لحن متغیر در سخنرانی

28 می 2017 بدون دیدگاه
لحن متغیر در سخنرانی

مدرس مذاکره و فن بیان، علاقمند به روانشناسی موفقیت

چرا لحن متغیر در سخنرانی مفیدتر است؟

ابزاری که ما در سخنرانی خود در اختیار داریم، علاوه بر فیزیک ظاهری که جایگاه ویژه ای دارد و در این گفتار به آن نخواهیم پرداخت، صوت و لحن و کلمه و عبارت است که با توجه به زمان محدودمان باید از آن بیشترین استفاده را ببریم.

متانت و صحبت با تانی همیشه جایگاه خودش را دارد و در جای خود می تواند موجب رضایت خاطر مخاطبین شود اما هنگامی که از رونق کسب و کار صحبت به میان می آید، هدف ما درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطبین با موضوع مورد بحث است تا از این طریق حرف خودمان را به مخاطبین مستقیم و غیر مستقیم یعنی همه ی مشتریان بالقوه ی خودمان برسانیم.

این را باید در نظر داشته باشیم که ساختار کلام اهمیت خاصی دارد و بر ناخوداگاه مخاطب اثرگذار خواهد بود، پس باید لحن و بیان ما از لحاظ مشخصات صوتی و آوایی دارای ویژگی های برجسته ای باشد که در زیر به سه ویژگی مهم کلامی در سخنرانی اشاره خواهیم کرد:

۱٫ تغییر سرعت بیان با توجه به محتوای کلام (تند و کند شدن بیان ما).
۲٫ بالا و پایین شدن تن صدا با توجه به محتوای بیان شده.
۳٫ استفاده ی صحیح از سکوت چند ثانیه ای.

برای مثال یک سخنران حرفه ای در سخنرانی خود، هنگامی که از رویایی زیبا سخن می گوید، لحن و بیانش تغییر می کند و سرعت بیانش از کلیت سخنرانیش کندتر می شود تا مخاطب به راحتی این حس را از سخنرانی بگیرد و درگیر آن شود و در مقابل زمانی که از تنش و یا مبارزه سخن می گوید، لحنش سریعتر و تعداد کلماتی را که در ۳۰ ثانیه بیان می کند، بیشتر خواهد بود تا این صحنه را در کلام هم به تصویر بکشد.

مثال دیگر این است که فردی که قصد ترغیب افراد را برای هر هدفی دارد تن صدایش بالاتر می رود و هنگامی که آن ها را به آرامش فرا می خواند تن صدای پایین تری را اانتخاب می کند، تا به آنچه می خواهد برسد و آن تاثیر آگاهانه بر ناخودآگاه مخاطب هست.

یکی از نمونه های موفق که می تواند تاثیر لحن متغیر را برای شما نشان دهد، سکانس معروف سخنرانی چارلی چاپلین در فیلم «دیکتاتور بزرگ» هست، چاپلین صحبت های خودش را به ارامی و ملایمت شروع می کند، اما با جلو رفتن و رسیدن به حرف های ساختار شکنانه و دور از انتظارش لحن و بیان سریع تر و پر حرارتی میگیرد تا به قول معروف سخنش را به کرسی بنشاند و به هدفش از سخنرانی برسد.

استفاده صحیح و به جا از سکوت برای همراه کردن مخاطب هست، حتما در سخنرانی ها دیده اید که سخنران برای چند ثانیه سخن نمی گوید و جالب این است که مخاطبین هم صحبت نمی کنند و فضا کاملا ساکت هست و درگیر بیان سخنران، این نشان از موفقیت یک سخنرانی از لحاظ ساختاری و درگیر شدن مخاطب با متن سخنرانی دارد.

نکته ی مهم این است که تغییرات کلامی ما در سخنرانی باید متناسب با موضوعی باشد که درحال بیان آن هستیم و باید انچه را که می گوییم در بیانمان نشان دهیم.

پس باید برای تاثیر بیشتر ساختار بیانمان را در سخنرانی مورد توجه قرار دهیم تا به هدف خود از سخنرانی نزدیک و نزدیکتر بشویم.

در مقالات بعدی بیشتر با لحن در فن بیان آشنا خواهیم شد.

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram