قدرت نامیرا (فن بیان)

25 می 2017 بدون دیدگاه
قدرت نامیرا

مدرس مذاکره و فن بیان، علاقمند به روانشناسی موفقیت

پیشرفت کسب و کارها و ظهور شرکت های تخصصی بزرگ و نیز بازار رقابتی، باعث شده تا ساز و کارهای انتقال پیام از تبلیغات گرفته تا بیان گفتاری، حرفه ای تر و تخصصی تر دنبال شود.

نیاز به تعاملات و ارتباطات مختلف برای کسب سهم بیشتری از بازار نفس گیر رقابتی لزوم توجه به فن بیان و قدرت کلامی را چندین برابر کرده است.

فن بیان حوزه ی بسیار وسیعی را شامل می شود که برای تسلط بر این «قدرت نامیرا» باید شناخت کافی از آن داشته باشیم.

در این گفتار سعی خواهیم کرد که نکات مهم و اساسی «فن بیان» را بررسی کنیم.

افراد موفق در ارتباطاتشان….
۱٫ باید ها و نباید های یک مکالمه ی حرفه ای را می شناسند.

افراد موفق که آگاهانه از این قدرت استفاده می کنند از بیان حاشیه های کم ارزش خودداری می کنند و قبل از به زبان آوردن حرفهایشان به بازخورد آن فکر می کنند و تاثیر صحبت هایشان را می سنجند تا از زمانی که در اختیارشان قرار دارد بهترین استفاده را ببرند.

۲٫دایره ی واژگانی بسیار وسیعی دارند.

افرادی که هوشمندانه سخن می گویند، دایره ی لغات وسیعی دارند که دانسته یا نادانسته از منابع مختلف کسب کرده اند، این منابع شامل کتاب ها، فیلم ها، روزنامه ها و مجلات، تماشای مستند های قوی، شرکت در همایش های مختلف، گفت و گو با افراد حرفه ای و ….می باشد.
بنابراین باید در انتخاب منابع خود دقت کنیم و وقت خود را به منابع غیر قابل اعتماد هدر ندهیم.

۳٫ سکوت کردن را در جای مناسب به خوبی بلد هستند.

افراد موفق به جای متکلم بودن صرف و گفت و گوهای یک طرفه در ارتباطات دوسویه ی خود سعی می کنند تا با سکوت های مناسب فرصت را به طرف مقابل دهند و از امتیاز سکوت به خوبی استفاده کنند، در بسیاری از سکوت ها و سکون های به جا، حرف های ناگفته و شنیده شده ی بسیاری است.

۴٫ مشاجره را در مکالماتشان به هیچ وجه نمی پسندند.

این افراد در تعاملاتشان به هیچ وجه کار را به مشاجره نمی کشانند و اگر سمت و سوی صحبت ها به سوی بحث پیش رود با مدیریت صحیح، جو را به آرامش می رسانند چون هدف از گفت و گویشان را به خوبی می دانند.

۵٫ لحن و بیان ایستایی ندارند.

یکی از نکات ریز در فن بیان، اهمیت لحن گفت و گوهاست.

تن صدا و لحن چه در تصمیم گیری های خودآگاه و چه در ناخودآگاه فرد تاثیر خواهد گذاشت.
افراد موفق با توجه به اهداف گفت و گو لحن و بیانشان را انتخاب می کنند تا نتیجه ی دلخواهشان را بگیرند و از دلزدگی مخاطب یا مخاطبینشان جلوگیری کنند.
لحن پویا می تواند به شما قدرت مانور بیشتر بدهد تا با بالا و پایین کردن لحنتان به انچه را که می خواهید برسید.

۶٫ زبان ساده و قابل فهمی دارند.

استفاده از واژه ها و عبارات سنگین و تعارفات بیش از حد می تواند به ضرر شما باشد و شما را از اهداف گفت و گویتان دور کند.

افراد موفق از زبان روز و ساده آگاهی دارند و صحبت هایشان را به راحتی بیان می کنند تا طرف مقابل به خوبی منظورشان را متوجه شود و گفت و گو به صورت صحیح ادامه پیدا کند.

۷٫از تکرار کلمات و عبارات پرهیز می کنند.

تکرار کلمات و عبارات نشان از ضعف دارد و می تواند جو گفت و گو را به زیان شما بکشاند، پس باید مانند افراد مسلط به فن بیان از دایره ی لغات و عبارات خود به بهترین شکل استفاده کنید تا هم مخاطبین شما نسبت به شنیدن صحبت های شما رغبت بیشتری داشته باشند و نتیجه به انچه شما می خواهید نزدیک تر شود.
در پایان باید گفت که حوزه ی فن بیان وسعیتی به اندازه ی زبان دارد که تسلط بر آن نیازمند تعاملات و مطالعات فراوان و تمرین و تمرین و تمرین دارد.

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :