بهبود عزت نفس

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

عزت نفس چه معنایی برای شما دارد؟ ممکن است فکر کنید که این همان صدای درونی تان است-صدایی که به شما می گوید که به اندازه کافی خوب هستید تا کاری را انجام دهید یا به چیزی برسید یا نه. عزت نفس یعنی ما برای خودمان و دیدگاه و باورهایمان درمورد کسی که هستیم ودرمورد آنچه که می توانیم انجام دهیم، چقدر ارزش قائلیم. عزت نفس ما می تواند با دیدگاه افراد درمورد خودمان اشتباه گرفته شود. جالب است که اعتماد به نفس ارتباط کمی با استعداد واقعی و توانایی فرد دارد.
ممکن است شخصی در انجام کاری عملکرد خوبی داشته باشد ولی عزت نفسش پایین باشد، و همچنین ممکن است شخصی در موضوع خاصی مسئله داشته باشد ولی عزت نفس بالایی داشته باشد. در اولین مورد، شخص ممکن است فکر کند که “من فردا سخنرانی دارم و از انجام آن می ترسم. من می‌دانم که خوب نیستم.” در حالی که او فرد باتجربه و موفقی‌ست. فرد دوم می‌خواهد که سخنرانی خوبی ارائه دهد و روی اطمینان بیشتر راجع به نتایج تمرکز کرده، هرچند که ممکن است نسبت به شخص اول، استعداد و توانایی کمتری از خود نشان دهد. نبود عزت نفس می تواند روی رفتار شخص و دستاوردهایشان در زندگی تاثیر بگذارد.

چرا مردم عزت نفس پایین را تجربه می کنند؟

چندین روش برای افزایش عزت نفس وجود دارد، حتی اگر احساس می کنید که برای انجام آنها باید با خودتان دست و پنجه نرم ‌کنید.

دلایل زیادی برای کمبود عزت نفس در افراد وجود دارد. احساس شکستِ ناشی از تصمیم‌های اشتباه یا یک سری تجربه های منفی در زندگی می‌تواند منجر به این شود که فرد خودش را دست کم بگیرد.

برای مثال فرض کنید که اعتمادی نسبت به توانایی هایتان ندارید و آنقدر قوی نیستید که با کارهای اشتباهِ یک جمع، (مثلا دوستانه) مخالفت کنید. در این شرایط ممکن است (برای مثال) وقتی آنها به شما پیشنهاد استفاده از دارو(اعتیادآور) می دهند، احساس ضعف کنید. بنابراین از قرص‌ها استفاده می کنید تا شما را در جمع خودشان بپذیرند و احساس کنید که بخشی از گروه شده اید، به امید اینکه اعتماد و عزت نفستان افزایش یابد. اثرات داروها ممکن است در شما حس اعتماد به نفس بیشتری در کوتاه مدت ایجاد کند، اما این یک نیروی خارجی است و از درونتان ایجاد نمی شود. اگر به داروها معتاد شوید، عزت نفس شما از هم فرومی پاشد. به خاطر تسلیم شدن در برابر آنها احساس افسردگی خواهید کرد و ممکن است به دلیل ضربات ناشی از اعتیاد ناامید و افسرده شوید. این مسئله باعث فرورفتن شما در گردابی می‌شود که رهایی از آن برایتان سخت و دشوار است.

مواظب گفت و گو های درونی خود باشید.

برای این مسئله راه حل هایی وجود دارد، همان طور که شاید حدس زده باشید، گفت و گوی درونی مثبت گامی بزرگی برای افزایش عزت نفستان است. به جای گفتن چیزهایی مثل “من به اندازه کافی خوب نیستم” یا “من یک شکست خورده ام” می توانید با گفتن جملاتی مثل “من می توانم این مسئله را حل کنم” و “من می توانم با تغییر دیدگاهم نسبت به خودم و مثبت‌تر شدن، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم” خیلی چیزها را تغییر دهید. در ابتدا ممکن است عادات و افکار قدیمی‌تان برگردند ولی با تلاش مداوم می توانید احساس مثبت تری داشته باشید و عزت نفس خودتان را بالا ببرید.

 به خودتان کمک کنید و به دنبال کمک از طرف دیگران نیز باشید.


عزت نفس در شرایط، روزها و ساعت‌های مختلف، متفاوت است. برخی از مردم در کنار دوستان و همکارانشان احساس خوبی دارند، اما در کنار غریبه ها احساس اضطراب دارند و خجالت می کشند. برخی دیگر ممکن است هنگام کار کاملا به خودشان مسلط باشند ولی در جامعه احساس کشمکش درونی کنند(یا برعکس). افراد با هم متفاوتند. برخی ذاتا مثبت و خوش بین‌اند و زمانی که با مشکلات برخورد می کنند تعادل خود را حفظ می نمایند، در حالی که ممکن است بقیه این گونه نباشند. برخی افراد هم تظاهر به مثبت بودن و خوش‌بین بودن می‌کنند، ولی در درون خود با عزت نفس پایین شان کشمکش دارند و راجع به خودشان شک و تردید دارند.

شما نمی توانید در یک روز به همه چیز برسید، اما می توانید گام هایی برای تقویت احساستان بردارید. اگر به دارویی معتاد هستید یا مشکلاتی مانند پرخوری و… دارید، برای کمک به خودتان قدم بردارید. روی تغییر برنامه ی روزانه خود تمرکز کنید تا سالم‌تر و مثبت‌تر شوید. سازمان سلامت جهانی ،ورزش کردن به مدت نیم ساعت در روز را توصیه می کند، و انجام این کار برای بهبود روحیه‌تان نیز خوب است. مواظب آنچه که می خورید، باشید و با حفظ رژیم غذایی متعادل و سالم، به بدن خود و عملکرد ذهنتان و همچنین به بالابردن روحیه‌تان کمک کنید. خواب مناسب و کافی، عملکرد بدن و ذهنتان را بهینه می‌کند.

از علایم پایین بودن عزت نفس، این احساس است که در جمع نمی توانید خوب باشید. داشتن اعتماد به نفس مورد نیاز برای صحبت در جمع،  وابستگی زیادی به تجربیات شخصی سابق دارد.

آماده سازی مهم است و این یعنی داشتن معلومات و دانستن اینکه چه می‌خواهید بگویید. نکته این است که با اضطراب و نگرانی‌ها روبرو شوید و از آنها فرار نکنید. اینکه از فکر کردن راجع به ترس ها جلوگیری کنید، باعث ایجاد ترس‌های بیشتر و تخریب عزت نفستان می شود. حتی مردمی که بسیار با اعتماد به نفس به نظر می رسند، ممکن است در درونشان عمیقا احساس نا امنی کنند و این احساسِ نگرانی لزوما چیز بدی نیست. بازیگران، خوانندگان و کسانی که در رسانه کار می کنند، ممکن است قبل از اجرای خود مضطرب و ناتوان شوند، اما به محض اینکه لحظه‌ی اجرا فرا می رسد، تسلط و تکنیک‌شان بر اضطراب غلبه می‌کند. این مسئله برای هرکسی می تواند پیش بیاید، اگر به درستی آماده شوند. ترفندی وجود دارد که باعث می‌شود بتوانید اضطرابتان را پنهان کنید و با وجود هر احساسی که در درونتان دارید، با اعتماد به نفس به نظر برسید و آن ترفند این است که یاد بگیرید اضطرابتان را به انرژی مثبت تبدیل کنید. وقتی که به خودتان تسلط پیدا کردید، ترستان فروکش خواهد کرد و همراه با آن عزت  نفستان ارتقا می‌یابد.

روش هایی سریع برای ارتقای عزت نفس

کنترل خودتان را به دست آورید.

از خودتان پیش دیگران انتقاد نکنید. گفتن نگرانی‌هایتان به شخصی که به او اعتماد دارید خوب است ولی گفتن آنها به همه‌ی عالم و دنیا قضیه‌ی دیگری‌ست. با خودتان مهربان باشید. لیستی از ویژگی های خوبتان ایجاد کنید و به آنها اعتقاد داشته باشید. خودتان را باور داشته باشید.

شاکی نباشید و غر نزنید.


هرکسی مشکلاتی دارد، بنابراین چرا فکر می‌کنید مشکلات شما بیشتر از دیگران است؟ با منفی بودن خود را از دیگران جدا می کنید و راه حل مشکلات را از خودتان دور می کنید.

یاد بگیرید که آرامش و استراحت داشته باشید.

روزانه زمانی را برای خودتان صرف کنید. ممکن است تنها چند دقیقه باشد، اما آرام و دور از حرکت و تکاپو باشید.

روحیه خود را تقویت کنید.


هر از چند گاهی به خودتان هدیه‌ای بدهید، مخصوصا اگر یک مانع سخت را پشت سر گذاشته‌اید. مثلا یک ارائه مطلب، اولین صحبت رسمی‌تان و یا یک ملاقات موفقیت آمیز. این هدیه لزوما نباید گران قیمت باشد؛ یک فنجان قهوه در یک مکان لذت بخش، یا هر چیز دیگری که لذت بخش باشد.

به خودتان برای انجام درست یک کار یا وظیفه تبریک و شادباش بگویید.

با یک دوست در موردش صحبت کنید. فقط دیگران را تشویق و تحسین نکنید، خودتان هم به تشویق نیاز دارید. ستایش کردن، روحیه را به خوبی تقویت می کند.

یاد بگیرید که تنش و اضطراب را به طور مثبت رها سازید.

وقتی مضطرب هستید، آدرنالین بدنتان ترشح می شود و احساس گوش به زنگ بودن می‌کنید. این انرژی اضافی می‌تواند برای نتیجه‌ای مثبت استفاده شود، برای مثال شما را قادر می سازد که ارتباطی با شور و شوق بیشتر برقرار نمایید.

یاد بگیرید که ابراز وجود کنید.


برای آنچه که به آن اعتقاد دارید ایستادگی کنید و تحت فشار دیگران نباشید.

اصلاحات قدم به قدم به وجود می‌آید

اینکه یک شبه عزت نفستان فوق‌العاده زیاد شود، ناممکن است.

درعوض می‌فهمید که باید اصلاحات کوچک را در طول زمان انجام دهید. تلاش کنید و تاثیری که از احساس خود در طول روز به دست می آورید را حفظ کنید. آیا نسبت به خودتان احساس خوبی دارید؟ چرا؟

اگر خودتان را دست کم می‌گیرید و افکار منفی را در ذهن خود حس می کنید، از خود بپرسید که چرا این شرایط پیش می آید. نیمی از مبارزه با عزت نفسِ پایین، تشخیصِ این است که چه زمانی و چرا این احساس منفی را دارید. اگر تمرینی برای تقویت روحیه‌تان پیدا کنید، می توانید در طول روز بیشتر آن را انجام دهید. اگر وقتی تنها هستید احساس خود کم بینی می‌کنید، می توانید برنامه ریزی کنیدکه بیشتر بیرون بروید.

شما نباید با عزت نفس پایین زندگی کنید. با درنظرگرفتن گامهای مثبت در جهت راه حل های عملی، در مسیر درست حرکت کنید و عزت نفستان، را افزایش دهید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :