چگونه صحبت با خویشتن می تواند در موفقیت شما تاثیر گذار باشد؟

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

میتونی انجامش بدی ، زود باش ، تمرکز کن .اینها عباراتی هستند که ممکن است شما در طول روز با خود تکرار کنید.بسیاری از این صحبتهای روزانه با خود،  شما را تشویق کرده و به سمت رسیدن به هدف سوق می دهند.اما نوع زبانی که شما با خود صحبت میکنید، نحوه بکارگیری کلمات ، میتواند اعتماد بنفس شما را افزایش دهد و یا بر عکس شما را دچار تنزل کند. دکتر Karissa Thacker  روانشناس برجسته می گوید : بسیاری از ما انسانها ، از نحوه صحبت با خود و تاثیرات عمیق  آن آگاهی نداریم . صحبت کردن با خویشتن ، باعث افزایش اعتماد بنفس ، به جریان انداختن احساسات ، و بهبود عملکرد تان می شود.اما مهم این است که چگونه با خود صحبت می کنید.

صحبت با خویشتن : سازنده یا مخرب


سه نوع صحبت با خویشتن وجود دارد: مثبت ، خنثی ، منفی.در مورد صحبت کردن خنثی میتوانیم رفتن به خوار و بار فروشی را مثال بزنیم. در زمان رفتن در خصوص لیست مورد نیاز خریدتان ، با خود صحبت می کنید.این نمونه ای از صحبت کردن خنثی است. وقتی می گویید : من یک انسان تنبل و بی عرضه هستم صحبت کردن منفی را در مورد خویشتن به کار برده اید.به عنوان مثال اگر این پیام را هفته پیش بیان کرده باشید تا مدتها بعد واکنش های شما تحت تاثیر آن خواهد بود.این گفتگو ها باعث کاهش عزت نفس و متعاقبا کاهش عملکردتان خواهد شد. از طرفی دیگر جملاتی از قبیل :” تو می توانی انجامش بدهی “انگیزه بخش و نحریک کننده انسان در مسیر رسیدن به اهداف خواهد بود.

گفتگوهای درونی خود را یادداشت کنید

 

Thacker می گوید: دانستن چگونگی نحوه صحبت با خویشتن ، مستلزم یادداشت کردن آن گفتگو هاست.شما نیازمند دانستن آنچه در ذهنتان میگذرد هستید.یکی از مراجعه کنندگان Thacker  گفتگوهای ذهنی خود را یادداشت کرد .جمله ای که مکرر در آنها تکرار میشد این بود:”هیچ چیز انجام نخواهد شد “.با تشخیص منفی بودن این عبارت ، مراجعه کننده متوجه شد که این عبارت باعث عدم انجام فعالیتهای او و پیگیری اهدافش شده است.

گفتگوهای منفی را به چالش بکشید

در مثال مراجعه کننده Thacker در بالا که همواره با خود این جمله را تکرار میکرد “انجام نخواهد شد ” ، Thacker به منظور تغییر گفتگوهای منفی به مثبت  او را تشویق به تکرار این جمله کرد ” چگونه می توانم آن را انجام دهم ” و ” اگر انجام شود چه ” .

برروی عملکرد خود تمرکز کنید

بر روی آنچه که می خواهید انجام دهید تمرکز کنید نه بر روی آنچه نمیخواهید.به جای اینکه به خود بگویید:” غمگین نشو” به خودت بگو””همه چی روبه راهه آروم باش”..گفتگوهای مثبت با خود و تمرکز بر روی آنچه که قصد انجام آن را دارید ، به شما در روند انجام کارها ، کمک زیادی خواهد کرد.

مانع گفتگوهای منفی شوید


وجود یک گروه مثبت و حامی در اطرافتان ، می تواند بر نحوه گفتگوی شما با خویشتن تاثیر بسزایی بگذارد.

نحوه صحیح مورد خطاب دادن خویش

در هنگام گفتگو با خویش ضمیر ” تو “را به جای ضمیر ” من ” بکار ببرید.در مقاله منتشر شده دریک روزنامه اجتماعی روانشناسی اروپایی ، دانش اموزانی که با ضمیر ” شما ” خود را مورد خطاب قرار میدادند نسبت به آنهاا که ضمیر ” من ” را استفاده می کردند ،در عملکرد خود موفق تر و همچنین  دارای روحیه بشاش تری بودند . محققان این نکته را مورد توجه قرار داده اند که استفاده از ضمیر دوم شخص همانند موتور محرک تشویقی و عملکرد بهتر به سوی هدف در دوران کودکی می شود.استفاده از ضمیر دوم شخص به ما کمک میکند که درک بهتری از موقعیت داشته باشیم و بیشتر عملگرا باشیم تا احساساتی .

 

 

 

 

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :