چگونه یک کسب و کار کوچک راه بیاندازیم؟ (بخش دوم)

21 ژوئن 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

با کارنیل همراه باشید تا قدم به قدم و با هم صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار را یاد بگیرید.

در مقاله ی قبل از سری مقالات راه اندازی کسب و کار، در مورد دو بخش مهم و ضروری برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک توضیح داده شد.

بخش سوم: مدیریت امور مالی

  1. هزینه های استارت آپ‌تان را محاسبه کنید

اکثر کسب و کارها احتیاج به سرمایه‌ای برای شروع دارند. در واقع پول برای تأمین مواد اولیه و مورد نیاز و تجهیزات و راه اندازیِ کار قبل از سوددهی، لازم است. اولین شخص برای تأمین این هزینه‌ها خودتان هستید.

  • آیا ملک یا پولی که آن را سرمایه گذاری کرده باشید یا پس انداز کرده باشید، دارید؟ اگر پاسخ بله است در صورت امکان مقداری از آن را به کسب و کارتان اختصاص دهید. دقت کنید که هرگز نباید تمام پس اندازتان را خرج تجارت‌تان کنید چون امکان شکست نیز وجود دارد. علاوه بر این نباید پولی را که برای مواقع ضروری پس انداز کرده‌اید یا پولی که برای مناسبات و دلایل مختلف برای چند سال آینده پس انداز کرده‌اید را خرج کنید. (مشاوران اقتصادی پیشنهاد می‌کنند که درآمد سه الی شش ماه خودتان را برای مواقع ضروری و نیاز کنار بگذارید.)
  • می توانید از بانک‌ها، مؤسسات و یا قرض الحسنه‌ها وام بگیرید. داشتن طرح کسب و کار برای انجام این مورد ضروری ست بنابراین به آن توجه داشته باشید.
  • پس انداز کردن را به عنوان یک گزینه در ذهنتان داشته باشید. اگر شاغل هستید، قسمتی از حقوق یا درآمد ماهانه‌تان را درطول مدتی مشخص پس انداز کنید تا بتوانید هزینه های استارت آپ را تأمین کنید.
  1. هزینه های جاریتان را مدیریت کنید

هزینه های جاری‌تان را محاسبه کنید و آنها را طبق برنامه طرح و نقشه قبلی پیش ببرید. هر موقع که دیدید در مصرف چیزی اسراف می‌شود (مانند برق، تلفن، حمل و نقل، بسته بندی و…) پیش بینی کنید که چقدر پول نیاز دارید و آنها را کاهش دهید یا به هر شیوه ی ممکن هزینه‌های اضافی را از بین ببرید. هنگام شروع کار در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. مثلا به جای خریدن بعضی وسایل، آنها را قرض بگیرید یا اینکه اگر کسب و کارتان از نوعِ خدماتی است به جای قراردادهای بلند مدت از طرح های پیش پرداخت و کوتاه استفاده کنید.

  1. کمی بیشتر از حداقلِ نیازتان در نظر بگیرید

مثلا مشخص کرده‌اید که برای شروع کارتان ۵۰ میلیون تومان نیاز است. این ۵۰ میلیون را تهیه می‌کنید، میز و پرینتر و وسایل مورد نیاز را می‌خرید و در ماه دوم، هنوز به سود دهی نرسیده‌اید و هنوز مشغول تولید هستید ولی مهلت پرداخت اجاره رسیده، کارمندهایتان حقوقشان را می‌خواهند و همه‌ی قبض‌ها با هم برایتان می‌آید. وقتی این اتفاق می‌افتد، اولین راه که به نظرتان می‌رسد شاید این باشد که قید همه چیز را بزنید. بنابراین در صورت امکان سعی کنید هزینه‌ها را جوری محاسبه کنید که تا حداقل یک سال بدون درآمد و بدون سود دهی بتوانید کار را ادامه دهید.

  1. صرفه جویی کنید

برنامه ریزی کنید تا در ابتدای کار، هزینه‌های وسایلِ دفتر کار و هزینه‌های عمومی را به حداقل برسانید. در اول کار، شما به یک دفتر کار خیلی بزرگ با جدیدترین میز و صندلی‌ها و تابلوهای گران قیمت روی دیوار احتیاج ندارید. خیلی از وسایل را می‌توانید با هزینه‌های کم تهیه کنید. بسیاری از کسب و کارها به خاطر خریدن وسایل گران قیمت و تجملاتی به جای تمرکز روی خود کسب و کار، شکست خورده‌اند.

  1. تصمیم بگیرید که پرداخت ها به چه صورت باشند

برای اینکه بتوانید از مشتریانتان وجه و پول دریافت کنید باید برنامه ای داشته باشید. مثلا اینکه برای گرفتن دستگاه پوز (pose) اقدام کنید یا اینکه یک حساب جدید مخصوص به کارتان باز کنید.

بخش چهارم: مسائل حقوقی و قانونی

  1. از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید

یادتان باشد که به عنوان یک صاحب کسب و کار در راهتان قله‌ها و دره‌های زیادی وجود دارد. یکی از این موانع و سختی‌ها کوهی از مدارک و اسناد مربوط به قوانین و آیین نامه‌ها از مقررات ساختمان گرفته تا قوانین شهری، مجوز و قوانین کشوری، الزامات دولتی، مالیات‌ها، هزینه‌ها، قراردادها، سهمیه‌ها، مشارکت‌ها و… است. داشتن کسی که هنگام مواجه شدن با این اسناد بتوانید با او تماس بگیرید و از او کمک بگیرید نه تنها باعث آرامش ذهنتان می‌شود بلکه به شما منبع موثق‌تری برای رسیدن به موفقیت می‌دهد.

  • کسی را انتخاب کنید که متوجه شوید کسب و کار شما را کاملا می‌فهمد و درک می‌کند. هم چنین کسی که در این زمینه تجربه داشته باشد. چون که یک مشاور حقوقی بی تجربه می‌تواند باعث دردسر و مشکلات برایتان شود.
  1. یک حسابدار استخدام کنید

شما احتیاج به کسی دارید که بتواند با مهارتِ تمام، مسائل اقتصادی شما را مدیریت کند. حتی اگر فکر می‌کنید که خودتان می‌توانید از پس این کار بر آیید باز هم نیاز به فردی دارید که بتواند جنبه‌ی مالیاتی کسب و کار را درک کند. مالیات‌های کاری بعضی اوقات خیلی پیچیده می‌شوند، بنابراین شما (حداقل) احتیاج به یک مشاور مالیاتی در این زمینه دارید. و این فرد باید یک شخص مورد اعتماد و قابل اطمینان باشد.

  1. فرم کسب و کارتان را شکل دهید

باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کسب و کار شما در چه نوع و چه دسته‌ای قرار گیرد. این قضیه برای امور مالیاتی است و برای اینکه بتوانید سرمایه گذاران را به سمت کسب و کارتان جذب کنید. این کار را باید بعد از اینکه تصمیم گرفتید از دیگران وام و قرض بگیرید یا نه، و با مشورت متخصصان حقوقی و مالی انجام دهید. این کار آخرین قدم قبل از این است که بخواهید پول خرج کنید یا از کسی پول طلب کنید. این ها فرم‌هایی ست که کسب و کار شما می‌تواند یکی از آنها باشد:

  • مالکیت یگانه: مانند اینکه این کار را شخصا (و بدون کارمند) و یا با همسرتان انجام دهید.
  • مشارکت همه جانبه: اینکه این کار را با یک یا چند شریک شروع کنید.
  • مشارکت محدود: تعدادی شریک که در همه مسائل با شما شریک هستند، تعدادی که مسئول حل مسائل شرکت هستند، و تعدادی شریک که فقط مسئول مبلغ و میزان سرمایه گذاری در کار هستند. هر دو مورد هم در سود و هم در زیان شرکت سهیمند.
  • مشارکت با مسئولیت محدود: هیچ کدام از شرکا مسئول اهمال کاری فرد دیگر نیست و هر کس مسئولیت خودش را بر عهده دارد.

بخش پنجم: بازاریابی و تبلیغ کسب و کار

  1. یک وبسایت درست کنید

اگر فروشتان آنلاین است، تجارت الکترونیک خودتان را راه بیندازید و یک سایت ایجاد کنید یا بسپارید کسی یا شرکتی برایتان این کار را انجام دهد. این سایت فروشگاه شماست بنابراین هر چیزی و هر کاری که می‌تواند باعث شود که مردم از سایت شما بازدید کنند و مشتری شما شوند، انجام دهید.

  • اگر کسب و کار شما بیشتر وابسته به ارتباطات حضوری است، روش‌های سنتی تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید، مثلا قبل از راه انداختن وبسایت، به صورت کلامی نزد همسایه هایتان کسب و کارتان را تبلیغ کنید.
  • هنگام طراحی و ساخت یک سایت حواستان باشد که سادگی و وضوح محتوا، کلید اصلی این کار است. یک طراحی ساده که به وضوح مشخص کند شما چه کار می‌کنید، چگونه انجامش می‌دهید و اینکه مسئولیت شما چیست، بسیار مؤثر است. هنگام ایجاد سایت، یادتان باشد که تأکید کنید به چه دلیل کسب و کار شما بهترین راه حل برای مسائل و مشکلات مشتری است.
  1. طراحان حرفه ای استخدام کنید

اگر تصمیم گرفتید که یک سایت داشته باشید، توجه کنید که سایت‌تان باید حرفه‌ای به نظر برسد. درست است که استخدام یک طراح در ابتدا برایتان هزینه بر است، ولی داشتن یک سایت قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده، ضروری است. باید سایت‌تان حرفه ای به نظر برسد و کار با آن راحت باشد. اگر در سایت، معاملات مالی هم در نظر گرفته اید به یاد داشته باشید که امنیت سایت‌تان را بالا ببرید و بررسی کنید که شرکتی که توسط آن انتقال پول را انجام می دهید بی‌خطر و قابل اعتماد باشد.

  1. خجالت را کنار بگذارید

شاید عمیقا محصول یا خدمات‌تان را باور داشته باشید ولی برای اینکه موفق شوید، غیر از شما دیگران هم باید آن را باور داشته باشند. اگر اولین بار است که کار بازاریابی و تبلیغات را انجام می‌دهید یا از این کار خوشتان نمی‌آید، الآن موقع آن است که بر این احساسات غلبه کنید و شخصیت خوش سر و صحبت خودتان را رو کنید. باید بتوانید مردم را متقاعد کنید که این آنها هستند که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند. باید چیزی بگویید که احساس ارزش کنند و گفته‌ی شما هدف و پتانسیلی که کسب و کارتان داراست را نشان دهد. این گفته‌ها را روی کاغذ بیاورید و به شیوه‌های مختلف آن را تغییر دهید تا متنی را پیدا کنید که به نظرتان خوب بیاید، همه چیزهایی که می‌خواهید بگویید را شامل باشد و چیزی باشد که بتوانید آن را به سادگی بگویید. سپس آن متن را تا جایی که می‌توانید تمرین کنید.

  • بسته به نوع کسب و کارتان، بهتر است که کارت ویزیت‌های جذاب و جالب توجه ایجاد کنید.
  1. در فضای مجازی فعالیت مفید و کارآمد داشته باشید

این کار را قبل از آماده سازی تجارتتان می‌توانید انجام دهید. می‌توانید از تلگرام، اینستاگرام و دیگر فضاهای مجازی برای رنگ و لعاب بخشیدن به کارتان و تبلیغ تجارتتان استفاده کنید. باید محتوای جذابی داشته باشید تا مردم روند کاری شما را دنبال کنند. به یاد داشته باشید که پروفایل کاری و شخصی‌تان را از هم جدا کنید. چون پیام‌های شما بسته به کاری یا شخصی بودن باید متفاوت باشد.

  1. برنامه‌ها و طرح‌های تبلیغاتی و بازاریابی را اجرا کنید

همزمان با تولید محصولات یا توسعه‌ی خدمات و مشخص کردن اینکه چه زمانی محصولات یا خدمات آماده‌ی فروش هستند، بازاریابی را آغاز کنید.

  • اگر در نشریات تبلیغ می‌کنید، حداقل دو ماه پیش از انتشار تبلیغ از شما عکس یا کپی متن را می‌خواهند.
  • اگر فروشتان در مغازه‌هاست، از قبل قفسه‌ای به این کار اختصاص دهید. اگر فروشتان به صورت آنلاین است، سایت‌تان را راه اندازی کنید.
  • اگر ارائه دهنده‌ی خدمات هستید، در مجله‌های حرفه‌ای و مکان‌های تجاری، روزنامه‌ها و به صورت آنلاین تبلیغ کنید.

بخش ششم: راه اندازی کسب و کار

  1. مکان مورد نظرتان را بیابید

فرقی نمی‌کند یک دفتر کاری بخواهید یا یک انبار. اگر به فضایی بیشتر از گاراژ منزل یا اتاق خوابتان نیاز دارید، الآن زمان آن است که به دنبالش بروید.

  • اگر به طور کلی احتیاجی به دفتر کاری ندارید ولی ممکن است هر از چند گاهی احتیاج به فضایی برای ملاقات یا جلسه داشته باشید، معمولا مکان‌هایی وجود دارد که به راحتی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • حتما در مورد قوانین شهرداری در مورد کسب و کارها تحقیق کنید. بعضی از کسب و کارهای کوچک نمی‌توانند بیرون از منزل انجام شوند. باید مطمئن شوید که کسب و کارتان در محل صحیح و طبق قوانین انجام می‌شود.
  1. محصول یا خدماتتان را عرضه کنید

هنگامی که محصول تولید، بسته بندی، کد گذاری و آماده‌ی فروش گردید یا وقتی که خدماتتان آماده‌ی عرضه شد یک افتتاحیه برای کارتان برگزار کنید. یک اطلاعیه رسمی پخش کنید و همه را باخبر کنید. در فضای مجازی در موردش بنویسید و همه را از وجودتان با خبر کنید.

  • می‌توانید یک جشن بگیرید و افرادی را دعوت کنید که می‌دانید کارتان را به راحتی تبلیغ می‌کنند. احتیاج نیست مهمانی مفصل و تجملاتی بگیرید. یک مهمانی ساده بگیرید و از خانواده و دوستان نیز کمک بگیرید و در عوض محصولتان را رایگان به آنها بدهید یا یک بار به صورت رایگان خدماتتان را به آنها عرضه کنید.

توجه داشته باشید که این مقاله صرفا به عنوان راهنمای راه اندازی کسب و کار است و برای اقدام در این مورد حتما از مشاوران کسب و کار کمک بگیرید.

 

آیا این مقاله براتون مفید بود؟ لطفا نظراتتون رو با ما در میون بگذارید.

 

گوینده: علیرضا موحدی

در حال بارگذاری ...
00:00/00:00
ارسال این مطلب به تلگرام

telegram