۱۰ راه برای افزایش اعتماد به نفس

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

“اعتماد به نفسِ پایین مانند راندن یک ماشین در حالتی که ترمز دستی‌اش کشیده شده، است.” ماکسول مالتز

هیچ کس با اعتماد به نفس محدود به دنیا نیامده است. اگر شخصی اعتماد به نفسش بالاست، دلیلش این است که سالها روی ساختن آن زمان گذاشته است. اعتماد به نفس چیزی ست که ایجاد آن را یاد می گیرید چون چالش های کاری و زندگی می تواند موجب کاهش آن شود.

نوشتن یک مقاله ی انتقادی در مورد کارتان، درخواست استرداد وجه توسط مشتری‌تان یا عدم پذیرش طرحتان برای سرمایه گذاران، همه و همه می تواند باعث تحلیل اعتماد به نفستان شود. برخی اوقات نظرات ناخوشایند عزیزانمان هم می تواند باعث ناراحتی‌مان شود.

علاوه بر این ها باید با منتقد درونی‌مان هم مقابله کنیم که مدام باعث کاهش اعتماد به نفسمان می شود و مرتب به ما می گوید که به اندازه ی کافی خوب نیستی. وقتی این همه عامل وجود دارد که اعتماد به نفس ما را تهدید می کند، پس باید خودمان دست به کار شویم و آن را بسازیم.

همانطور که می دانید ساختن یک تجارت موفق نیازمند اعتماد به نفس و اطمینان به توانایی‌های خودتان برای کنار گذاشتن موانع است. این ده اصل به شما برای ایجاد اعتماد به نفس کمک می کند.

  1. خودتان را همان گونه که دوست دارید باشید، تصویرسازی کنید

“هر آنچه را که ذهن بتواند تصور کند و باورش کند، می تواند به دست آورد. ” ناپلئون هیل

تصویرسازی یعنی بتوانید تصویری از خودتان را در ذهنتان ببینید که دارید به خودتان افتخار می‌کنید. وقتی از کمبود اعتماد به نفس رنج می بریم، تصویر منفی و حقیری از خودمان داریم که غالبا این تصور نادرست است. تمرین کنید تا بتوانید یک تصویر فوق العاده از خودتان در حال رسیدن به اهداف، در ذهنتان بسازید.

  1. خودتان را تأیید کنید

“عبارات تأکیدی یک وسیله ی قدرتمند برای این است که باورهایی را که می خواهید داشته باشید، به خودتان منصوب کنید. ” نیکی کارنوال

ما بر اساس تصویر ذهنی که از خودمان داریم، رفتار می کنیم، نکته اینجاست که می توانیم با تغییر دیدگاهمان نسبت به خودمان، تغییرات پایداری را در خودمان ایجاد کنیم. جملات تأکیدی، عباراتی مثبت و روحیه بخش هستند که ما به خودمان می گوییم. معمولا اگر بلند بگوییم به طوری که خودمان صدای خودمان را بشنویم، تاثیر بیشتری دارند. اگر چیزی را به صورت مداوم و پیوسته به خودمان بگوییم، آن را باور خواهیم کرد. برای مثال اگر از ظاهر خودتان بدتان می آید، تمرین کنید دفعه ی بعدی که جلوی آینه می روید راجع به چیزی که در خودتان دوست دارید یا به خاطر داشتن آن سپاسگزار هستید، حرف بزنید.

برای اینکه ذهنتان بتواند آن عبارت مثبت را سریع تر قبول کند، آن را به صورت سوالی به خودتان بگویید، مانند: “چرا من اینقدر در بستن قراردادها خوب هستم؟” به جای “من خوب قرارداد می بندم.” مغز ما به گونه ای خلق شده که به دنبال جوابی برای سوال ها باشد، بدون تجربه و تحلیل کردن اینکه آیا آن سوال، درست و صحیح است یا خیر.

  1. کارهایی که از آنها می ترسید را انجام دهید

“اگر احساس عدم اطمینان می کنید، این را بدانید که دیگران نیز همین حس را دارند. زیاد مسئله را بزرگ نکنید و خودتان را دست کم نگیرید. شما، از آنچه که فکر می کنید، بهترید. ” تی. هارو اکر

بهترین راه برای شکستن دادن ترس، روبرو شدن با آنهاست. اگر روزانه کارهایی را انجام دهید که از آنها ترس دارید، از هر تجربه اعتماد به نفس می گیرید و اعتماد به نفستان کم کم بالا می رود. پس، از حاشیه ی امن خودتان خارج شوید و با ترس هایتان روبرو شوید.

  1. از منتقد درونی‌تان سؤال بپرسید

“شما سالها از خودتان انتقاد کرده‌اید و جوابی نگرفته اید. سعی کنید خودتان را تایید کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. ” لوییس ال. هی

یکی از ناگوارترین نظراتی که دریافت می کنیم توسط خودمان و “صدای منتقد درونی‌مان” است. اگر اعتماد به نفستان پایین است این احتمال وجود دارد که منتقد درونی‌تان حسابی فعال شده و در جهت نادرست عمل می‌کند.

استراتژی هایی مانند درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند که سوال هایی از منتقد درونی‌تان بپرسید و به دنبال مدارکی بگردید که نشان دهد حرف هایش درست است یا خیر.

برای مثال اگر فکر می کنید که یک شکست خورده هستید، از خودتان بپرسید: ” چه مدرکی وجود دارد که نشان دهد من شکست خورده ام؟” و “چه مدارکی وجود دارد که نشان می دهد من شکست نخورده ام؟”

به دنبال فرصت هایی برای تشویق و تعریف کردن از خودتان و پاداش دادن به خودتان باشید، حتی اگر موفقیت خیلی کوچکی به دست آورده باشید. همان گونه که مارک تواین گفته: ” یک انسان بدون موافقت و تأیید خودش نمی تواند آسوده باشد.”

  1. چالش صد روزه ی نه شنیدن را انجام دهید

” هیچ کس نمی تواند بدون رضایت شما، تحقیرتان کند.” الینور روزولت

جین جیانگ به این دلیل معروف شد که با ترسش مواجه شد به این صورت که او در طول صد روز عمداً درخواست های عجیب و غریب از مردم می‌کرد تا آنها درخواستش را رد کنند. هدف او این بود که حساسیتش به طرد شدن را کم کند، چون بعد از یک ماجرای کاری به خاطر طرد شدن از طرف یک سرمایه گذار، بیش از توقعش ناراحت شده بود. مواجه با ترس کار آسانی نیست، ولی اگر می خواهید همراه با بالا بردن اعتماد به نفس‌تان، کمی هم خوش بگذرانید، این کار به دردتان می خورد.

  1. خودتان را برای برنده شدن آماده کنید

“برای ایجاد اعتماد به نفس، باید روی موفقیتمان تمرکز کنیم و شکست ها و منفی‌های زندگیمان را فراموش کنیم.” دنیس ویتلی

عده ی زیادی از مردم نسبت به توانایی‌های خودشان دلسرد می شوند چون که آنها هدف های بسیار سختی را برای خودشان انتخاب می کنند. برای اینکه بتوانید راحت موفق شوید با تعیین هدف های کوچک شروع کنید. وقتی توانستید موفقیت‌های متعددی به دست آورید احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت و می توانید هدف های بزرگتری را برای خودتان انتخاب کنید. حتما لیستی از تمام دستاوردهایتان، چه بزرگ و چه کوچک، تهیه کنید تا هر از چند گاهی به خودتان یادآور شوید که خوب پیش رفته اید.

به جای تمرکز روی لیست “کارهایی که باید انجام دهم” ، پیشنهاد می کنم زمانی را نیز به لیست “کارهایی که انجام داده ام” اختصاص دهید. تأمل روی کارهای برجسته ای که انجام داده اید و پروژه ها و اهدافی که به آنها دست یافته اید یک راه فوق العاده برای تقویت اعتماد به خودتان و مهارت هایتان است.

  1. به دیگران کمک کنید

کمک به افراد دیگر غالبا باعث می شود که خودمان را فراموش کنیم و نسبت به چیزهایی که داریم قدردان باشیم. علاوه بر آن کمک به دیگران برای ایجاد تغییری در زندگیشان، احساس خوبی به آدم می دهد. به جای تمرکز روی نقاط ضعف خودتان، داوطلب شوید که فردی را راهنمایی کنید یا به او درسی آموزش دهید و به این ترتیب شاهد افزایش خود به خودی اعتماد به نفستان خواهید بود.

  1. به خودتان اهمیت دهید

“مراقبت از خود به هیچ عنوان عمل خودخواهانه ای نیست، بلکه در واقع نظارت درست روی تنها نعمت و موهبتی‌ست که دارم، موهبتی که برای تقدیم آن به دیگران به زمین آورده شدم.” پارکر پالمر

اعتماد به نفس به سلامت و شرایط خوب جسمی، سلامت روحی و سلامت اجتماعی بستگی دارد. اگر از اندام‌تان خوشتان نمی آید یا اکثر اوقات کم انرژی هستید، مسلما نمی توانید احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

برای ایجاد عادات ورزشی، غذایی و خواب مناسب زمان بگذارید و همچین لباس های مناسب نیز بپوشید. با ساختن ظاهری مناسب اعتماد به نفستان را بالا ببرید.

  1. برای خودتان حد و مرز تعیین کنید

هرگز مجبور به سکوت کردن نشوید. هرگز خودتان را قربانی فرض نکنید. تعریف هیچ کس از زندگی را قبول نکنید، بلکه خودتان تعریفش کنید.” هاروی فیرستین

یاد بگیرید که نه بگویید. به دیگران بیاموزید که به حد و مرزهای شما احترام بگذارند. اگر نیاز است، دوره هایی را بگذارنید که به شما یاد دهند چگونه قاطع باشید و چگونه چیزهایی که می خواهید را طلب کنید. هرچقدر کنترل بیشتری روی زندگیتان داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

  1. طرز تفکر “تساوی” داشته باشید

“اینکه بخواهید فرد دیگری باشید به معنی این است که اکنون انسان بیخودی هستید.” مارلین مونرو

افرادِ با اعتماد به نفس پایین دیگران را بهتر و با لیاقت‌تر از خودشان می دانند. به جای این دیدگاه، خودتان را به عنوان یک انسان و برابر با دیگران بدانید. آنها هیچ مزیت یا برتری نسبت به شما ندارند. طرز تفکرتان را تغییر دهید و دیدگاه تساوی را جایگزین آن کنید و کم کم شاهد پیشرفت و ارتقاء در اعتماد به نفستان خواهید بود.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :