عشق یعنی پذیرش یک نفر حتی اگر نتوانید او را کاملا درک کنید

19 آوریل 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

چگونه وقتی با کسی که دوستش داریم، اختلاف نظر داریم او را درک کنیم؟ کارنیل این راه را به شما نشان می‌دهد.

ارتباط با بقیه برای رشد شخصی ما بسیار مهم است، بعضی مواقع ما فکر می‌کنیم که “باید” کسانی که دوستشان داریم را در هر حالت و شرایطی درک کنیم ولی این فکر همیشه درست نیست.

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که توانایی درک و فهمیدن طرف مقابل را نداشته باشید؟ (کسی که به قدری به شما نزدیک است که احساس می‌کنید باورها و واکنش‌های او شدیدا شما را تحت تاثیر قرار داده) . شاید آن‌ها از افسردگی رنج می‌برند و دیدگاهشان نسبت به خودشان و جهان اطرافشان بی روح و بی هیجان است و شما  احساس می‌کنید که نمی‌توانید درکشان کنید یا کمکی به آن‌ها بکنید. گاهی اوقات در این موقعیت ها به طرف مقابل پیشنهاد کمک می دهید و سعی می کنید درکشان کنید ولی تنها با پرخاشگری و یا سرزنش از طرف مقابل رو به رو خواهید شد.

ایده‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد برای مواقعی که پذیرش افکار، باورها و عکس العمل‌های عزیزانمان ما را گیج و مستأصل می‌کند ولی درک این مفهوم نشان می دهد که دوست داشتن واقعیِ یک نفر یعنی پذیرش وی و واکنش نشان دادن به او بدون قضاوت.

اهمیت همدلی

یکدلی و همدلی با دیگران و توانایی خود را به جای دیگران گذاشتن نقش بسیار مهمی را در یک دوست داشتن واقعی ایفا می‌کند. وقتی که در بعضی موارد اختلاف نظر دارید چه مسئله‌ی مهمی مثل ازدواج یا مذهب و یا حتی مسائل کوچک  مثل تصمیم برای شام، در این زمان همدلی بسیار مهم خواهد بود به صورتی که پلی بین شما و طرف مقابلتان خواهد شد. همچنین همدلی شما را مجبور به تمرین دلسوزی می‌کند و در کل شما را تبدیل به انسانی با محبت و دلسوز خواهد کرد. دلسوزی به شما قدرت ارتباط با افراد دیگر و قدرت دیدن مسائل از نگاه آنها را می‌دهد .همچنین به شما درکی از رفتارِ افراد و عمل و عکس العمل‌های آنها در مواقع مختلف می دهد .

ما گاهی اوقات در موقعیتی می‌گیریم که با کسی که دوستش داریم ناسازگاری و خصومت پیش می‌آید ولی وقتی چنین موقعیتی پیش می‌آید در آن لحظه اندکی صبر کنید و از خودتان بپرسید چرا او این گونه رفتار می‌کند .

راهکار،کنترل عکس العمل و واکنشها است

معمولا گفته می‌شود که شما نمی توانید یک موقعیت را کنترل کنید ولی می توانید واکنش و عکس العمل خودتان را کنترل کنید و این قضیه در مورد چگونگی برخورد و رفتار شما با افراد زندگیتان هم صادق است. همه ی ما موجوداتی حساس و مرتبط به هم هستیم و افکار و رفتار ما تاثیری بسیار بیشتر از تصور ما روی دیگران خواهد داشت.

عکس العمل‌های ما می تواند هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی روی بقیه تاثیر داشته باشد برای مثال اگر واکنش شما به یک نفر که شما را نادیده گرفته است عصبانیت یا ناراحتی باشد (بدون اینکه بدانید دلیل نادیده گرفته شدنتان توسط آن شخص چه بوده است) خیلی سریع تاثیر این ناراحتی را روی آن شخص خواهید دید. به عبارت دیگر منفی گرایی تولید کننده منفی گرایی است، مخصوصا زمانی که دلیل آن کاملا مشخص نباشد. وقتی که شما شاد و آرام باشید و کاری کنید که طرف مقابل (که شما را نادیده گرفته بود) به شک بیفتد که نکند در مورد شما اشتباه قضاوت کرده است، به احتمال زیاد رفتار مثبت و آرام تری را در پاسخ دریافت خواهید کرد.

توجه به طرز فکرها و دیدگاههای مختلف

ما انسان‌ها به طور طبیعی و ذاتی خود خواه هستیم، با توجه به این که اغلب باور داریم افکار، دیدگاه و نظر خودمان صحیح است در حالی که از بقیه افراد نادرست و غلط است. ما در نظر نمی‌گیریم که افراد هرگز نظرها و طرز فکرهای یکسان ندارند و این بر اساس تجربیات زندگی و باورهای هر شخص متفاوت است. ما دوست داریم که فکر کنیم افراد نزدیک به ما در زندگی طرز فکری شبیه به ما دارند، چیزی که در گاهی مواقع ممکن است صحیح باشد، ولی در اغلب موارد صحیح نخواهد بود، حتی در مورد زوج هایی که بیش از چهل یا پنجاه سال در کنار هم زندگی کرده‌اند.

توجه داشته باشید که دیدگاه شما به یک مسئله، مشکل، موقعیت یا طرز واکنش یک شخص به یک مسئله لزوما منطبق با دیدگاه و نگرش طرف مقابل شما نیست. با در نظر گرفتن دیدگاه و نظر دیگران ما می‌توانیم گستره ی دید خود را افزایش دهیم و این قضیه به ما کمک می‌کند اعمال و رفتار خودمان و همچنین اعمال و رفتار دیگران را بهتر درک کنیم، چیزی که باعث خودبینی کمتر و محبت بیشتر می‌شود.

نتیجه گیری

در پایان، می‌بینیم که (دوست داشتن) همه اش درباره خود آگاهی بیشتر و داشتن نگرشی مثبت و بدون قضاوت در مورد کسی که دوستش دارید، است. ما هرگز نباید انتظار درکِ کامل افراد حتی کسانی که به ما بسیار نزدیک هستند را داشته باشیم اما تلاش در جهت برقراری ارتباط به ما یاد می‌دهد که چگونه خود خواه نباشیم و بیشتر دیگران را درک کنیم. درک این موقعیت‌ها و پذیرش کسی که دوستش دارید همان گونه که هست و طرز فکر او (که نسبت به ما متفاوت است) فضایی پر از محبت، عشق صادقانه و احترام را برایتان به وجود می‌ آورد.

نظراتون رو با ما در میان بگذارید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :