چگونه شریک زندگی را انتخاب کنیم؟ بخش اول

22 سپتامبر 2017 ۴ دیدگاه

چگونه برای یکی از مهم ترین تصمیم های زندگیمان یعنی ازدواج و انتخاب شریک زندگی آماده شویم؟

انتخاب کردن شریک زندگیتان، به عنوان کسی که می خواهید تمام روز را با او بگذرانید، یکی از مهم ترین تصمیمات زندگیتان است. اینکه بیشتر عمرتان را با کسی باشید که دوستش دارید، می تواند یک تجربه مسرت بخش و دو جانبه باشد، اما پیدا کردن یک همسر مناسب امری بسیار مهم است. خوشبختانه، این مسیری است که اکثر مردم آن را طی می کنند، پس شما تنها نیستید؛ ۵ درصد جمعیت کشور آمریکا، افرادی هستند که هرگز ازدواج نکرده اند و تمایلی هم به ازدواج ندارند. با داشتن این ایده واقع بینانه که چه کسی مناسب شما است، تمام تلاشتان را بکنید تا این شخص را بیابید و به رابطه تان متعهد باشید و شما هم می توانید مابقی عمرتان را با کسی باشید که دوستش دارید.

 

قسمت اول

همسر ایده آل تان چه ویژگی هایی دارد

  1. دیدگاه مناسبی نسبت به خودتان داشته باشید.

    سفری که شما در آن به دنبال یافتن همسری مناسب هستید، با خود شما آغاز می شود! برای اینکه بدانید بهترین گزینه برایتان چه کسی است، باید خودتان را به طور دقیق بشناسید. یعنی اینکه بدانید به چیزهایی علاقه دارید و از چه چیزهایی خوشتان نمی آید، در چه فعالیت هایی خوب هستید و یا در چه کارهایی چندان خوب به نظر نمی رسید. و اینکه بدانید از زندگیتان و همچنین همسرتان چه می خواهید. با خودتان روراست باشید. اگر برایتان سخت است خودتان را بشناسید، سعی کنید از نزدیک ترین دوستانتان بپرسید تا آنها به شما کمک کنند.

 

اگر در این زمینه احتیاج به کمک بیشتری دارید نقشه راه خودشناسی می تواند به شما کمک کند.

 

  • از همه مهم تر این است که خودتان را با تمام معایب و ویژگی هایتان دوست بدارید. وقتی نمی توانید خودتان را دوست بدارید پس نمی توانید از کسی انتظار داشته باشید تا شما را دوست بدارد. اگر شما سعی می کنید یک رابطه مادام العمر داشته باشید در حالیکه تصویر منفی از خودتان دارید، هم خودتان را ضایع می کنید و هم به افرادی که نزدیک شما هستند، آسیب می رسانید، پس قبل از اینکه به این کار ادامه دهید، اولین قدم مهم را بردارید.
  1. اهداف زندگیتان را مشخص کنید.

    دو نفر که می خواهند زندگیشان را با هم سپری کنند، نیاز دارند تقریباً تمام تصمیم گیری های اصلی زندگیشان در یک راستا باشد (منظورمان تک تک             تصمیمات نیست). زمانیکه در مورد موضوعی اختلاف نظر دارید، آن بخش غیرقابل مذاکره از زندگیتان، رابطه را در مسیرش متوقف خواهد کرد، مخصوصاً زمانیکه دو فرد کاملاً متفاوت باشند.

در مورد این اهداف صادق باشید و فکرتان را محدود نکنید، اگر دارید تلاش می  کنید تا به خودتان دروغ بگویید این امر به یک رنج طولانی مدت ختم می شود و عادلانه نیست تا همسرتان هم از این موضوع رنجیده خاطر شود. برای بحث بیشتر در رابطه با این موضوع، بخش “اولویت ها” را در متن پایین بخوانید. در بخش پایین تعدادی سوال بسیار مهم وجود دارد که شما می خواهید قبل از انتخاب شریک زندگیتان، جواب آن ها را بدانید:

  • آیا من می خواهم بچه دار شوم؟
  • کجا می خواهم زندگی کنم؟
  • آیا می خواهم بیرون از خانه کار کنم یا نه می خواهم کارهای خانه را مدیریت کنم (یا هر دو)؟
  • آیا می خواهم رابطه ام منحصر به فرد باشد؟
  • چه چیزی را می خواهم قبل از مرگم انجام دهم؟
  • چه نوع سبک زندگی ای می خواهم داشته باشم؟

 

  1. از تجربه های حاصل از روابط گذشته تان، کمک بگیرید.

    اگر فکر می کنید برایتان دشوار است که بدانید از زندگی و همسرتان چه می خواهید، به روابطی که قبلاً در آن ها بوده اید، فکر کنید. انتخاب هایی که در رابطه هایتان داشته اید، چه آگاهانه بوده یا خیر، به شما کمک می کنند تا آن دسته از چیزهایی را بیابید که در همسرتان به دنبالش بوده اید یا حتی چیزهایی که شما باید روی آن ها کار کنید تا رابطه طولانی مدتی را بسازید. در بخش زیر تعدادی سوال وجود دارد که ممکن است شما بخواهید آن ها را از روابط قبلی تان در نظر بگیرید:

  • کدام ویژگی همسرتان را دوست داشتید؟
  • چه کاری است که وقتی با همسرتان انجامش می دادید، لذت می بردید؟
  • در رابطه با چه مسئله ای با همسرتان اختلاف نظر داشتید؟
  • سر چه موضوعی از همسرتان انتقاد می کردید؟
  • سر چه موضوعی همسرتان از شما انتقاد می کرد؟
  • چرا رابطه تان به پایان رسید؟

 

  1. سعی کنید در مراحل اولیه رابطه تان، سوالات زیادی بپرسید.

    زمانیکه برای اولین بار فردی را ملاقات می کنید، در مورد خود شخص با او صحبت کنید. از او بپرسید، که دوست دارد همسر آینده اش چگونه باشد و چه اهدافی برای زندگی اش دارد و برنامه اش برای یک رابطه طولانی مدت چیست؟ اخلاق، علایق، دیدگاه معنوی و حتی رژیم غذایی همسرتان ممکن است برای یک رابطه طولانی مدت مهم باشد، پس، از سوال کردن در مورد این مسائل نترسید.

  • شما نیاز دارید تا در مورد تمام مسائل مربوط به انتخاب های سبک زندگی سوال بپرسید. برای مثال، آیا او سیگار می کشد، مشروبات الکی استفاده می کند یا به چیزی اعتیاد دارد؟ آیا او عادت های بد شخصی دارد؟ یا زمانی که شما تمایل دارید شغلتان را تغییر دهید یا در آن پیشرفت کنید آیا او فرد حمایت گری است وشما را درک می کند؟
  • برای اینکه موضوع برایتان آشکار شود، یاد آوری می کنیم که، ضرورتاً نیاز نیست تمامی این سوالات را در دیدار اول بپرسید. اگر اوایل، سوالات خیلی شخصی بپرسید، این امر یک نقطه انحرافی اساسی خواهد شد که تلاشتان را برای شروع رابطه از بین ببرد. اگرچه، سوالات مربوط به سبک زندگی، سوالاتی هستند که شما می خواهید جوابشان را بدانید، اما باید این سوالات را در ۶ ماه اول رابطه تان بپرسید.

 

قسمت دوم

اولویت هایتان را تعیین کنید

  1. تصمیم بگیرید که می خواهید بچه دار شوید یا خیر.

این تصمیم بی نهایت مهم است. احتمالاً مهم ترین تصمیمی است که با شریک زندگیتان خواهید گرفت. بر خلاف این امر، تعداد زیادی از زوج ها قبل از رابطه شان به قدر کافی با همسران خود در مورد این موضوع صحبت نمی کنند. بزرگ کردن بچه می تواند جالب ترین کاری باشد که تا حالا انجام داده اید، اما، یک مسئولیت بزرگ است، یک تعهد عظیم مالی را می طلبد و اینکه این تصمیم گیری یعنی صرف کردن عمر به مدت ۱۸ سال و یا بیشتر (احتمالاً بیشتر) و در واقع مسئول نگهداری از فرزندتان هستید، بنابراین این چیزی نیست که به راحتی بتوان با آن برخورد کرد.

  • در آمریکا بیشتر مردم بچه می خواهند، اما این امری عمومی نیست، بنابراین تا مطمئن نشدید، این موضوع را در مورد شریک زندگیتان پیش بینی نکنید.

 

  1. تعیین کنید فرهنگ و مذهب چقدر برایتان اهمیت دارد.

    سنت های فرهنگی و مذهبی افراد بخش بسیار بزرگی از زندگیشان است، حتی افرادی که آگنوستیک یا بی خدا هستند، با اینکه فرهنگ و سنتی در زندگیشان وجود ندارد اما ممکن است در حد ناچیز مسلکی برای خودشان داشته باشند. هر دو مدل سبک زندگی به یک اندازه موثرند، اما برای بعضی از افراد، کسی که در قطب مخالف این جریان است، نمی تواند یک انتخاب مناسب برای رابطه طولانی مدت باشد. بسیار مهم است که قبل از اینکه به کسی متعهد شوید، با خودتان روراست باشید و بدانید که چقدر برای همسر آینده تان مهم است که در این جنبه از زندگی شبیه شما باشد.

  • برای اینکه آشکار شود، بهتر است بدانید که مردم با نژادها، مذهب ها و فرهنگ های متفاوت قادرند روابط پایدار و شادی داشته باشند. برای مثال، امروزه در کشور آمریکا، ازدواج بین نژادهای مختلف خیلی رایج تر از قبل است.

 

  1. تعیین کنید چگونه می خواهید، پولتان را خرج کنید.

شاید پول موضوع جالبی برای صحبت کردن نباشد، اما برای دو نفر که قرار است در تفاهم با یکدیگر زندگی کنند، مسئله مهمی است. در مسیری که زندگی یک زوج جریان دارد، پول می تواند نقش مهمی را بازی کند یعنی اینکه پول می تواند تعیین کند تا چه مدت هریک از زوجین باید کار کند، چه شغلی باید انتخاب کنند، قادرند چه نوع سبک زندگی داشته باشند، و مسائل دیگر. داشتن یک گفتگوی صادقانه در مورد روش هایی که قرار است به عنوان یک زوج پولتان را جمع کنید یا آن را خرج کنید، برای تمام افرادی که به دنبال یک رابطه طولانی مدت هستند، ضروری است.

  • به عنوان یک نمونه از تصمیمات مالی که زوج ها باید بگیرند، متن زیر را در نظر بگیرید:

زوجی را در نظر بگیرید که یکی از آن ها در اواخر بیست سالگی و اوایل ۳۰ سالگی است و تمایل دارد سفر کند و تمام دنیا را بگردد در حالیکه زوج دیگر می خواهد همین زمان را صرف دست و پا کردن یک کسب و کار کند و پولش را ذخیر کند و خانه ای بخرد، بنابراین ممکن است این دو زوح قادر نباشند در یک مسیر ادامه دهند.

 

  1. می خواهید همسرتان چگونه با خانواده شما کنار بیاید (و برعکس).

    خانواده هایمان، روش فکر کردن ما را شکل می دهند و در کل زندگی ما اثر گذار هستند. داشتن یک تصویر واضح از اینکه می خواهید همسرتان چگونه با خانواده تان کنار بیاید، امری است واجب برای تمام افرادی که می خواهند زندگی مشترک داشته باشند. شما می خواهید بدانید، که همسرتان قرار است چه نقشی را در خانواده ای که قرار است تشکیل دهد، (به عنوان مثال، شما و فرزندانتان)، و همچنین خانواده خودتان (پدر و مادر، خواهر و برادر و اقوامتان و غیره) به عهده بگیرد. بر عکس، همسرتان هم باید متقابلاً این موضوع را نظر بگیرد:

  • برای مثال، در زوج هایی که دارای فرزند هستند، این امر بسیار مهم است که یکی از زوجین بتواند تمام وقت از بچه ها مراقب کند، اما برای بعضی از زوج های دیگر مسئله ای نیست، اگر این خلا توسط پرستار پر شود. به همین ترتیب، بعضی از افراد ممکن است بخواهند کنار خانواده شان زندگی کنند و زود به زود آن ها را ببیند، در حالیکه زوج های دیگر ممکن است بخواهند مستقل تر باشند.
  1. مشخص کنید که به دنبال چه نوع سبکی از زندگی هستید.

    این یکی از تصمیم های اساسی است اما خوشبختانه، از زمانی که شما به طور جدی با او زندگی می کنید، کاملاً معلوم می شود که سبک زندگی او چگونه است. شما و همسرتان باید در موارد زیر ایده های مشترکی داشته باشید مثلاً چگونه می خواهید اوقات فراغتتان را بگذرانید، چگونه می خواهید با دوستانتان در تعامل باشید، و چه عواملی سبب آسایش شما می شوند. شما مجبور نیستید تمام کارهایی را که همسرتان انجام می دهد، دوست داشته باشید، اما نباید در مورد چیزهایی که نیازمند تصمیم گیری ها و تعهدات اساسی است، مخالفت کنید.

  • برای مثال، اگر یکی از زوج ها بخواهد شب های دوشنبه مسابقه کشتی حرفه ای تماشا کند و آن یکی بخواهد مستند طبیعت ببیند، می توانند کاری کنند تا مشکلی پیش نیاید (مخصوصاً اگر هر دویشان توافق کنند یک DVR بخرند). از طرف دیگر اگر یکی از زوج ها بخواهد خانه ای بخرد و دیگری بخواهد لذت بیشتری از زندگی ببرد و پولش را خرج کند، این اختلاف می تواند یک مانعی برای شادی طولانی مدت باشد.

 

۶٫   مشخص کنید کجا می خواهید زندگی کنید.

گاهی اوقات، مکان، کلید شادی زوج است. افراد، اغلب دوست دارند نزدیک دوستان و آشنایانی زندگی کنند که با آنها صمیمی هستند یا در مکان هایی زندگی کنند که امکان انجام یکسری از فعالیت ها وجود داشته باشد. اگر زوجین از زندگی کردن در یک مکان با یکدیگر ، هم عقیده نیستند، در نتیجه باید (حداقل) زمان بیشتری را صرف رفت و آمد کنند .

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ لطفا نظر بدید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram

  • احسان

    سلام وقتتون بخیر عالی بود و البته آموزنده با تشکر از شما دوستان عزیز

  • فرشاد

    خوب و مثمر ثمر بود

  • راهگذر

    برای شریک یابی نباید عجله کرد
    فکر کرد فقط ب جنسی یا س.. فکر نکنید بلکه ب آینده ارامش زندگی کار و کاسبتان را خوب کنید
    با تشکر (:

  • امان

    سلام خوب بود مرسی