۱۵ روش برای گسترش شادی و محبت به محیط اطرافتان

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

“از آنجایی که شما با شادی بخشیدن به دیگران، بیشتر شاد می‌شوید، باید به اندازه کافی به شادی هایی که می توانید ارائه دهید، فکر کنید.” الینور روزولت

“مهربانی پایدار، می تواند کارهای زیادی انجام دهد. همانطور که خورشید باعث آب شدن یخ ها می شود، مهربانی باعث ازبین رفتن سوء تفاهم، بی اعتمادی و دشمنی می شود.” آلبرت شوایتزر

“تنها ذره‌ای مهربانی، در همه‌ی جهت‌ها ریشه می‌کند و باعث ریشه کردن درختان جدید می شود.” آملیا ارهارت

یک روش بسیار ساده برای گسترش شادی در دنیای کوچک خودتان، مهربانی کردن است. این راه بسیار ساده و سریع است و می‌توانید در زندگی روزانه‌تان از آن استفاده کنید. اما گاهی اوقات آن را فراموش می کنیم یا به یاد نمی‌آوریم که مهربانی چگونه می‌تواند به ما کمک کند. سه چیز که باید به یاد داشته باشیم و باعث می‌شود بتوانیم مهربانتر باشیم عبارتند از:

  • اعطاء کنید تا به دست آورید.


برخی مردم بدون توجه به آنچه که برایشان انجام می دهید ناسپاس خواهند بود و هیچ جبرانی نمی کنند. اما بیشتر مردم همیشه با شما طوری رفتار می کنند که شما با آنها رفتار می کنید.

  • با مهربان‌تر بودن با دیگران با خودتان نیز مهربان‌تر خواهید بود.

این ممکن است کمی عجیب باشد ولی تجربه من این است که وقتی با دیگران مهربان‌ترم، عزت نفسم بالا می‌رود.

  • مهربانی یک فضای شادتر برای زندگی ایجاد می کند.

مهربان تر بودن به سادگی دنیای مرا به مکانی زیباتر و شادتر برای زندگی تبدیل می کند.

چطور می توانید مهربانی و شادی را در زندگی روزانه‌تان گسترش دهید؟

در اینجا ۱۵ روش ساده برای انجام این کار، ذکر شده است. یکی از آنها که با شما سازگارتر است را انتخاب کنید و از امروز آن را شروع کنید.

  1. قدردانی خود را بیان کنید.

به یک نفر در زندگی‌تان فکر کنید و ببینید که چه ویژگی‌هایی در او وجود دارد که می‌توان به خاطر آنها از او قدردانی نمود. ممکن است که او یک شنونده خوب باشد، یا کسی‌ست که اغلب به شما کمک می کند، یا اینکه همیشه آهنگ هایی زیبا به لیست آهنگتان اضافه می کند یا حتی اینکه در را برای شما نگه می دارد. آنگاه قدردانی خود را در یک جمله‌ی ساده “ازت متشکرم” یا در یک الی دو جمله‌ی صمیمانه، ابراز کنید.

  1. قضاوت نکنید.

هیچ کس دوست ندارد که قضاوت شود. هرچه بیشتر دیگران را قضاوت کنید، خودتان را نیز بیشتر قضاوت خواهید کرد. این قضاوت کردن ها علی­رغم اینکه لذت خوشایندی به طور موقت به شما می دهد، در بلندمدت عادت خوب و مناسبی نیست. وقتی احساس می کنید که می خواهید کسی را قضاوت کنید از خود بپرسید که چه کار مهربانانه‌ای است که در این شرایط می توانم به جای آن انجام دهم؟

  1. از انتقادهای مخرب دست بردارید.

     

به جای انتقاد بیش از حد سعی کنید دیگران را تشویق کنید. این کار باعث می‌شود تا هم عزت نفس طرف مقابلتان افزایش یابد و هم اینکه کارها را بهتر انجام دهد و در دراز مدت باعث رخ دادن اتفاقات جالبتری می شود.

  1. خودتان را در شرایط فرد دیگر قرار دهید.

وقتی شما همه چیز را فقط از دیدگاه خودتان ببینید، نمی‌توانید با مهر و محبت برخورد کنید. دو سوالی که به من کمک می کند تا مسائل را از دیدگاه دیگران ببینم و درک کنم این است که:

  • اگر من در شرایط آنها بودم چطور فکر می‌کردم و احساس می‌کردم؟
  • چه ویژگی‌هایی در این شخص وجود دارد که می‌توانم آنها را در خودم نیز ببینم؟
  1. به یاد داشته باشید که مهربانی های دیگران چه احساسی در شما ایجاد می کند.


فقط برای چند دقیقه بنشینید و سعی کنید که یک یا چند باری را به یادآورید که دیگران به شما مهربانی کرده اند و کمکتان نموده اند و چه احساس خوبی در آن لحظه در شما ایجاد شده است. سپس در مورد اینکه چطور می توانید  همان کارها را برای شخصی دیگر در زندگی‌تان انجام دهید، فکرکنید.

  1. به چیزهایی که معمولا آنها را حق مسلمتان می‌دانید، محبت‌تان را نشان دهید.

وقتی که شخصی روزهای سختی را می‌گذراند یا به تازگی پروژه‌ی مهمی را به اتمام رسانده باشد، خیلی راحت به او مهر و محبت می‌ورزیم. ولی باید همچنین به یاد داشته باشید که به کسی که هر روز با عشق برایتان غذا آماده می کند، یا باعث می‌شود هر روز به موقع سر کارتان حاضر شوید نیز مهر و محبت بورزید.

  1. یک یادداشت پر مهر و غافلگیر کننده بگذارید.

یادداشتی کوچک شامل یک جمله‌ی عاشقانه و دلگرم کننده را در کنار ظرف غذای همسر یا فرزندتان یا داخلِ کلاه، ظرف چای یا کنار کتابی که می دانید آن را می خواند، بگذارید. این کار فقط یک دقیقه زمان می‌برد و باعث لبخند زدن، لذت بردن و انگیزه گرفتنِ او خواهد شد.

  1. فقط حضور داشته باشید.

وقتی شخصی به تخلیه کردن خود نیاز دارد، بدون فکر کردن به چیزی دیگر،فقط گوش دهید. با تمام حواستان به او توجه کنید یا گفت و گو کنید و به او کمک کنید تا مسیرخود را بدون هیچ ترسی پیدا کند و دیدگاهی سازنده‌تر داشته باشد.

  1. انجام کارهای کوچک ولی پر محبت را به یاد داشته باشید.

به یک نفر دیگر اجازه دهید در خطتان رانندگی کند. اجازه دهید شخص دیگری که واقعا عجله دارد، از شما جلو بزند. در را برای فردی دیگر نگه دارید و یا اگر کسی را دیدید که با یک نقشه در جایی ایستاده و گیج به اطراف نگاه می‌کند، از او بپرسید که آیا به کمک نیاز دارد.

  1. به یک شخص هدیه‌ای باارزش بدهید.


ممکن است در زندگی کنونی‌تان، شخصی در حال سپری لحظات سختی باشد. پس برای او کتاب یا فیلمی الهام بخش بفرستید، یا به سادگی، یک ایمیل همراه با لینکی به یک مطلب الهام بخش یا جالب مثل وبلاگ، پادکست و یا یک کمیک ارسال کنید.

  1. به شخصی عملا کمک کنید.

به افراد در هنگام نقل مکان، درست کردن شام یا برنامه‌ریزیِ قبل از یک مهمانی کمک کنید. اگر آنها به اطلاعاتی نیاز دارند، با سرچ کردن یا با پرسیدن از افراد متخصص آنها را مطلع کنید.

  1. به دیگران کمک کنید نظاره‌گرِ این باشند که چطور باعث ایجاد تفاوت در زندگیشان می‌شوند.


وقتی با کسی در مورد آن روز یا در مورد اینکه اخیرا اوضاع چطور بوده، صحبت می‌کنید به او یادآور شوید که او هم در حال گسترش مهربانی و شادی است. مردم  اغلب از کارهای مثبتی که انجام می دهند ناآگاهند یا آن کارها را در ذهن خودشان کوچک جلوه می‌دهند. بنابراین به آنها کمک کنید خودشان را در یک وضعیت مثبت‌تر ببینند و عزت نفسشان را ارتقاء دهند.

  1. سه دلیلِ مهربانی کردن در ابتدای این مقاله، را به یاد داشته باشید.

این کار به شما کمک می کند تا مهربانتر باشید حتی وقتهایی که دلتان نمی‌خواهد. اگر دوست دارید، این دلایل را روی یک کاغذ بنویسید و در جایی بگذارید که هر روز بتوانید آن را ببینید و به آن توجه کنید.

  1. جبران کنید.


وقتی کسی کار بامحبتی برایتان انجام می‌دهد، مهم نیست آن کار بزرگ باشد یا کوچک، سعی کنید به محض اینکه توانستید آن را با مهربانی کردن با شخصی دیگر جبران کنید.

  1. با خودتان مهربانتر باشید.


این گونه با دیگران نیز با عطوفت بیشتری برخورد خواهید کرد. این یک اصلِ برد-برد برای طرفین است. یک روش ساده برای مهربان بودن با خودتان این است که هرشب سه چیزی را که به خاطر آن از خودتان قدردانی می‌کنید و کارهایی که در آن روز انجام داده‌اید را بنویسید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :