رهبران کسب و کار به بقیه اجازه رهبری می دهند

29 سپتامبر 2016 بدون دیدگاه

 چندسال پیش این شانس را داشتم که از یک میلیاردر بپرسم چگونه به جایگاه مشهور فعلی اش رسیده؟ جواب چهارکلمه ای اش ،کلی من را به فکر فرو برد. از آن موقع به بعد سعی می کردم حرفش را آویزه ی گوشم کنم. آن موقع سرمایه ی خالصش حدود ۳ میلیارد دلاربود. هرکلمه از جوابش برای من اندازه ی یک میلیارد دلار می ارزید.

جواب اش به من این بود: >> کارت را ترک کن  <<

تعجب کردید ؟

بله، من هم همین را گفتم.

ولی شوخی نمیکرد >> کارت را ترک کن <<  واقعا نصیحتش به من این بود و احساس می کرد این موضوع، راز جایگاه بزرگ اوست.

به من گفت: هدف از هر کاری که الان دارید در کسب و کارتان انجام می دهید، پیداکردن راهی برای ترک آن است. شما باید تقریبا هر کاری را که در دفترتان انجام میدهید، متوقف کنید.

تعجب من را که دید توضیحات بیش تری داد:

>>وقتی موسس شرکت، ایده ای دارد، راه رسیدن به آن ایده این است که نماینده ای انتخاب کند و این کار باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. انتخاب نماینده نوعی ترک کار است. حتی اگر شما با تجربه ترین و تواناترین مدیر عامل تاریخ باشید، باز هم بهتر است کارها را به متخصص آن واگذار کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا اندازه ی تلاشتان را به اندازه ی افراد شرکتتان گسترش دهید. جای اینکه همه کار را خودتان بکنید.

ادامه داد: فرایند ترک کردن واقعا به منزله ی تلاش برای واگذاری هر بخش از کار با بیشترین سرعت ممکن است. بایدتمام بخشهای کاری رابه جز بخش رهبری و ایده پردازی واگذار کنید به بقیه.

زیرلب گفتم: گفتنش راحت است. دوست میلیاردرم خندید و گفت:

ببین، وقتی برای اولین بار کسب و کاری را شروع می کنی، احتمالا می خواهی همه ی کارها را انجام دهی، فروش ، خدمات مشتری، حسابداری  و خلاصه بگویم همه ی کارها حتی بیرون بردن زباله ها.

هدف تان این است آنقدر فروش داشته باشید که بتوانید بیرون بردن زباله ها را به شخص دیگری واگذار کنید. اگر فروش بیش تر شد، بخش حسابداری را هم ترک کنید. فردی متخصص برای این کار استخدام کنید. فروش بیشتری به دست بیاورید. کار خدمات مشتری را هم رها کنید. باید همه ی کارها را ترک کنید و فقط به رهبریتان برسید. وقتی به این درجه می رسید که هر چه زودتر همه چیز را ترک کنید.

نتیجه گرفت: >>باید کار را به مدیریت تبدیل کنید. به عنوان بنیان گذار و مدیر عامل نباید همه ی کارها را انجام دهید. فقط باید رهبری کنید.<< این مشاوره  ای طلائی ست.

اگر وقت تان را به انجام کارهایی بگذرانید که در واقع کار مدیریت نیستند، نمی توانید رهبر بزرگی در کسب و کار شوید.

دلیل اینکه مردم به جایگاه میلیاردی نمی رسند این است که برعکس عمل می کنند. کار های  بیشتر و بیش تری به عهده می گیرند که درآن ها مهارت کافی ندارند  یا مناسب انجامش نیستند. وقتی شما در کاری متخصص نباشید، نتایج افت می کنند. وقتی کارهای خیلی زیادی انجام می دهید، همزمان توانایی اصلیتان، یعنی رهبری کسب و کار را افت می دهید.

اگر بروشورها را خودتان طراحی می کنید، نمی توانید رهبری کنید. اگر کارهای حسابداری را به عهده می گیرید، نمی توانید رهبری کنید .

اگر مدیریت تولید را تحت اختیار بگیرید نمی توانید رهبری کنید.

نمی توانید با انجام کارهای غیر مدیریتی به رهبر بزرگی تبدیل شوید.

از این مسیر بیایید بیرون. بگذارید بقیه نقش هایشان را ایفا کنند.

شما سرمربی هستید نه بازیکن. تصور کنید که سرمربی بیاید داخل  زمین، پاس دهد، توپ را بلوکه کند یا پرتاب اوت بیندازد. او را از استادیوم می اندازند بیرون. ولی رهبران کسب و کار همیشه این کار را در مورد افرادشان می کنند.

ترک کنید. کار  واقعی تان را انجام دهید و بگذارید افراد تیم هم کارشان را به عهده گیرند.

 

دیوانگان ثروت ساز – دارن هاردی

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :