میخوای رییس خودت باشی؟

17 آوریل 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

اگه به فکر راه انداختن کسب و کار خودتونید این راهکارها مناسب خودِ خودتونه

اگه می‌خواهید یه تجارت و کسب و کار رو شروع کنید ولی نمی‌دونید از کجا شروع کنید نگران نباشید. شما تنها نیستید. در واقع در این زمان و این شرایط اقتصادی، اکثر مردم به این نکته پی بردند که “شغلی” که فکر می‌کردند منتظر اوناست وجود خارجی نداره. و بقیه هم به این نتیجه رسیدند که ترجیح میدن خودشون کاری که دوست دارن رو ایجاد کنند، جوری که مطابق با اهداف زندگیشون باشه. فرقی نمی‌کنه انگیزه‌ی شما برای اینکه رییس خودتون باشید چیه، در هر صورت از همین امروز می‌تونید شروع کنید.

اینجا هشت راهکار برای شروع آورده شده:

  1. مسئولیت خودتون رو به عهده بگیرید و روی پای خودتون بایستید

اگه از نتایج و شرایط فعلی‌تون ناراضی هستید، اینو قبول کنید که هیچکس غیر از خودتون نمی‌تونه چیزی رو عوض کنه. انداختن تقصیر به گردن اوضاع اقتصادی، رییس ، همسر یا خونواده‌تون چیزی رو تغییر نمیده. تغییر فقط وقتی اتفاق میفته که خودتون یه تصمیم هشیارانه بگیرید و در راستاش اقدام کنید.

  1. کسب و کار مناسب خودتون رو پیدا کنید

تحقیق و بررسی کنید. به جنبه های مختلف خودتون دقت کنید (شخصیت، سبک زندگی و اجتماعی، سن) و به شهود و حس درونی‌تون گوش بدید. ما معمولا شهود رو نادیده می‌گیریم با اینکه ته دلمون می‌دونیم که حقیقت رو میگه و راه درست رو نشون میده. از خودتون بپرسید “وقتی خسته م چه چیزی به من انرژی میده؟”

از کجا و چطور باید بفهمیم که چه کاری برامون مناسبه؟ برای این پرسش سه راه حل رایج در مورد کارآفرینی وجود داره:

کاری که بلدید رو انجام بدید: جدیدا اخراج شدید و دنبال یه تغییر می‌گردید؟ به کارهایی که قبلا برای بقیه کردید یه نگاهی بندازید و به این فکر کنید که چجوری می‌تونید همه ی این مهارت‌ها رو با هم به صورت یه مجموعه در بیارید و اون‌ها رو به عنوان کالا یا خدمات به بقیه عرضه کنید.

کاری که دیگران انجام میدن رو انجام بدید: کسب و کارهایی که به اون‌ها علاقه مندید رو یاد بگیرید. هر وقت کاری رو پیدا کردید که ازش خوشتون اومد از اون تقلید کنید و اونو الگوی خودتون قرار بدید.

یک مشکل و مسئله‌ی رایج رو حل کنید: آیا اختلاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود داره؟ آیا کالا یا خدماتی هست که بخواهید به بازار عرضه کنید؟ (نکته: این راهکار سوم بالاترین ریسک بین سه راهکار رو داره). اگه این راه رو انتخاب می کنید، مطمئن بشید که قبل از اینکه پولی خرج کنید اول اطلاعات کافی به دست بیارید.

  1. برنامه ریزی برای کسب و کار (طرح کسب و کار) شانس موفقیت تون رو بالا می‌بره

اکثر مردم برنامه ریزی نمی‌کنند ولی این کار باعث میشه زودتر خودتون رو به بازار بشناسانید. یک طرح کسب و کار به شما کمک می‌کنه شفافیت، تمرکز و اعتماد به نفس داشته باشید. احتیاجی نیست که این طرح بیشتر از یک صفحه باشه. وقتی که اهداف، استراتژی و اقدامات عملی رو می نویسید تجارت و کسب و کار شما رنگ و بوی واقعی به خودش می‌گیره.

از خودتون بپرسید:

  • دارم چه چیزی رو می‌سازم؟
  • به چه کسی خدمت می‌کنم؟
  • چه تضمینی به مشتریان/خریداران و خودم میدم؟
  • اهداف، استراتژی و اقدامات عملی برای رسیدن به این اهداف چه هستند؟
  1. قبل از هزینه و خرج کردن، بازار هدف خودتون رو بشناسید

قبل از اینکه پول خرج کنید، تحقیق کنید که آیا مردم واقعا حاضرند کالا یا خدمات شما رو بخرند یا خیر. این مهم ترین کاریه که باید انجام بدید. می‌تونید این کار رو با شناسایی بازارتون انجام بدید. به بیانی دیگه دقیقا چه افرادی غیر از خونواده و دوستانتون کالا یا خدمات شما رو می‌خرند؟ (و نگید که تمام کشور کالای منو میخوان، مطمئن باشید که این اتفاق نمی افته.) اندازه‌ی بازار هدف شما چقدره؟ مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ آیا کالا یا خدمات شما به زندگی روزانه آنها مربوط میشه؟ برای چی به اون کالا یا خدمات نیاز دارند؟

مطالعه و تحقیقاتی در زمینه‌ی آمارهای مختلف در صنعت وجود داره که می‌تونید رایگان ازش استفاده کنید. مقاله‌های صنعت و تجارت که اطلاعاتی در این زمینه داره رو بخونید. (در مورد انجمن‌های صنعتی مرتبط تحقیق کنید) و آمارهای سرشماری مربوط به این مورد رو بخونید تا بیشتر یاد بگیرید. با این حال مهم‌ترین راه برای به دست آوردن این اطلاعات اینه که مستقیم از خود بازار هدفتون سوال بپرسید و سپس گوش بدید.

  1. اوضاع مالی خودتون رو بررسی کنید و طبق اون، میزان پولی که برای تجارت‌تون نیاز دارید رو انتخاب کنید

به عنوان یک کارآفرین، زندگی شخصی و زندگی کاری شما به هم پیوسته‌ند. شما به احتمال زیاد اولین (و احتمالا تنها) سرمایه گذار کسب و کار خودتون هستید. به همین دلیل، داشتن یک طرح همراه با جزئیات از امور مالی و راهی برای پیگیری اون‌ها، اولین قدم اساسی قبل از اینه که به دنبال منبع خارجی برای تأمین مالی کسب و کارتون باشید. به خاطر همینه که من پیشنهاد می‌کنم از یک برنامه‌ی مدیریت مالی (اپلیکیشن یا سایت) استفاده کنید تا این روند ساده‌تر بشه. همون طور که دارید طرح و برنامه‌ی کسب و کارتون رو درست می‌کنید، باید حواستون باشه که چه نوع کسب و کاری رو دارید بنا می‌کنید، یک کسب و کار مربوط به سبک زندگی (احتیاج به بودجه راه اندازی کمتری داره)، فرانشیز (حق امتیاز یک شرکت یا نهاد رو گرفتن) (بسته به نوع امتیاز، احتیاج به سرمایه گذاری متوسط داره)، یا یه کسب و کار با تکنولوژی بالا (احتیاج به سرمایه گذاری قابل توجهی داره). بسته به نوع کار، احتیاج به میزان متفاوتی پول برای راه اندازی و رشد تجارت‌تون دارید.

  1. یه تیم حمایتی بسازید

وقتی کار‌های داخلی تجارت‌تون رو انجام دادید وقتش می‌رسه که شبکه‌ای از افراد حمایتگر، مشاور، شریک و فروشندگان بسازید. اگه کسب و کارتون رو باور داشته باشید بقیه هم باور خواهند داشت.

توسط شبکه های مجازی و… با افراد در شهر و یا در سطح کشور ارتباط برقرار کنید. از طریق این شبکه ها با اتاق‌های بازرگانی محلی یا دیگر گروه های تجاری مرتبط آشنا بشید. در اینجا چند اصل برای برقراری ارتباطات کاری آورده شده:

  • در هنگام رفتن به ملاقات‌های گروهیِ کاری از بقیه بپرسید که کارشون چیه و فکر می‌کنند که شما چجوری می‌تونید کمکشون کنید. نکته اینه که بیشتر از اینکه از خودتون تعریف کنید، گوش بدید.
  • مهم نیست که به چه گروهی ملحق میشید، سخاوتمند باشید، به دیگران کمک کنید و بدون دریافت پول به آنها توضیحاتی ارائه کنید.
  • تبدیل به یک رهبر سخاوتمند بشید و این گونه وقتی کسی احتیاج به کمک یا خدمات داره، شما اولین کسی هستید که به ذهنشون خطور می‌کنه.
  1. با ارزش قائل شدن برای مردم به آنها بفروشید

با وجود اینکه ما روزانه کالا و خدمات متنوعی رو می‌خریم ولی اغلب، مردم دوست ندارند که چیزی بهشون “فروخته بشه”. تمرکزتون رو روی خدمت کردن به دیگران بگذارید. هر چه تعداد افرادی که بهشون خدمت می‌کنید بیشتر باشه پول بیشتری درمیارید. با در نظر گرفتن خریدارها و مشتری هاتون از خودتون بپرسید:

  • چه چیزی می‌تونم به اونها بدم؟
  • چجوری می‌تونم اونها رو در حرفه‌ی خودشون موفق کنم؟
  • این رویکرد می‌تونه کمکتون کنه که راه‌هایی جدید برای عرضه‌ی محصول یا خدمات‌تون پیدا کنید و ارزش بیشتری برای مشتری هاتون قائل بشید به نحوی که اونها قدردان شما بشند.
  1. بقیه رو از کسب و کارتون مطلع کنید

با اعتقاد راسخ به بقیه بگید که کی هستید و کارتون چیه. از مؤثرترین و کارآمدترین برنامه ها (اینستاگرام، تلگرام و…) استفاده کنید تا اخبار و اطلاعات به مشتری هاتون بدید. از فضاهای مجازی استفاده کنید تا هر چیزی که فکر می‌کنید برای طرفدارها و مشتریان‌تون مفیده رو به اشتراک بگذارید.

درسته که فضاهای مجازی نیاز اساسی امروزه هستند (و شما باید از اونا استفاده کنید!) بقیه ی راهکارهای تبلیغ رو هم دستِ کم نگیرید. مثلا تبلیغات کلامی، تبلیغات در سایت و اینترنت، روابط عمومی، پست در وبلاگ، مجله، مقاله، سخنرانی، پست الکترونیک، خبرنامه و راهکار قدیمی ولی کاربردی: تلفن.

اگه این راهکارها رو انجام بدید، در راه ایجاد کسب و کارتون موفق خواهید بود و رییس خودتون میشید. این مهمه که به خاطر بسپرید که در این راه تنها نیستید. اگه می‌خواهید که رییس خودتون باشید ولی احساس می‌کنید که گیر کردید، با بقیه ی کارآفرین‌ها به شیوه‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. حتما از اطلاعات باارزشی که بهتون میدند شگفت زده خواهید شد.

خوشحال میشیم اگه نظر یا تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما در میون بگذارید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :