قدم هایی برای افزایش اعتماد به نفس

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

احساس بد در مورد خودتون داشتن یک از مشخصات اعتماد به نفس پایینه. یاد گرفتن راجع به علت های اون، و انجام روش های کاربردی برای ساختن اعتماد به نفس خودتون، میتونه به غلبه بر افکار منفی شما کمک کنه. اما اگه احساس میکنید هیچ چیزی جواب نمیده، کمک های حرفه ای هم برای این موضوع وجود داره.

این مورد میتونه در موارد زیر به شما کمک کنه:

  • اگر شما اعتماد به نفس پایینی دارید
  • اگر میخواید بدونید چطور میشه اعتماد به نفس رو به دست آورد
  • اگر دوست دارید دلیل پایین بودن اعتماد به نفس رو بدونید

نشانه های اعتماد به نفس پایین

این کاملا عادیه که مردم گاه به گاه راجب خودشون احساس خوبی نداشته باشند، اما وقتی این احساسات برای همیشه در شما وجود دارند، معمولا از نشانه های اعتماد به نفس پایین محسوب میشه. اگر اعتماد به نفستون پایینه، به این معنیه که شما تفکرات منفی ای راجب ارزش خودتون به عنوان یک فرد دارید. انواع مختلفی از اعتماد به نفس پایین وجود دارند، شامل:

  • انتقاد بیش از حد از خودتون
  • تمرکز بر روی منفی نگری و بی توجهی به پیشرفت هاتون
  • مقایسه کردن خودتون با دیگران
  • قبول نکردن تعریف هایی که از دیگران میگیرید
  • منفی حرف زدن راجب خودتون با خودتون

دلایل اعتماد به نفس پایین

اولین قدم برای بالا بردن اعتماد به نفس، اینه که بفهمید چرا اون پایینه. چیزهای زیادی وجود دارند که میتونن دلیل اعتما به نفس پایین باشند، شامل:

  • تنهایی
  • عملکرد تحصیلی پایین
  • تحت زورگویی قرار گرفتن
  • بی توجهی
  • سوء استفاده
  • احساس اینکه شما نفر اضافه هستید
  • بیکاری
  • مساله ای که خیلی عمقیه

بعضی اوقات سخته که بفهمی دلیل اعتماد به نفس پایینت چیه. ممکنه چیزی باشه که تا حالا واقعا بهش فکر نکردی، یا اینکه تعیین این که چه موقع شروع شده خیلی سخت باشه. خواه شما بدونید دلیل اعتماد به نفس پایین شما چیه یا نه، مراحلی وجود دارند که میتونید انجام بدید تا اعتماد به نفستونو بالا ببرید و به همونجایی برسونیدش که بهش تعلق داره.

مراحل بالا بردن اعتماد به نفس

  1. صحبت کردن مثبت با خودتون

طوری که شما در مورد خودتون فکر میکنید، تاثیر عظیمی بر اعتماد به نفستون داره. اگه شما مرتب به خودتون بگید که خوب نیستید، ممکنه باور کنید که نیستید حتی اگر این موضوع درست نباشه. اگه متوجه این موضوع شدید که اغلب راجب خودتون منفی حرف میزنید، به دنبال راه هایی برید که تفکرات منفی شما رو به چالش کشیده و پله های اعتماد به نفس خودتون رو بسازید.

  1. خودتونو با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن ارزش خودتون با دیگران میتونه وسوسه انگیز باشه. چی میشه اگه دوست شما در تنیس روی میز عالیه و امتیازهای خیلی خوبی میگیره؟ شما فقط نیاز دارید که بدونید استعداد شما در چیه. هر کسی در یه چیزی عالیه- نقاط قوت شما چیا هستند؟

  1. ورزش کنید

ورزش به شما کمک میکنه تا حالتون عوض بشه. پایان داستان.

  1. دنبال ایده آل بودن نباشید

این واقعا عالیه اگر که بخواید کارهاتونو خوب انجام بدید، اما در ذهن داشته باشید که کامل بودن غیر ممکنه. داستان های زندگی دیگران رو راجب اینکه چطور با نقص های شیرین خودشون به اهدافشون رسیدن بخونید.

  1. وقتی اشتباهی مرتکب میشید خود زنی نکنید

هر کسی روی کره ی زمین اشتباه میکنه- این در طبیعت انسانی ماست. چرا شما باید با بقیه فرق داشته باشید؟ وقتی اشتباه میکنید، استرس نگیرید، فقط ازش درس بگیرید و ادامه بدید.

  1. بر روی چیزایی تمرکز کنید که میتونید تغییر بدید

فکر کردن راجب چیزهایی که نمیتونید تغییر بدید هیچ فایده ای نداره. چرا راجب چیزهایی که در حیطه ی کنترل شما هستند فکر نمیکنید و راجب کارهایی که میتونید راجبشون انجام بدید اهمیت نمیدید؟

  1. کارهایی رو انجام بدید که ازشون لذت میبرید

اگر  دارید کارهایی رو انجام میدید که از انجامشون لذت میبرید، احتمال اینکه مثبت فکر کنید بیشتره. برای تفریح و استراحت هر روز مقداری وقت بذارید.

  1. موفقیت های کوچیک رو جشن بگیرید

از کارهای کوچیک شروع کنید و راهتونو با بالا بالاها باز کنید- شما نمیتونید انتظار موفقیت بزرگ یک شبه رو داشته باشید.

  1. کمک حال و با ملاحظه باشید

کمک به دیگران نه تنها راهی عالی برای شادتر کردن دیگرانه، بلکه متوجه خواهید شد که با انجام این کارها احساس بسیار خوبی نسبت به خودتون پیدا خواهید کرد.

  1. اطراف خودتون رو با افراد حمایت کننده پر کنید

با افرادی که به شما احساس بدی میدن نگردید. دنبال گروهی از مردم باشید که باعث میشن راجب خودتون احساس خوبی پیدا کنید و از کسانی که باعث میشن شما منفی فکر کنید دوری کنید.

بهتون کمک نکرد؟

اگه شما این روش ها رو برای مدتی به کار بردید و هیچ تفاوتی در مدلی که راجب خودتون احساس میکنید مشاهده نکردید، فکر خوبیه که با کسی که بهش اعتماد دارید راجب اون صحبت کنید، مثل دوستتون یا اعضای خانوادتون. شما همینطور میتونید با یک مشاور قرار بذارید که میتونه بفهمه دلیل اصلی پایین بودن اعتماد به نفس شما چیه و چطور میشه اون رو بالا برد. سر و کله زدن با اعتماد به نفس راحت نیست ولی این افراد برای کمک به شما حضور دارند اگر شما بخواید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :