۷ روش مقابله با ترس برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

اصولاً تغییر سخت است و هر چه دامنه تغییر بزرگتر، انجامش دشوارتر است. پایان دادن به یک رابطه عاطفی، ترک شغلی که مدت زمان مدیدی از شروع آن گذشته، شروع یک کسب و کار جدید و… همگی نمونه هایی از تغییرات بزرگ در زندگی ما هستند. تغییر دشوار است، حتی هنگامی که به وضوح می دانیم که انجام آن به نفع ماست ولی باز برایمان سخت است. ما نگران هستیم، نگران اینکه آیا تصمیمی که گرفته ایم درست است؟ آیا تمام اطلاعات لازم در خصوص تصمیم مان را کسب کرده ایم؟

در این گونه مواقع شدیداً احساس درماندگی و ترس می کنیم. سوال اساسی این است که چگونه می توانیم ترس هایمان را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به رویاهایمان گام های اساسی برداریم. در این مقاله به ۷ روش اساسی جهت غلبه بر این ترس ها اشاره می شود:

  1. شما هیچگاه تمام اطلاعات را نخواهید داشت:

ما برای تصمیم گیری های مهم، خود را ملزم به دانستن اطلاعات زیادی می کنیم، اطلاعاتی که با داشتن آن تمام جوانب تصمیم را برایمان روشن و واضح کند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع به دلیل همین کمبود اطلاعات از اخذ تصمیم های مهم اجتناب می ورزیم. البته نیاز به دانستن برای تصمیم گیری، امری بدیهی و روشن است اما تعلل و کنکاش در هر موضوعی می تواند ما را از مسیر اصلی منحرف و تصمیم ما را سست و منجر به از دست رفتن زمان و فرصت هایمان شود… زندگی مجموعه ای از حدس ها، پیش بینی ها،اشتباهات، تجدید نظرها و نگرش هاست. بهترین تصمیم شما در زمان حال و در جهت حرکت رو به جلویتان می باشد.

  1. به اندازه کافی شجاع باشید تا به خودتان اعتماد کنید:

ما انواع بهانه ها را می آوریم که تغییر نکنیم. اما آنچه که در پشت این بهانه ها پنهان است این است که ما برای ایجاد تغییر در زندگی به خودمان اعتماد نداریم. ما گمان می کنیم که اگر در یک موقعیت جدید قرار بگیریم نمی دانیم چه کاری باید انجام دهیم و یا چه واکنشی نشان دهیم. ما نگران هستیم که مبادا در شرایط جدید قادر به مدیریت خود نباشیم…

با نگاهی به گذشته متوجه می شوید که شما بارها در چنین موقعیت هایی قرار گرفته اید و سربلند از آن بیرون آمده اید. هنگامی که لاستیک ماشینتان در مسیر کار پنچر شده و یا هنگامی که یک رابطه عاطفی با شکست مواجه شده است شما چه کرده اید؟ شاید ابتدا برایتان بسیار دشوار بوده اما در نهایت راه حل مناسب را یافته اید، پس شجاع باشید و بار دیگر به خودتان اعتماد کنید.

  1. بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد چیست؟

بیشتر ترس ها در ذهن شما ایجاد می شوند. هنگامی که در ذهنتان در مورد بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد فکر کنید و از خود بپرسید بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟ متوجه می شوید که بدترین اتفاق ممکن خیلی هم وحشتناک نیست… پس اطمینان داشته باشید که توانایی غلبه بر بدترین ها را  دارید.

  1. به نتیجه فکر نکنید:

ما در نتایج محصور شده ایم. ما نگران هستیم که اگر یک کار بزرگ را شروع کنیم و سپس نتوانیم آن را به سرانجام برسانیم چه رخ می دهد؟…در این حالت باید به خودتان بگویید که اتفاق خاصی رخ نداده است. شما فقط به ذهنتان اجازه داده اید که تغییر کند، به علاوه نرسیدن به هدف نهایی به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. شما می توانید در میانه راه یک هدف جدید برگزینید. شکست انتهای راه نیست. مهم اراده شما جهت حرکت رو به جلو است.

  1. فرصت ها را دنبال کنید:

اگر شما در مورد نتایج احتمالی یک تصمیم تردید دارید و نگران هستید که اگر در موقعیتی قرار بگیرید که راه فرار از آن را نداشته باشید، به راه حل های دیگری فکر کنید. انتخاب های جدید ممکن است راه های بهتری را برایتان باز کند. به عبارتی روش های جدید فرصت های بیشتری را به وجود می آورند که در آغاز اصلاً انتظار نداشتید. اگر فرصت های جذاب در طول مسیر را دنبال کنید، قطعاً انتخاب های بهتری پیش رو خواهید داشت.

  1. تلاش کنید:

یکی از بزرگترین دلایلی که ما نمی توانیم تغییر کنیم این است که تلاش نمی کنیم، به نظر بسیار ساده است اما حقیقت دارد. ما تلاش نمی کنیم چون بهانه آوردن بسیار آسانتر از تلاش کردن است.

در روان شناسی تست بسیار جالبی به نام فلانک وجود دارد. در این تست به طور هوشمندانه ای دانش آموزان به عدم تلاش خود برای دریافت نمرات بالا اعتراف می کنند. در این تست از آنها سوال می شود آیا دلیل پایین بودن نمرات شما پایین بودن میزان هوشتان می باشد؟ و جالب است که همه دانش آموزان با برافروختگی تمام جواب می دهند البته که نه، ما فقط مطالعه نکردیم، اگر واقعاً خوانده بودیم بالاترین امتیاز را در یافت می کردیم….

همه ما اینگونه ایم. بسیاری از شکست هایمان ناشی از پایین بودن میزان هوشمان نیست بلکه ناشی از پایین بودن میزان تلاشمان است. همه ما افراد زیادی را می شناسیم که از شغل خود ناراضی اند. وقتی از آنها سوال می شود که چرا به دنبال یک شغل جدید نمی روند؟ می گویند ما اصلاً به دنبال یافتن شغل جدید نرفته ایم. اگر جستجو کنیم، قطعاً شغل بهتری خواهیم یافت… و نکته جالب این است که اگر شما واقعاً تلاش کنید خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید برنده می شوید، چون اکثر مردم تلاش نمی کنند، پس اگر شما کمی تلاشتان را زیاد کنید قطعاً پیروز خواهید شد.

  1. شروع کنید:

همین امروز در راستای رسیدن به هدف رویایی خود دست به کار شوید. با فرد موفقی که آرزو دارید همانند او شوید صحبت کنید. مهارتهای خود را بالا ببرید و هر فعالیت دیگری را که به ذهن تان می رسد انجام دهید. فقط شروع کنید… همواره به یاد داشته باشید قرار نیست شما دنیای بیرون را تغییر دهید، فقط لازم است تغییرات کوچکی در دنیای خود به وجود آورید.

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :