صبح ها با چشمان پف دار از خواب بلند می شوید؟ شاید چیزهایی در زندگیتان باید تغییر کند

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

شب هایی را به یاد آورید که به اندازه‌ی کافی خوابیدید( حداقل ۸ ساعت)، ولی وقتی صبح از خواب بلند شدید و در آینه نگاه کردید، چشم هایتان پف دار بوده، در حالی که ۱۰۰% مطمئن بودید که هنگام خوابیدن گریه نکردید. پس دلیل پف چشمهایتان چه بوده؟

دلیل آن عمدتا احتباس مایعات ( یا ورم خفیف) است که خیلی رایج است و آسیبی هم نمی رساند. هرچند، دلیل آن می تواند به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد. نکته ی مهم این است که هرچقدر بیشتر مراقب باشیم و دلیل این مسأله را بفهمیم، راحتتر میتوانیم از آسیب های احتمالی جلوگیری کنیم. در این مقاله تعدادی از دلایل پف و ورم چشم گفته شده است.

  1. استفاده ی بیش از حد از سدیم (نمک)

طبق گزارش ها، وجود نمک زیاد در بدن ما، منجر به باد کردن و تورم بدن می شود. برای ایجاد تعادل باید به اندازه ی کافی آب بنوشیم یا اینکه میزان مصرف نمک مان را کاهش دهیم. اگر به میزان زیادی نمک مصرف کنیم و آب کافی نیز ننوشیم، بدن ما برای جلوگیری از کم شدن آب بدن، آب را ذخیره می کند که این قضیه باعث پف دار شدن چشم ها می شود. این دلیل یکی از دلایل عمده ی پف کردن چشم هاست زیرا نمک همیشه در دسترس ماست.

عمده ی نمک دریافتی بدن ما از طریق غذاهای فرآوری و بسته بندی شده مانند غذاهای آماده، نان، نوشیدنی ها و….جذب می شود. هرچه میزان مصرف این گونه غذاهای آماده و فرآوری شده کمتر باشد میزان سدیم دریافتی ما کمتر است. بنابر آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سدیم به مقدار زیادی در پیتزا، نان، مرغ، سوپ، پنیر و…یافت می شود. بنابراین از غذاهای آماده و بسته بندی شده و غذاهای پر نمک استفاده نکنید. میزان نمک مصرفی تان را کاهش دهید و  روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

  1. کمبود پروتئین

بنابر گزارش دانشکده ی پزشکی هاروارد، کمبود پروتئین در خون (که دلیل آن سوء تغذیه و خوراک بد و بیماری های کلیه و کبد است) باعث تورم بدن ما می شود. و دلیل آن طبق گفته ی کارشناسان کمبود آلبومین در خون (که یک نوع پروتئین است) می باشد. وظیفه ی آلبومین تنظیم مایعات و رهایی از مایعات اضافی است. پس مراقب رژیم غذایی و خوراکتان باشید تا بدنتان بتواند مقدار آلبومین مورد نیازش را تولید کند.

  1. عملکرد نامناسب کلیه ها

چشمان پف دار، مخصوصا هنگام صبح، می تواند نشانه ای از بیماری های کلیوی باشد. می پرسید اینها چه ارتباطی با هم دارند؟ بنابر گزارش MNT، دلیل آن این است که کلیه ها به اندازه ای که باید سدیم خون را دفع کنند، این کار را نمی کنند و همانطور که در بالا اشاره شد، وجود سدیم بیش از حد باعث ورم می شود. غیر از این، کلیه ها می توانند باعث دفع آلبومین و به وجود آمدن مشکلات بیشتر شوند.

طبق گزارش موسسه جهانی کلیه، از علائم دیگر وجود بیماری کلیوی، حالت تهوع، احساس خستگی، استفراغ، پاها و خشک و خارش مچ پای ورم کرده، کم اشتهایی، پوست پوست، درد پشت و درد و سوزش هنگام ادرار است. پس اگر تعدادی از این علائم یا همه ی آنها را دارید و مسئله ی پف کردن چشمهایتان را نیز دارید، حتما به دکتر مراجعه کنید تا از شما آزمایش های لازم گرفته شود.

  1. استفاده ی بیش از حد از کربوهیدرات ها

تحقیقات انستیتو بین المللی سلامت نشان داده که رژیم های غذایی حاوی میزان زیاد کربوهیدرات، باعث دفع انسولین و احتباس سدیم در بدن می شود. وجود سدیم بیشتر به معنای نگهداری آب بیشتر است. دوری از خوردن غذاهای فرآوری و بسته بندی شده و منابع غذایی پر از کربوهیدرات احتمال تورم بدنمان را کاهش می‌دهد. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که تا حد ممکن از کربوهیدرات ها در حالت طبیعی‌شان استفاده کنید (مانند خوردن سیب زمینی به جای نان).

غذاهایی که ما می خوریم مستقیما روی ظاهر و احساس ما تاثیر می گذارند. علائم کوچک در ظاهر ما ممکن است نشان دهنده ی وجود بیش از حد یا کمبود چیزی در بدنمان باشد. خوشبختانه، ما کنترل بدن و غذاهایی که می‌خوریم را در دست داریم. پس بیایید مراقب نشانه های کوچک ظاهری در بدنمان باشیم تا بتوانیم به خوبی از خودمان مراقبت کنیم.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :