۱۲ راه برای اینکه عزت نفس تان را پایین نیاورید

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

اگر در یک محیط کاری ناسالم زمان زیادی بگذرانید خیلی راحت ارزش خودتان را فراموش می کنید. اگر به شما بها ندهند احساس کمبود می کنید و باور می کنید که فرد ناشایسته و بی لیاقتی هستید. اگر توجه و قدردانی لازم را دریافت نکنید، به خودتان سخت می گیرید و دچار کشمکش درونی با خودتان می شوید چون از اینکه شما را اشتباه بفهمند یا اخراج شوید، می ترسید.

از طرف دیگر، اگر به شما بهای زیادی داده شود، برای اینکه احساس خوشبختی و موفقیت کنید به دیگران متکی می شوید و شاید زمانی که اوضاع به کامتان نباشد و همه چیز آن طوری که می خواهید پیش نرود، عصبانی و ناراحت شوید. وقتی که هیچ وقت مسئولیت موفقیت و خوشبختی خودتان را به عهده نگیرید به بلوغ احساسی نخواهید رسید.

  1. سبک مکالمه ای که با خودتان دارید را تغییر دهید

برای افزایش عزت نفستان نحوه ی مکالمه با خودتان را عوض کنید. دیالوگ هایی مانند “تو به اندازه ی کافی خوب نیستی” یا “مدام باید برای نشان دادن و اثبات ارزشت تلاش کنی” را حذف کنید.

از طرف دیگر، اگر فقط زمانی احساس خوب داشته باشید که دیگران توقعات شما را برآورده می کنند، به دلیل توقعات نامعقول و یا به خاطر برآورده نشدن آنها احساس یأس و ناامیدی خواهید داشت و این باعث عصبانیت و پرتوقعی شما می شود و باعث می شود احساس بیهودگی به شما دست بدهد.

  1. تعادل داشته باشید

اگر فردی هستید که نیازها و خواسته های دیگران را نسبت به خودتان در اولویت قرار می دهید، از این کار دست بردارید. وقتی خودتان را در اولویت قرار می دهید احساس اهمیت و مهم بودن که دوست دارید از دیگران دریافت کنید را خودتان به خودتان می دهید.

از سوی دیگر، اگر از دیگران توقع دارید که همیشه شما را در اولویت قرار دهند، هیچوقت همدلیِ لازم برای ایجاد یک رابطه ی سالم را به دست نخواهید آورد. سعی کنید بین خواسته ها و نیازهای خودتان و چیزی که از دیگران توقع دارید یک تعادل ایجاد کنید.

  1. قدر و ارزش خودتان را بدانید

اگر ارزش شما به شاد کردن و خشنود کردن دیگران بستگی داشته باشد، احساس خوبی نخواهید داشت چون هرچقدر هم کارهایی برای دیگران انجام دهید شاید به نظر خودتان آن طور که باید و شاید برایتان ارزش قائل نشوند. باید خودتان ارزش خودتان را بدانید و از ته دل این حس را داشته باشید. ارزش شما با رفتار و کردارهایی که دارید یا از خودتان انتظار دارید مشخص می شود، نه اینکه چقدر از خودتان و خواسته هایتان می گذرید. به طور کلی اگر همیشه از بقیه انتظار دارید که دل شما را به دست آورند، حمایتتان کنند و کاری کنند که احساس موفق بودن کنید، نمی توانید عزت نفس و ارزش شخصی خودتان را ارتقاء دهید. اندازه گیری ارزشتان توسط اینکه چقدر دیگران به شما حس مهم بودن می دهند، باعث می شود احساس وابسته بودن به دیگران به شما دست بدهد.

برای اینکه قدر خودتان را بدانید، خودتان دست به کار شوید و مسئولیت خودتان را به عهده بگیرید و از احساس قدرتِ خودتان لذت ببرید.

  1. خودتان موفقیت و خوشبختی‌تان را بسازید

خوشبختی و موفقیت به شما داده نمی شود بلکه آنها ساخته می شوند. اگر شادی و خوشبختی از درون شما سرچشمه نگیرد، در بیرون از خودتان به دنبال آن می گردید و این از شما یک فرد نیازمند می سازد. توقعات شما از دیگران (که ناشی از آن حس نیاز است) باعث می شود از شما دور شوند. مطمئن باشید که شما لایق شادی و موفقیت هستید. راه تسکین یافتن و شادی خودتان را کشف کنید. وقتی خودتان از دستاوردهایتان راضی باشید و از آنها لذت ببرید، احساس عزت نفس شما باعث می شود فرصت هایی جدیدی را به سمت خودتان جذب کنید و باعث می شود رییس و همکارانتان نیز به شما احترام بگذارند و قدردانتان باشند.

  1. به خودتان افتخار کنید

کارهایی را انجام دهید که باعث شود به خودتان افتخار کنید. لباس های خوب و زیبا بپوشید، خوب رفتار کنید، آرام باشید، با محبت و دوستانه برخورد کنید و حد و مرزهای شخصی داشته باشید. سخت کار کنید تا به هرچه که بتوانید دست پیدا کنید، یکرو و مهربان باشید. مهربانی، بیش از هر سیرتِ انسانیِ دیگر به شما در زندگی کمک خواهد کرد و شما را بالا خواهد برد.

به خودتان افتخار کنید. صرف نظر از حرفهایی که دیگران به شما زده اند، چیزهای خوب زیادی در شما وجود دارد. تصمیم بگیرید که خودتان را باور کنید، باور کنید که چه کسی هستید و به خودتان افتخار کنید. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. مانند دانه های برف (که هر کدام طرح خاصی دارند و یکبار برای همیشه روی زمین می نشینند) شما تکرار شدنی نیستید.

  1. پشتکار داشته باشید

شادی و خوشبختی پیامد اقدام، به دست آوردن و هدف داشتن است. پشتکار از نبوغ و استعداد مهم تر است، پس فکر اینکه باید یک هوش فوق العاده بالا داشته باشید تا بتوانید موفق شوید را از سرتان بیرون کنید. کسانی که در زندگیشان پشتکار دارند و هیچ مزیت یا برتری نسبت به دیگران ندارند، به بالاترین درجات موفقیت خواهند رسید. هیچ چیز بیشتر از پشتکار و متعهد بودن به زندگیتان و خودتان، احساس خوبی نسبت به خودتان نمی دهد. با پشتکار داشتن و سخت کار کردن، موفقیت شما تضمینی ست. موفقیت هم طبیعتا برای ما عزت نفس، شادی، قدردانی، احترام به خود و دوست داشتن خودمان را به همراه خواهد داشت.

  1. ورزش کنید

ورزش بسیار مفید است. اول از همه بهترین درمان برای اضطراب و افسردگی است. باعث ایجاد یک حال و هوای مثبت می شود و به شما کمک می کند تا به خودتان و ظاهرتان احساس خوبی داشته باشید. اینکه ظاهرتان را دوست نداشته باشید خیلی سریع می تواند عزت نفس شما را پایین بیاورد.

به خودتان متعهد شوید که در هفته حداقل سه بار ورزش کنید و برای بیرون رفتن از خانه تمام تلاشتان را بکنید. بیرون رفتن، شما را از یکنواختی و روزمرگی دور می کند و به شما یادآور می شود که چقدر دنیا زیباست، چقدر زندگی زیباست و اینکه چقدر باید برای همه ی اینها سپاسگزار خدا باشید. یک هوای آزاد و تازه برای پاکسازی روحتان از منفی ها، کفایت می‌کند.

  1. غذاهای سالم بخورید

غذای جسم شما در واقع غذای ذهنتان نیز هست. دستگاه گوارشی شما بسیار به اعصاب مغزتان شباهت دارد، به همین دلیل است که معده ی شما مغز دوم شما به حساب می آید. برای اینکه احساس خوبی داشته باشید و شاد باشید، غذاهای سالم بخورید.

جسم و روحتان را با مواد مغذی که سالم هستند و باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می شوند، تغذیه کنید. سبزیجات بخورید و آب زیاد بنوشید. از مواد پروتئینی کم چرب استفاده کنید تا به بدنتان نیرو بدهید. با خوردن غذاهای سالم انرژی لازمتان را فراهم کنید و کارآیی و روحیه خودتان را بالا ببرید.

  1. ارتباطات سالم برقرار کنید

یک انسان منفی و مسموم می تواند در یک آن تمام عزت نفستان را نابود کند. افراد، شرکت ها یا رییس‌هایی را انتخاب کنید که با شما با احترام رفتار می کنند. از درگیر شدن در رابطه هایی که برای جلب توجه باید مدام ارزش و بهای خودتان را اثبات کنید، خودداری کنید. در کل برای داشتن عزت نفس، فردی نباشید که مدام برای احساس ارزشمند بودن و سرزندگی محتاج دیگران است.

  1. به خودتان متکی باشید

اجازه ندهید کاری که خودتان می توانید انجام دهید را دیگران برایتان انجام دهند. تنبل بودن باعث ایجاد عزت نفس در شما نمی شود. یاد بگیرید که خودتان از پس خودتان و خواسته هایتان برآیید، مسئولیت موفق شدن خودتان را بر عهده بگیرید. تا جایی که می توانید از خودتان و زندگیتان حمایت کنید. مسئولیت پذیر باشید و شخصی شوید که بتوانید از خودتان لذت ببرید، به خودتان اعتماد کنید و متکی به خودتان باشید.

  1. بگذارید دیگران خودشان باشند

اگر شما محتاج، غیر قابل اعتماد و پرتوقع باشید، سعی می کنید دیگران را کنترل کنید. با انجام این کار شما به آزادیِ عزیزانتان لطمه می زنید. وقتی خودتان را دوست داشته باشید از دیگران توقعی ندارید چون خودتان می‌توانید از پس آن کار برآیید. این کار باعث می شود که شما فردی شوید که کار کردن برای شما یا با شما، برای دیگران راحت تر شود.

اگر دیگران را آزاد بگذارید تا خودشان باشند، واکنششان خیلی بهتر خواهد بود.

  1. برای دیگران آرزوی خوشبختی کنید

انسان های با عزت نفس، به ندرت احساس حسادت می کنند چون آنها از زندگی، شغل و ارتباطاتشان راضی هستند. در کل آنها از چیزی که هستند راضی اند. اگر کسی خوشبخت و شاد بود، برای او و خوشبختی اش شاد باشید. این تغییر، زندگی شما را به طور اساسی تغییر می دهد و باعث می شود شادی و خوشبختی برایتان فراهم آید.

مطمئن باشید که عشق، پول ، شادی، خوشبختی و موفقیت به اندازه ی کافی برای همه وجود دارد. وقتی قانون فراوانی و عدم کمبود را درک کنید، دیگر موفقیت یا خوشبختی دیگران تهدیدی برای شما و دیدگاهتان نسبت به خودتان به حساب نمی آید.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :