شش راه برای افزایش سطح هوش هیجانی‌

19 مارس 2017 بدون دیدگاه
افزایش سطح هوش هیجانی‌

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

احتمالا همه ی ما سرِ کار یا در زندگی شخصی مان افرادی را می شناسیم که شنونده ی خوبی هستند و به ما کمک می کنند تا امیدوارتر و خوش بین‌تر باشیم. احتمالا شما هم مثل من افرادی را می شناسید که تسلط کامل بر احساساتشان دارند. این احساس به شما دست می دهد که کاش شما هم قدرت کنترل احساساتتان را داشتید. هوش هیجانی‌ و توانایی کنترل احساسات می تواند موفقیت و خوشبختی شما را در همه ی جنبه های زندگی‌تان تعیین کند. افزایش سطح هوش هیجانی‌ تان تاثیری مستقیم و مثبت روی سطح انرژی و هوشیاری‌تان دارد. در اینجا با شش راه برای افزایش سطح هوش هیجانی آشنا می شویم.

تعریف هوش هیجانی‌

هوش هیجانی توانایی شناسایی احساسات، درک اینکه این احساسات چه چیزی می خواهند به شما بگویند و تشخیص اینکه چگونه روی افراد دور و برتان تاثیر می گذارند، می باشد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، می توانند رفتارشان را تعدیل کنند و در شناسایی و مدیریت احساسات خودشان و دیگران مؤثرتر عمل می کنند. بنابراین هوش هیجانی‌ برابر است با تاثیر اشخاص روی دیگران؛ هرچه تاثیر بیشتری روی دیگران داشته باشید موفق‌تر خواهید بود.

شش پایه ی هوش هیجانی‌

اگر می خواهید هوش هیجانی‌ تان را افزایش دهید، در اینجا شش پایه و ستون هوش هیجانی گفته شده است تا بتوانید از آنها در زندگی‌تان استفاده کنید:

  1. خودشناسی
  2. همدلی
  3. تنظیم مقررات شخصی
  4. انگیزه
  5. ارتباطات اجتماعی
  6. شادی و خوشحالی
  1. خودشناسی

این مرحله به عنوان هسته و اساس هوش هیجانی ست و یعنی قابلیت تشخیص اینکه در طول روز چه احساساتی دارید و چه شخصیتی دارید و دانستن اینها باعث می شود بتوانید تصمیمات مهمی در زندگی بگیرید. یک راه برای افزایش هوش هیجانی‌ تان، استفاده از فعل هایی با زمان حال برای تمرکز بیشتر روی اکنون و زمان حال است. تفکرات، احساسات، و باورهایتان را روی کاغذ بیاورید. با انجام این کار می توانید مسائل را از دیدگاه خودتان بخوانید، و باعث می شود بیشتر خودتان را بشناسید، اینکه که هستید، چه می خواهید و چرا آن را می‌خواهید. سعی کنید دایره ی لغات‌تان (در مورد احساسات) را با وصف احساسات مختلف‌تان، بالا ببرید.

دانستن نحوه ی ابراز احساسات می تواند به شما در مدیریت و کنترل آنها به شیوه ای صحیح کمک کند. هر از گاهی هم سکوت و آرامش را به خودتان هدیه دهید. می توانید توسط مدیتیشن با درونتان ارتباط برقرار کنید و آگاهی بیشتری از خودتان پیدا کنید.

  1. همدلی

همدلی بسیار قدرتمند است و برای افزایش هوش هیجانی‌ تان بسیار ضروری ست. همدل بودن باعث می شود به دیگران نزدیک‌تر شوید، در صورت نیاز از حمایت آنها برخوردار شوید و باعث کاهش تضادها و کشمکش ها در زندگی حرفه ای و شخصی‌تان می شود. همدلی به عنوان دومین احساس مهم در زندگی که باید آن را به دست آورید شناخته می شود. با نشان دادن اینکه کسی را درک می کنید و با او همدل هستید، می توانید احترام او را به دست آورید. مراقب حرف هایی که به شما می زند باشید و خوب گوش دهید. با کشف و تشخیص احساسات دیگران بیشتر با آنها همدل می شوید.

  1. تنظیم مقررات شخصی

همه دوست دارند که ارتباطی صمیمی با افرادی مورد اعتماد داشته باشند. یکی از جنبه های رشد شخصی به دست آوردن مهارت های جدید همراه با تجربه کردن ارتباطات جدید است. با یادگیری کنترل و اداره کردن احساساتتان، به خصوص وسوسه و تنش‌هایتان، می توانید خودتان را مدیریت و کنترل کنید. افرادی که مقررات شخصی دارند قبل از انجام هر کاری فکر می کنند، توانایی نه گفتن دارند و افکارشان را تغییر می دهند تا نگذارند احساساتشان آنها را کنترل کند. آنها خودشان را می شناسند و نقاط قوت و ضعف خودشان را می دانند و مشتاقند که خودشان را صادقانه برانداز کنند. افراد با هوش هیجانی بالا جسورند و احساسات، افکار و باورهایشان را به طور صحیح، با افراد مناسب و در زمان مناسب در میان می گذارند که به معنای این است که دقیقا جایگاهشان را می دانند و به دیگران هم این را نشان می دهند.

  1. انگیزه

افراد با هوش هیجانی بالا عموماً انگیزه ی بالایی دارند و قادرند که نتایج آنی را برای به دست آوردن موفقیت‌های دراز مدت به تعویق بیندازند. مردم معمولا توسط احساساتشان راهنمایی و هدایت می شوند که این باعث گرفتن تصمیمات آنی و اشتباه می شود. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، تصمیمم گیرنده های فوق العاده ای هستند و می دانند که چه زمانی به شهودشان اعتماد کنند، آماده ی پذیرش انتقاد هستند، آن را می‌پذیرند و می دانند که چه زمانی از آن انتقادها برای افزایش و بهبود عملکردشان استفاده کنند. آنها می دانند که چه زمانی احساساتشان را ادامه داده و چه زمانی آنها را تغییر دهند. آنها برای بررسی یک مسئله و پیدا کردن یک راهکار معقولانه برای آن انگیزه دارند. انگیزه ی این افراد، در شغل‌شان باعث افزایش کارآیی و اشتیاق بیشتر آنها برای رسیدن به موفقیت می شود.

  1. ارتباطات اجتماعی

یک راه دیگر برای بالا بردن هوش هیجانی‌ مان، توانایی سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن با دیگران است. داشتن حس مسئولیت اجتماعی نشان می دهد که شما فقط به فکر منفعت شخصی خودتان نیستید و واقعا به دیگران اهمیت می دهید. افرادی که روی پیشرفت و رشد دیگران بیشتر از خودشان تمرکز می کنند، بالا بردن هوش هیجانی‌ شان و هم چنین فروتنی را تمرین می‌کنند. فروتنی یک ویژگی و خصلت فوق العاده ست چون نشان دهنده ی این است که شما در یک کار گروهی، مسئولیت اعمال فردیتان را می پذیرید. داشتن هوش هیجانی بالا به شما مهارت های اجتماعی برای کنترل احساسات دیگران را نیز می دهد.

  1. شادی

بالا بردن سطح هوش هیجانی‌ تان به معنای این است که بدانید چه زمانی شاد، غمگین، هیجان زده، مضطرب یا مراقب و هوشیار باشید. متاسفانه عده ی کمی از مردم نحوه ی مدیریت شادی را می دانند و عموماً آن را به مادیات ربط می دهند. به طور کلی افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، افراد شادی هستند. کسانی شادی واقعی را تجربه می‌کنند که همیشه می بخشند و اعطاء می‌کنند. به زبان ساده‌تر شادی مانند یک پناهگاه گرم و سوزان در بدن شماست. افراد شاد، وظایف و امور بیشتری را نسبت به افراد غمگین و افسرده انجام می دهند. نکته ی مهم این است که افراد با هوش هیجانی بالا قادر به کنترل خلق و خوی‌شان برای رسیدن به مقصد و هدفشان هستند و این کار به آنها انگیزه‌ی بیشتری برای پیدا کردن راهکاری برای مسائل می دهد. به خاطر داشته باشید که انتشار شادی و خوشحالی هیچ هزینه ای ندارد ولی چیزی که در مقابل آن دریافت می کنید بسیار با ارزش است.

برای افزایش سطح هوش هیجانی‌ تان، ضروری ست که از تمام این شش پایه در زندگی‌تان استفاده کنید. این گونه نه تنها برده ی احساساتتان نخواهید بود، بلکه قادر به ایجاد رابطه های با ارزش و صمیمی در حرفه و کارتان و همچنین زندگی شخصی‌تان خواهید شد.

در این زمینه تست هوش هیجانی بار-اُن رو به شما پیشنهاد می کنیم که به رایگان در بخش تست های روانشناسی سایت کارنیل در دسترس هست.

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :