۷ قدم اولیه برای راه اندازی یک کسب و کار

17 آوریل 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

قبل از اینکه کسب و کاری رو شروع کنید باید چه کارهایی انجام دهید؟ با کارنیل همراه شوید تا در این مورد بدانید.

راه اندازی کسب و کار شخصی خودتون هم می‌تونه پرثمر و ارزشمند باشه و هم یک تجربه‌ی بسیار چالش برانگیز. هر چند هیچ وقت نباید بدون انجام تحقیقات و فقط با داشتن اطلاعات خیلی کم از نحوه‌ی انجام کار، یک کسب و کار رو راه اندازی کنید. ما با یک متخصص در این زمینه مصاحبه کردیم تا با راهکارها و اطلاعاتش برای شروع تجارت‌تون به شما کمک کنه. در زیر هفت قدم اساسی و ابتدایی آورده شده که قبل از راه اندازی تجارت‌تون باید اونها رو انجام بدید.

موقعیت‌تون رو ارزیابی کنید

قبل از راه اندازی کسب و کارتون تعدادی سوال وجود داره که باید از خودتون بپرسید تا مطمئن بشید که شرایط مورد نیاز رو دارید. سوال‌های زیر تعدادی از اون‌ها هستند ولی به همین چند تا سوال محدود نمیشه:

  • چرا می‌خواهید کسب و کار شخصی خودتون رو راه بیندازید و اهداف شما چه هستند؟
  • چه مهارت هایی دارید و این مهارت‌ها چجوری و به چه نحوی می‌تونند به شما در کارتون کمک کنند؟
  • چه میزان پول و سرمایه باید برای تجارت‌تون صرف کنید؟
  • این کار تمام وقته یا پاره وقت؟
  • قراره یک کالا رو عرضه کنید یا نوعی از خدمات؟

وقتی که در مورد جواب این سوال‌ها فکر کردید متوجه میشید که چقدر باید برای تجارت‌تون تلاش کنید، چقدر باید روش زمان بگذارید، رقبای شما چه کسانی اند و به چه میزان کمک احتیاج دارید. اگه ایده‌ای توی ذهنتونه ولی هنوز مطمئن نیستید که باید روی چه نوع کسب و کاری تمرکز کنید (مثلا یک کافی شاپ، شیرینی پزی، کتابخونه، مغازه ی پوشاک و…) می‌تونید برای پیدا کردن ایده‌های خوب و ناب جستجو کنید، از موارد زیر کمک بگیرید:

  • یلو پیج (یا کتاب زرد که همون اطلاعات شرکت ها و اصناف ایرانی هست، با جستجو در اینترنت می‌تونید پیداشون کنید)
  • نمایشگاه‌های تجاری
  • مجله‌های صنعت و تجارت
  • انجمن‌های کسب و کار
  • قسمت تجارت و کسب و کار روزنامه‌ها

صنعت رو تحلیل و بررسی کنید

مسلما نمی‌خواهید که توی خیابونی که ۶ تا شیرینی پزی وجود داره، یه شیرینی پزی بزنید که هیچ تفاوت خاصی با اون ۶ تا نداره و هیچ ویژگی منحصر به فردی که از اون‌ها متمایزتون کنه نداشته باشید. به همین ترتیب مسلما دلتون نمیخواد که کسب و کاری رو راه بیندازید که روی هیچ ایده‌ی خاصی تمرکز نداره. بنابراین تحلیل و بررسی فضا و زمینه‌ای که پایه‌ی کسب و کارتون رو تشکیل میده ضروریه و باعث میشه بفهمید که آیا تجارت‌تون به نحو فوق العاده‌ای شکوفا میشه یا اینکه خیلی زود شکست میخوره.

یک طرح کسب و کار بنویسید

دو دلیل برای نوشتن طرح کسب و کار وجود داره. دلیل اول خودتونید و دلیل بعدی اینه که اگه احتیاج به کمک بانکی  برای فراهم کردن سرمایه‌تون داشتید ازش استفاده کنید. بانک از شما یک طرح تجاری میخواد تا مطمئن بشه شما می‌دونید دارید چیکار می‌کنید، پولی که وام می‌گیرید کجا استفاده میشه و آیا واقعا کسب و کار شما درآمدی داره که بتونید پولشون رو برگردونید. طرح تجاری، برای خودتون یه طرح و نمای کلی از چیزیه که قراره اتفاق بیفته و نشون میده که توقعات و انتظارهای شما از خودتون و تجارت‌تون چیه. همچنین راهنما و  دستورالعملی برای شماست که نشون میده چه کارهایی رو باید انجام بدید و به چه چیزهایی نیاز دارید (مثلا اینکه باید بودجه ای رو به مخارج سفر اختصاص بدید؟ احتیاج به اسکنر دارید یا نه؟ باید یک مشاور کاری یا حسابدار استخدام کنید یا خیر؟ ساختن یک وبلاگ در حال حاضر یک اولویت است یا خیر؟ و…)

تجارت‌تون رو رسمی کنید

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، کارهایی هست که نیاز دارید انجام بدید و یک سری کارهای ضروری هست که باید انجام داده شوند. اول از همه شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کسب و کارتون متعلق به خودتون باشه یا اینکه شراکتی یا متعلق به یک شرکت و انجمن صنفی. هر کدوم از اینها مزایا و معایب خودش رو داره، پس مهمه که تصمیم بگیرید کدوم یکی مناسب شماست. مخصوصا با توجه به اینکه چقدر خودتون شخصا زمان، تعهد و پول می‌خواهید صرف کسب و کارتون کنید. ثانیا، شما احتیاج به پروانه کسب و کار و مجوز کسب و کار دارید. این مراحل بسته به شهر، استان و کشور شما متفاوتند. در ضمن شما باید مناسب ترین بیمه نامه برای کسب و کارتون جدیدتون رو پیدا کنید تا در صورت دزدی، صدمه به اموال و از این قبیل موارد مشکلی براتون به وجود نیاد.

و آخرین مورد که انجامش کاملا به خودتون بستگی داره استخدام یک حسابداره. اگه خودتون محاسبات‌تون خوبه می‌تونید خودتون انجامش بدید یا اینکه می‌تونید یک نفر رو استخدام کنید تا این کار رو انجام بده.

کمک مالی بگیرید

اگه خودتون برای شروع کسب و کارتون پول و سرمایه ی کافی ندارید احتیاج به کمک مالی و سرمایه گذار دارید. این کمک می‌تونه از طرف دوستان، خونواده، بانک، یک شرکت سرمایه گذاری یا یک وام از موسسه ای دیگه باشه.

موجودی رو پر کنید

قبل از اینکه کارتون رو شروع کنید باید مطمئن بشید که همه چیز حساب و کتاب شده باشه. تلفن ها کار می‌کنند؟ قرارداد و اجاره نامه رو امضا کردید و کلیدها رو گرفتید؟ کارمندان آماده‌اند؟ همه چیز درست و حساب شده‌ست؟ اگه اینطوره جشن افتتاحیه رو شروع کنید و کار رو راه بیندازید.

از اشتباه کردن نترسید

راه اندازی تجارت و کسب و کار خودتون می‌تونه جالب، هیجان انگیز و یکی از بزرگترین ماجراهای زندگی شما باشه. در طول راه ممکنه اشتباهاتی صورت بگیره و این طبیعیه چون ممکنه یه چیزی که قبلا توی کاری جواب داده برای شما جواب نده. فقط طرح و برنامه‌ی کاری خودتون رو دنبال کنید، تبلیغات کنید و از کاری که دارید می‌کنید لذت ببرید.

 

آیا این مقاله براتون مفید بود؟ نظراتتون رو با ما در میان بگذارید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram