۱۰ عادت مخربی که باید از فعالیت های روزانه خود حذف کنید

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

از بین بردن عادات نادرست نیازمند کنترل شخصی می باشد . تحقیق ها نشان میدهد که تلاش در این زمینه در جهت افزایش موفقیت ، بسیار موثر است.

روانشناسان دانشگاه پنسیلوانیا در یک مطالعه ، میزان ضریب هوشی دانش آموزان و سطح خود کنترلی آنان را در سال اول ورود به کالج مورد بررسی قرار دادند چهار سال بعد میانگین نمرات دانش آموزان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که فاکتور خود کنترلی دو برابر مهم تر از ضریب هوشی در کسب میانیگین بالایی از نمرات است.

خود کنترلی نیازمند گسترش عادات سالم و حذف عادات نادرست است.همچنین پایه و اساس اصول اخلاقی کاری  و سودمند بودن می باشد.خودکنترلی همانند ماهیچه عمل میکند و نیاز به تمرین دارد. ماهیچه خود کنترالی خویش را با حذف عادات بد زیر انعطاف پذیرتر کنید:

  • استفاده از تلفن ، تبلت ، یا کامپیوتر در رختخواب

یکی از مهم ترین عواملی که میزان کارایی و کیفیت خواب افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد و اکثریت مردم از مضرات آن بی اطلاع هستند، استفاده  از کامپیوتر یا تلفن در رختخواب است. امواج الکترو مغناطیسی نقش بسیار مخربی را بر روی حالات ما ، کیفیت خواب ، و سطح انرژی دارند. در هنگام صبح ، تمجمع نور آبی روشن در نور خورشید زیاد است . زمانی که به این نور خیره می شوید باعث می شود که هورمون ملاتونین ترشح شده و شما را هشیار نگه دارد. هنگام بعد از ظهر ، اشعه خورشید رنگ آبی خود را به مرور از دست می دهد و به بدن شما اجازه میدهد که هورمون ملاتونین را ترشح کند و سبب خواب آلودگی شما می شود. هنگام عصر ، مغز شما نیازی به این اشعه نداشته و نسبا به بودن آن حساسیت پذیر می شود.تولید ملاتونین تابع تابش نور بر چشم است و با تاریک شدن ، تولید ملاتونین نیزآغاز می شود.

لوازم الکتریکی مورد علاقه ما انسانها ، از قبیل لپ تاب ، تبلت و مویابل ،در زمان استفاده، اشعه آبی رنگ را به طور مستقیم به چهره ما ساطع میکنند . این فرایند در روند ترشح هورمون ملاتونین خلل ایجاد کرده وعلی رغم میل باطنی شما باعث خواب آلودگیتان می شود. طبق تجربه همگی ما ، خواب ناکافی در شب تاثیرات مخربی بر س لامتی دارد..بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در بعد از صرف شام ، از استفاده از کلیه وسایل الکترو  نیکی اجتناب کنید .(استثنا استفاده از تلویزیون برای افرادی که فاصله صحیح را نسبت به آن رعایت میکنند ، مانعی ندارد.)

  • اعتیاد به اینترنت

     

     

به طور میانگین ، ۱۶ دقیقه متوالی برای شما وقت نیاز است که درگیر تمرکز بر روی یک فعالیت شوید.و به محض انجام کار احساس شادی و رضایت در شما ایجاد شده که منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.تحقیقات نشان میدهد که افراد دارای یک حالت ثابت ۵ برابر، راندمان کاریشان نسبت به دیگران بیشتر است.زمانی که شما در کار خود وقفه ایجاد میکنید تا اخبار جدید، فیس بوک ، نتیجه مسابقات ورزشی را چک کنید ، تمرکز شما از بین رفته  و مجددا لاززم است که ۱۵ دقیقه دیگر وقت بگذارید تا تمرکز روی کارتان را بدست آورید.این کار را در زمان خارج از وقت کاری انجام دهید تا بدون هیچ دغدغه ای ، به فعالیت های خارج از برنامه خود رسیدگی کنید.

  • چک کردن مدوام تلفن همراه در هنگام گفتگو

یکی از عواملی که به ارتباط طرفین آسیب می  رساند چک کردن و نگاه کردن مداوم به تلفن همراه است.وقتی که شما متعهد می شوید که در یک گفتگو شرکت کنید، تمام تمرکز و توجه و انرژی خود را به صحبت های مخاطب منعطف سازید.در نتیجه مکالمه ای بسیار لذت بخش و موثر خواهید داشت.

  • استفاده از آلارم های هشدار دهنده

آلارم های پیام های مختلف به مانند یک کابوس عمل میکنند. وقتی شما برای اییمل و پیام های دریافتی هر کدام آلارمی را در نظر گرفته اید ، ممکن است در هر دقبقه صدای دریافت پیام  جدید و یا ایمیل برایتان آزار دهنده باشد.بنابراین زمان خاصی را به چک کردن ایمیل ها و پیام های خود اختصاص دهید .بدین ترتیب کارآیی شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • ” بله ” گفتن وقتی که باید ” نه ” بگویید

تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است که نشان میدهد هر میران که گفتن ” نه ” برای شما سخت تر باشد به همان میزان شما استرس و فشار بیشتری را تجربه خواهید ک رد.که همه اینها باعث آسیب رساندن به  قدرت کنترل خودتان می شود.گفتن ” نه ” درمورد بسیاری از افراد یک چالش بزرگ محسوب می شود.” نه ” کلمه ای قدرتمند است که شما نباید از استفاده از آن هراسی داشته باشید. افراد احساساتی در موقعیت هایی که باید ” نه ” بگویند از گفتن مستقیم آن اجتناب کرده و از عباراتی نظیر: فکر نمیکنم که بتوانم ” و یا ” مطمین نیستم ”  استفاده میکنند. ” نه ” گفتن عزت نفس شما را افزایش داده و فرصت موفقیت های آتی را برای شما فراهم میکند . بخاطر داشته باشید که گفتن کلمه ” نه  ” یکی از راههای خود کنترلی می باشد و می تواند مهارت کنترل خویشتن را در آینده نیز افزایش دهد.

  • فکر کردن به افراد دارای افکار مسموم

همیشه کسانی هستند که راههایی برای مخدوش کردن اعصاب و روان شما داشته باشند.هر زمانی که به همکار یا شخصی که خون شما را به جوش آورده است فکر میکنید ، همان لحظه این تفکرات را جایگزین سپاسگزاری از فردی کنید که در زندگی شما تاثیر گذار بوده است. افراد زیاد  ی هستند که لایق توجه شما هستند ، و آخرین کاری که باید انجام دهید این است که با افرادی معاشرت کنید که افکار منفی دیگران در آنها تاثیر گذار نیست.

  • انجام چند کار در یک جلسه

شما همیشه بایستی تو جه دقیق به ریزترین نکات را نیز داشته باشید.اگر جلسه شما از ارزشمندی کافی برخوردار نیست که شما توجه کامل خود را به آن معطوف دارید بنابراین نباید در مکان اول حضور داشته باشید. اما اگر جلسه ازاهمیت زیادی برخوردار است ، بایستی هر آنچه را که باعث حواس پرتی شما میشود را حذف کنید. انجام چند کار در یک جلسه ، این باور غلط را ایجاد می کند که شما از همه مهم تر هستید.

  • شایعه پراکنی

شایعه پراکن ها از بدبختی ها و مصیبت های که به دیگران می رسد، مواردی را برای تمسخر و دست انداختن افراد جستجو می کنند .در نگاه اول ممکن است این کار برای آنان جذابیت داشته باشد اما بعد از مدتی خسته کننده شده و باعث صدمه رسانده به دیگران می شود.بجای صحبت در مورد ناکامی ها و بدبختی های افراد ، می توانید در باره موارد و اتفاقات مثبت زندگی افراد صحبت کنید. ذهن های بزرگ درباره ایده ها صحبت می کنند ، ذهن های متوسط درباره وقایع گفتگو می کنند . ذهن های حقیر درباره مردم صحبت میکنند . Eleanor Roosevelt

  • دست به کار نشدن تا وقتی که اطمینان کامل از موفقیت داشته باشید

بیشتر نویسندگان ساعات متوالی از وقت خود را به خلق شخصیت ها و طرح داستانی خود میگذارنند و سپس جملات . کلماتی را در هر قسمت از داستان خود بکار میبرند که اطمینان دارند قبلا در هیچ کتابی نبوده است. انها بر این امر واقف هستند که افکار نیازمند باروری هستند .چگونه می توانید کاری عالی را آغاز کنید بدون اینکه زمانی را به گسترش افکار خود اختصاص نداده باشید؟

نویسنده معروف Jodi Picoult  در اهمیت اجتناب از کمال گرایی می گوید: ” شما می توناید یک صفحه بد را ویرایش کنید اما یک صفحه سفید را نمیتوانید ویرایش کنید “

  • مقایسه خود با دیگران

وقتی شادی و رضایت شما در گرو مقایسه خویش با دیگران است ، این خوشحالی مهارت شما نیست. وقتی احساس خوبی درباره کاری که انجام داده اید ، در مورد خود دارید ، اجازه ندهید هیچ حرکت و هیچ صحبتی این احساس خوب را از بین ببرد. مجبور نیستید که خود را با دیگران مقایسه کنید . می توانید از نظرات دیگران با روی خوش استقبال کنید. شما ارزش خویشتن خود را از رضایت درونی خود بدست می آورید نه از نظرات و تایید دیگران. اگر چه مردم ممکن است خوب و یا بد بودن شما را در هرلحظه قضاوت کنند اما موضوع مسلم این است که خوبی و بدی شما با نظر آنها سنجیده نمی شود.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :