۱۰ راه برای ایجاد سریع اعتماد به نفس در خودتان

19 مارس 2017 یک دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

شما آسیب پذیرید، می ترسید، اگر نتوانید آن شغل را به دست آورید چه می شود؟ اگر او از شما خوشش نیاید؟ دلتان می خواست قدرت داشتید و می توانستید همه چیز را آن گونه که می خواهید پیش ببرید. آن قدرت در واقع همان اعتماد به نفس است. ولی چگونه وقتی که احساس می کنید چاقید، بی تجربه اید، پیش دیگران اعتبار ندارید و… در خودتان اعتماد به نفس ایجاد کنید؟

  1. به این فکر کنید: “انجام این کار برایم معقولانه است”

چون می ترسید، اعتماد به نفس ندارید. شاید از موفقیت یا شکست می ترسید. با گفتنِ جمله‌ی “این کار مطمئنی‌ست” ترس را شکست دهید.

  • “ترفیع گرفتن برایم امن است. اینکه درخواست ترفیع بدهم، کار بی خطری ست.”
  • ” اینکه بیست پوند وزنم را کم کنم، معقولانه است. می خواهم لاغر باشم، حتی با اینکه همه ی خانواده‌ام چاق هستند.”
  • “اجتماعی بودن کار معقول و مطمئنی ست.”

این گونه احساس بهتری خواهید داشت.

  1. از خودتان بپرسید: “اگر چنین شود چه؟”

وقتی احساس تردید و ناامنی می کنید، حتی فکر کردن به موفقیت هم برایتان سخت می شود. ولی اگر نتوانید موفقیت را تصور کنید، چگونه می خواهید به آن برسید؟

با این وجود شما با گفتن جمله ی “چه می شود اگر؟ ” می توانید تصویر سازی کنید.

  • “چه می شود اگر واقعا بتوانم آن شغل را تصاحب کنم؟”
  • “اگر توانستم بیست پوند وزن کم کنم، چه؟”
  • ” اگر او از من خوشش بیاید، چه؟”

با پرسیدن “چه می شود اگر؟” ، جلوی ترس را می گیرید و به تدریج می توانید زندگی‌ که می خواهید را تصویر سازی کنید. این یک راه سریع برای افزایش اعتماد به نفس است.

  1. یک نفس عمیق بکشید

نفس عمیق همیشه کارساز است و این را همه می دانند. درست در لحظه ای که دست هایتان در حال عرق کردن است و همان لحظه که می خواهید تقاضای ترفیع کنید، یک نفس عمیق بکشید و این کار را انجام دهید.

  1. تمرین کنید و آماده شوید

آماده شدن،۸۰%  از موفقیت است. وقتی احساس می کنید که دودلی و عدم اطمینان شما را از انجام کاری باز می دارد، شاید زمان آن است که خودتان را بیشتر آماده کنید.

  • از یک مصاحبه ی شغلی می ترسید؟ با یک دوست چندین بار مصاحبه کردن را تمرین و تکرار کنید.
  • از رژیم گرفتن می ترسید؟ قبل از انجام آن، احتمالات را بررسی کنید و آن را تصویر سازی کنید. هر کدام از رژیم های غذایی که به نظرتان برای شما مناسب تر بود، شروع به انجام آن کنید. در ضمن، آماده شدن کار آسانی نیست، به خاطر همین است که ۸۰% از موفقیت است.
  • از ارتباطات می ترسید؟ یک کتاب در این زمینه مطالعه کنید. با گفتن سلام به غریبه ها اعتماد به نفستان را افزایش دهید. دفعه ی بعدی که همسایه تان را می بینید، لبخند بزنید.

هرچقدر بیشتر آماده باشید، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت، کمتر برای قدم بعدی‌تان نگران خواهید شد و بیشتر در لحظه ی حال خواهید بود. البته شما قرار نیست به طور نامحدود و برای همه چیز آماده شوید؛ آماده سازی اگر بیش از اندازه انجام شود می تواند یکی از دلایل تعویق امور باشد. اگر به اندازه ی کافی کتاب خواننده اید، تحقیقات انجام داده اید و آماده شده اید، وقت آن رسیده که معلومات‌تان را قبول داشته باشید و شروع به انجام آن کار بکنید.

  1. حالت یک قهرمان را به خود بگیرید

آیا می دانستید که حالت و ژست‌تان روی احساس شما تأثیر می گذارد؟ طبق تحقیقات هاروارد گرفتن یک ژست قدرتمند، تستوسترون خونتان را در برابر دیگر هورمون‌ها افزایش می دهد. بنابراین صاف بایستید، تصور کنید که یک ابر قهرمان هستید. اگر واقعا یک ابر قهرمان بودید، حالت و ژست‌تان چگونه بود؟ همان حالت را به خودتان بگیرید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

  1. برای کارهایی که می دانید باید انجام دهید ولی انجامشان نمی دهید، اقدام کنید

به تعویق انداختن اموری که باید آنها را انجام دهید فقط باعث می شود، احساس کنید که یک بازنده اید، دیگر حساب کنید که این کار چه بلایی سر اعتماد به نفستان می آورد. بنابراین دفعه ی بعدی که فکر می کنید “باید ورزش کنم” ، لحظه ای درنگ کنید. هرچند باری که این را به خودتان بگویید و ورزش نکنید، دلایل بیشتری برای بی اعتمادی به خودتان و توانایی‌هایتان پیدا می کنید. درست است که فکر منفی در مورد خودمان به خاطر انجام ندادن یک کار، کار معقولانه ای نیست ولی باور کنید در شرایطی که اعتماد به نفس پایین می آید، معقول بودنِ یک کار، نکته‌ی مهمی برایمان محسوب نمی‌شود.

بنابراین اگر چیزی که درگیرتان کرده، ورزش کردن است، در همان لحظه سه دور اسکات بزنید یا به باشگاه زنگ بزنید و ثبت نام کنید. اگر تمیز کردن پارکینگ جزو لیست وظایفتان است، همین الآن یک وسیله را از آنجا دور بریزید یا یک ساعت را برای مرتب کردن آن در نظر بگیرید. همین الآن خواندن مقاله را متوقف کنید و این کار را انجام دهید.

اگر می خواهید تجارت خودتان را آغاز کنید، شروع به خواندن مقالات و کتاب هایی در این زمینه کنید یا همین امروز از سه نفر بخواهید که محصول یا خدمات شما را بخرند، و اگر جوابشان مثبت بود، پول را دریافت کرده و قول دهید که یک الی دو هفته‌ی دیگر بسته ی آنها را به دستشان خواهید رساند. اقدام کنید!

دقیقا همان لحظه ای که این گام کوچک را برمی دارید، سریعا احساس خوشحالی می کنید و از خودتان راضی خواهید بود. با این کار، احساس تقصیر را با احساس رضایت از خودتان تعویض می‌کنید. احتیاجی نیست برای شاد بودن به مقصد رسیده باشید، فقط کافی ست قدم های کوچک بردارید. این گونه، احساس اعتماد به نفس می‌کنید و به توانایی هایتان باور پیدا می کنید.

  1. لباس های مناسب بپوشید

پوشیدن لباس های مناسب به همراه ژست قدرتمند شما، یک سلاح قدرتمند برای شماست و باعث می شود توقف ناپذیر شوید.

  1. تصویرسازی کنید، احساسش کنید

وقتی موفقیت در یک قدمی شما باشد، اعتماد به نفستان به بالاترین حد خودش می رسد. وقتی به مرحله ای می‌رسید که به دست آوردن هرچیز که می خواهید، یک قدمِ دیگر با شما فاصله داشته باشد، آنگاه موفقیت از آنِ شماست. ولی چگونه باید به این مرحله رسید؟  در واقع این مرحله ترکیبی از آماده شدن، فکر به اینکه “کار مطمئنی ست” و پرسیدن اینکه “اگر بشود چه؟ ” (مراحل ۱ و ۲ و ۴) است و بعد از انجام این کارها تصویرسازی کردنِ موفقیت به نظر کار ساده ای می رسد. موفقیت را تصویر سازی کنید و احساسش کنید به گونه ای که انگار در حال حاضر آن را دارید.

اخطار: اگر در تصویرسازی کردن موفق نبودید به معنی این است که هنوز یک گام عقب‌تر و در مرحله ی آماده سازی قرار دارید. با انجام به ترتیب مراحل فوق اعتماد به نفستان را بالا ببرید (و سپس تصویرسازی کنید).

  1. رهایش کنید

شما کاملا آماده شده‌اید و مطمئنید که مثلا قرار است آن کار را به دست آورید. هزار بار تمرینش کرده‌اید. الآن زمان رهاسازی است. فکر کردن در مورد آن فقط باعث به وجود آمدن اضطرابی غیر ضروری در شما می شود. نفس عمیق بکشید و سرتان را به کار دیگری گرم کنید. زمان درخشش شما در حال فرارسیدن است.

  1. موفقیت های گذشته‌تان را لیست کنید

بعضی مواقع ما به خودمان حمله می کنیم، صدایی در سرمان می گوید هیچ گاه موفق نمی شویم. خیلی بهتر است اگر برای مقابله با این شرایط خودمان را آماده کنیم. چگونه؟ با آماده کردن لیستی از موفقیت های گذشته که می تواند آن صدای درون ذهنمان را آرام کند. مثلا:

صدای ذهنی: “مردم تو را دوست ندارند، چون که چاق هستی! “

+ ولی فلانی با اینکه چاقم مرا دوست دارد!

صدای ذهنی: “تو همه ی شرایطی که برای استخدام در آن کار نیاز هست را نداری. اگر بخواهی آنجا استخدام شوی فقط زمانت را هدر داده ای.”

+ این درست نیست. من در کار قبلی‌ام فلان کارها را انجام داده‌ام و برای این شرکت می توانم این کارها را انجام دهم. آنها حتما از داشتن من خوشحال خواهند شد.

موفقیت های گذشته ی شما بهترین سلاح برای مبارزه با منتقد درونی‌تان است. ولی باید موفقیت هایی کسب کرده باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید. باز حواستان باشد که ۸۰% موفقیت آماده شدن است.

و اکنون شما توقف ناپذیر هستید و دنیا زیر پاهای شماست. فقط اقدام کنید و به پیش روید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :

  • زهرا

    عالی شاید ازعالی کمی جلوتر.فوق العاده بود