سه راه فوق العاده برای افزایش اعتماد به نفس

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

«اعتماد به نفس همیشه از انجام کار درست سرچشمه نمی‌گیرد بلکه از نترسیدن از اشتباه کردن سرچشمه می‌گیرد.» پیتر مکینتایر

«وقتی یک جوانِ با اراده تصمیم به انجام کاری می‌گیرد، برای دنیا شاخ و شانه می کشد و با همه چیز مقابله می‌کند، و غالبا از اینکه چقدر ساده همه چیز را به دست می‌گیرد متعجب می‌شود، و درمی‌یابد که شرایط فقط برای ترساندن و دور کردن افراد ترسو، پیچیده به نظر می‌آمد. .» رالف والدو امرسون

یکی از سوال هایی که اکثر افراد از من می کنند، نحوه ی افزایش اعتماد به نفس‌شان است. بنابراین در این مقاله در مورد سه راهکار افزایش اعتماد به نفس صحبت می‌کنیم.

  1. با برداشتن قدم های کوچک، کم کم از حاشیه ی امن تان خارج شوید.

الینور روزولت در جایی گفته:

» هر بار که با ترس روبرو می شوید و جلوی آن می ایستید، قدرت، جرأت و اعتماد به نفستان بیشتر می شود. در این حالت می توانید به خودتان بگویید از این ترس عبور کردم، پس می توانم با مسائل بعدی نیز روبرو شوم. شما باید کارهایی را انجام دهید که فکر می کنید نمی توانید انجام شان دهید.»

ولی مهم ترین نکته در مورد بیرون آمدن از حاشیه ی امن‌تان این است که باید آرام و پله پله این کار را انجام دهید. احتیاج به یک پرش بلند یا برداشتن یک گام بزرگ ( و در نتیجه گیر کردن در آن) ندارید.

به جای آن، به فکر قدم های کوچک و آرام به سمت اهدافتان باشید. می توانید در اول کار آرام و با احتیاط پیش بروید.

یک نکته (که به من کمک کرده) : اگر می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید مثل حرف زدن با یک فرد جدید، تمرین یوگا یا تنیس یا انجام کاری که تا حالا انجام نداده‌اید به خودتان این را بگویید «فقط برای امروز “این کار” را امتحان می کنم.» (و به جای “این کار” کاری که می خواهید انجام دهید را بگویید.) فقط باید امروز انجامش دهید. فقط و فقط امروز. این گونه تعهد بزرگی نداده‌اید و برایتان خیلی بزرگ و سخت نیست. فردا می توانید آن راه جدید را ادامه بدهید یا انجامش ندهید.

به این شکل کاری که می خواهید انجام دهید مثل یک قدم کوچک و بسیار ساده و راحت به نظرتان می آید و انجام آن برایتان راحت می شود و زودتر شما را به تحرک وا می دارد.

سپس در ادامه ی راه، برای سرعت بخشیدن به امور، می توانید قدم های بزرگتری بردارید. مطمئنا در این مسیر، از شکست ها و موفقیت هایتان درس های زیادی خواهید گرفت (و متوجه خواهید شد که اگر همیشه همه چیز طبق میل شما پیش نرود اتفاق خاصی نمی افتد).

در این راه شما خیلی کارها را دیگر انجام نمی دهید و خیلی کارهای دیگر را ادامه می دهید و آهسته و قدم قدم اعتماد به نفستان را افزایش می دهید.

  1. عادت های خوبی که باعث کاهش اضطراب و فشارها می شود را به زندگی‌تان بیافزایید.

اگر به اضطراب‌ها و فشارهای زندگی‌تان اجازه ی رشد بدهید، آنها شما را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کنند، باعث واکنش شدید شما می‌شوند و باعث می‌شوند فکرهای منفی در ذهن شما مدام پدیدار شود. این گونه اعتماد به نفس شما و توانایی‌تان برای انجام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، کاهش پیدا می‌کند.

با افزودن عادات سالم و خوبی که باعث کاهش فشار و استرس می شود، قدرت جسمی و ذهنی و انرژی روزانه و هفتگی‌تان را افزایش دهید. به علاوه این کار باعث می شود به جای اینکه از کاه، کوه بسازید و یا اینکه بعد از هر اشتباه عقب بکشید، دیدگاه خوش بینانه و مثبتی به همه چیز داشته باشید.

سعی کنید یکی از این سه عادت اضطراب زا را در یک زمان مشخص انجام دهید و نتیجه ی آن را مشاهده کنید:

  • فقط نفس بکشید.

در مواقع اضطراب آور، یا به وجود آمدن مسائلی مانند غرق شدن در مشکلات گذشته یا فکر به آینده، سعی کنید برای دو دقیقه از شکم‌تان نفس بکشید و فقط روی دم و بازدم‌تان تمرکز کنید. این کار باعث آرام شدن بدنتان می شود و ذهنتان را دوباره به زمان حال باز می گرداند.

  • برای روز و هفته‌ی پیش رویتان حد و مرز و قانون تعیین کنید.

این‌ها قانون هایی هستند که من برای خودم گذاشته ام: کارم را در ساعت هفت عصر تمام می کنم و کامپیوترم را خاموش می کنم، بعد از هر ۴۵  دقیقه کار کردن ۱۵ دقیقه استراحت می کنم، در روزهای تعطیل و آخر هفته کار نمی کنم و از کار و اینترنت دور می شوم و این گونه آرامش و بازده خودم را بالا می برم.

  • به حرف دلتان گوش دهید.

در مواقعی که زود رنج، بی حوصله، خسته و ….می شوید، به این احساس ها توجه کنید. احتیاجی نیست کار شاقی انجام دهید، فقط زمان بیشتری را به مراقبت از خودتان اختصاص دهید. در این مواقع درگیرِ انجام کارهای روزمره‌تان بعد از کار یا درس نشوید. کتابی بردارید و آن را بخوانید یا به یک پیاده روی در طبیعت بروید. کاری را انجام دهید که می دانید باعث شارژ شدن و آرامش شما می شود.

  1. قبل از انجام هر کار، آن را در ذهن خودتان تصور کنید.

قبل از انجام هر کاری مانند رفتن به یک قرار ملاقات و جلسه، یک جلسه ی سخنرانی یا یک روز عادی سر کار، خوب است که آن را در ذهن تان مجسم کنید. هرچند، ما معمولا جنبه ی منفی آن را در نظر می‌گیریم و در ذهنمان قسمت منفی و اینکه چطور و چقدر همه چیز می تواند بد پیش برود را مجسم می کنیم و این کار اعتماد به نفس ما را حسابی پایین می آورد.

بنابراین دو راه برای حل این قضیه وجود دارد:

  • تجسم فکری مثبت

یک راه پیشنهادی این است که به جای تجسم منفی رویدادها، چشمانتان را ببندید و در ذهنتان مجسم کنید که چقدر همه چیز خوب پیش خواهد رفت، همه چیز در طول سخنرانی شما یا در طول جلسه طبق برنامه ی شما پیش می رود، تجسم کنید که شما چقدر با اعتماد به نفس و مشتاق هستید و سپس در ذهنتان ببینید که جلسه دقیقا همان گونه که می‌خواستید به پایان رسیده است.

  • تجسم فکری و ساده سازی

یکی دیگر از راه های تجسم فکری که من اغلب استفاده می کنم روش ساده سازی است و به این صورت است که در ذهنم تجسم می کنم که این جلسه یا موقعیتی که پیش آمده، مسئله ی بزرگی نیست و اگر اشتباه پیش برود اتفاق خاصی نمی افتد. در ذهنم آن موقعیت را مثل تمام موقعیت ها و کارهای عادی که روزانه و هفتگی در زندگی ام انجام می دهم، می بینم. خودم را آرام و با آرامش می بینم، این موقعیت قبلا هم برای من پیش آمده و واقعا تفاوت چندانی با جلسه های دیگری که داشته ام یا موقعیت های دیگری که در گذشته داشته ام ندارد.

این کار ممکن است به اندازه ی تصویرسازی مثبت که در بالا گفته شد الهام بخش نباشد، ولی در بیشتر مواقع برای من کاربرد دارد، چون این نوع تصویرسازی بیشتر از یک تصویرسازی مثبت از اتفاقی که قرار است بیفتد، قابل باور است و چون اضطراب را کاهش می دهد، باعث آرامش می شود و باعث می شود خودم را در زمان حال و در بهترین وضعیت خودم احساس کنم.

و این اغلب، تمام چیزی ست که نیاز دارید. چون در اکثر اوقات بالا بردن اعتماد به نفس این نیست که شما چیزی به عملکردتان اضافه کنید یا ویژگی‌ای را در خودتان ارتقاء دهید بلکه به معنای کاهش اضطراب و نگرانی‌تان است تا حدی که بتوانید در یک فضا و ذهن آرام، متمرکز و مثبت بیندیشید و اقدام کنید، همان گونه که وقتی با خانواده و دوستان نزدیکتان هستید این احساس را دارید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :