۲۳ شگرد زبان بدن که شما را دوست داشتنی می‌کند

19 مارس 2017 ۴ دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

شما بدون توجه به افراد، سیگنال ها و موج هایی را در تمام روز برای آنها می فرستید. طرز حرکت چشمانتان، تکان دادن سرتان و… همگی چیزهایی ست که شما به طور ناخودآگاه توسط زبان بدن تان برای دیگران می‌فرستید که باعث می شود مردم بیشتر دوستتان داشته باشند یا حداقل تصمیم بگیرند که شما را باور داشته باشند. هر زمان که من درباره ی تکنیک هایی مانند تکنیک های زیر صحبت می کنم، همیشه یک یا دو نفر هستند که با تأثیر گذاشتن روی افراد به وسیله ی شگردهای روانشناسی، احساس راحتی نمی کنند.

دستکاری کردن چیز منفی‌ای نیست

  • تاثیرگذاری روی یک فرد یعنی تغییر رفتار یا ذهنیت او
  • دستکاری یعنی یک نوع تأثیرگذاری عمدی

وقتی واژه ی دستکاری را می شنوید، سریعا فکرتان به سمت چیزهای منفی می رود. لطفا این گونه فکر نکنید. دستکاری کردن لزوما چیز بدی نیست، بلکه افرادی که قصد و نیتشان از انجام این کار بد است، بد هستند.

نمونه ی اول: منفی

آدم های بد، ذات بدی دارند. آدم های بد ذاتی که سوء استفاده می‌کنند، مسئله دارند و باعث ایجاد دردسر می‌شوند. یک نمونه از آن را مشاهده کنید:

  • یک دختر آب زیر کاه (۱) می خواهد که جایگاه اجتماعی همکلاسیش (۲) که دیگران او را دوست دارند، پایین بیاورد.
  • او (۱) به بقیه ی همکلاسی‌هایش می گوید که این فرد (۲) کار زشتی انجام داده است.
  • کل کلاس آن دختر (۲) را کمتر دوست دارند.
  • دختر (۲) احساس غمگینی می کند.

نمونه ی دوم: مثبت

  • فرد (۱) شخصی ست که با این مهارت ها آشنایی دارد.
  • فرد (۲) محکم با فرد (۱) برخورد می کند.
  • فرد (۱) لبخندی محبت آمیز می زند و عذر خواهی می کند، با اینکه این برخورد تقصیر فرد (۲) بود.
  • فرد (۱) و فرد (۲) دعوا نمی کنند و او روز خوبی را می گذراند.

مثال شماره ی یک که گفته شد، مسئله فقط و فقط قصد و نیت آن دختر و دروغ گویی‌اش بود.

درخواست من این است: نیت خوبی داشته باشید

فرض ما این است که شما از این راهکارها با قصد و نیت خوبی استفاده می کنید. پس لطفا این کار را انجام دهید.

بخش اول: طرز برخورد و زبان بدن

مغز انسان اهل قضاوت کردن است و این کار را عموماً انجام می دهد. این چیزی ست که در سیر تکامل‌مان ما را زنده نگه داشته است. ما در آنی از ثانیه قضاوت می کنیم:

  • آیا این فرد تهدیدی برای من است؟
  • آیا این شخص جذاب است؟
  • آیا این فرد برای بقای (اجتماعی) من مفید و سودمند است؟

به این غریزه‌تان توجه کنید، ولی هیچگاه بدون شناخت بهتر و بیشتر طرف مقابلتان، بر اساس این قضاوت‌ها عملی انجام ندهید. شگردهای زیر موجب می شوند به گونه ای رفتار کنید که به خوبی بتوانید طرف مقابلتان را درک کنید. این بخش دقیقا در مورد زبان بدن صحبت نمی کند، ولی حالات و طرز رفتاری که در موردشان توضیح می دهد به طور ناخودآگاه روی زبان بدن تان تأثیر می گذارد.

احساس اطمینان کنید و اعتماد به نفستان را به نمایش بگذارید

این مورد به قدری مهم است که احتیاج به یک مقاله ی جداگانه دارد. شما نمی توانید این کار را تمامِ مدت انجام دهید، علاوه بر آن حالت هایی وجود دارد که اعتماد به نفس نداشتن شما می تواند برایتان امتیازهایی داشته باشد (مانند اینکه بگویند فلانی آرام و سر به زیر است) ولی در کل باید اعتماد به نفستان را نشان دهید.

دو مورد وجود دارد که باید در این قضیه در نظر داشت:

  • سعی کنید چیزهایی که باعث می شوند احساس راحتی نداشته باشید را برطرف کنید.
  • برای من، پوست خرابم یک مسئله بود که آن را حل کردم.
  • یک مسئله ی دیگر انتخاب لباس های مناسب بود، که آن را با کمک دختر یکی از آشنایانم (و بردن او به دنبال خودم برای خرید) حل کردم.
  • تمرین هایی انجام دهید که بتوانید احساس امنیت و اعتماد کنید.
  • من از طریق کتاب های صوتی که دانلود می کنم چیزهای زیادی در مورد کمک به خودم یاد گرفته ام.
  • داشتن اندام خوب و مناسب به من کمک زیادی کرده است.

همه دوست شما هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

چرا باید قبل از ساختن یک پل آن را نابود کنید؟ این کار هیچ معنی نمی‌دهد:

  • شما خیلی چیزها برای به دست آوردن دارید.
  • شما هیچ چیزی برای از دست دادن ندارید.

به زودی متوجه خواهید شد که آیا این فرد می خواهد/می تواند دوست خوبی باشد یا نه.

همه لایق احترامند، مگر اینکه خلافش ثابت شود

باز هم، شما خیلی چیزها برای به دست آوردن دارید و با احترام گذاشتن به دیگران هیچ چیز از دست نمی دهید. منظور این نیست که تمام روز باید در حال بوسیدن دست دیگران باشید؛ بلکه به این معنی ست که نباید کسی را نادیده بگیرید یا کاری کنید که احساس کنند بی اهمیت هستند.

همه را دوست داشته باشید، مگر اینکه لایقش نباشند

غریبه ها هم لیاقت این را دارند که فرصتی به آنها بدهیم و فرض را بر این بگذاریم که انسان خوبی هستند. در دنیای ما هر کسی می تواند هر چیزی باشد، بدون آن که ظاهرش نشان بدهد. من در زندگی ام با افراد پستی برخورد کرده ام که به نظر خوب و مهربان می آمدند و با میلیاردرهایی برخورد داشتم که مانند یک بچه ی ذوق زده رفتار می کردند. به جلد کتاب نگاه کنید، ولی قبل از قضاوت در مورد آن چند صفحه اش را بخوانید. آن شخص پست و بیخود و آن میلیاردر هیچ کدام بهتر از دیگری نبودند ولی بودن در کنار یکی از آنها باعث شد که من احساس بدی داشته باشم و دیگری باعث شد ذوق و شوق را در درونم احساس کنم.

همیشه به این فکر کنید که برای دیگران چه کارهایی می توانید انجام دهید

وقتی فردی را ملاقات می کنید، به این فکر نکنید که “او چه کاری می تواند برای من بکند؟” بلکه به این فکر کنید که “من چه کاری می توانم برای او بکنم؟” کمک به افراد یک راه عالی است تا آنها خودشان بخواهند که به شما کمک کند و این گونه همه برنده می‌شوند. یک یادآوری کوچک اینکه من نمی گویم که بدون تقاضای دیگران باید به آنها کمک کنید تا باهوش به نظر برسید بلکه به افرادی کمک کنید که واقعا و خالصانه باور دارید که با اطلاعات/کمک/ ارتباط شما زندگی‌شان بهتر خواهد شد.

به دیگران پیشنهاد کمک کنید ولی اصرار نکنید. تقاضایتان را کوتاه بگویید و اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند.

بخش دوم: حالتِ بدن

بدن شما مرتبا به افرادی که ملاقات می کنید، سیگنال می فرستد. حالت قرارگیری شما نه تنها روی قضاوت اولیه‌ای که افراد درباره ی شما می کنند، تاثیر می گذارد بلکه نشان دهنده ی طرز فکر شما درباره ی خودتان نیز هست. علاوه بر این، یک حالت ایستادن یا نشستن مناسب برای کمرتان نیز خوب است.

صاف بایستید ولی در حالتی که احساس راحتی کنید

برای پیدا کردن حالت های مختلف و مناسب ایستادن، این کارها را امتحان کنید:

  1. پاهایتان را به اندازه ی عرض باسن‌تان باز کنید و بایستید
  2. خودتان را تا جایی که می شود دراز کنید، تصور کنید که گویی سرتان را به بالا می کشند
  3. سپس همان حس قد بلندی را داشته باشید ولی شانه هایتان را رها کنید
  4. گردن‌تان را رها کنید و سرتان را در زاویه ای قرار دهید که نه پایین را نگاه کنید و نه بالا و بتوانید در چشم یک فردی با قد متوسط مستقیما نگاه کنید

چند توصیه:

  • در حالتی که دارید حالت ایستادن‌تان را تمرین می کنید، بدنتان را در حالت راحتی قرار دهید
  • سینه‌تان را باد نکنید، سینه باید صاف باشد مثل مواقعی که روی زمین می خوابید
  • شانه هایتان را کمی به عقب بدهید

صاف بنشینید ولی نه زیاد خشک و شق و رق

وقتی صاف بنشینید، متوجه خواهید شد که مردم چقدر جمع و جور می نشینند. این گونه وقتی که پشت یک میز می نشینید احساس بلندی می کنید. کمرتان را صاف نگه دارید، ولی تا جای ممکن حالت بدنتان را راحت و آسوده نگه دارید.

همیشه کمی بدنتان را کش دهید

عضلات شکم، کمر و کل بدنتان وقتی که می ایستید یا می نشینید نباید هرگز نرم و شل و ول باشند. عضلات بدن و شکم‌تان را کمی کش بدهید. این کار نه تنها روی طرز نشستن‌تان تأثیر خوبی می‌گذارد، بلکه باعث می‌شود خوش اندام شوید و راحت‌تر راه بروید.

پاهایتان را تقریبا به اندازه ی عرض باسن تان با فاصله بگذارید

طرز قرارگیری پاهایتان چیزهای زیادی را در مورد شما نمایش می دهد. این یک اصل علمی نیست ولی هرچه پاهایتان را به هم نزدیکتر قرار دهید، حس ناامنی را تداعی می کند، در حالی که فاصله ی بیشتر بین آنها نشان دهنده‌ی اعتماد است. هم بیش از حد نزدیک کردن پاها و هم بیش از حد فاصله دادن به آنها می تواند تصویر بدی از شما منعکس کند. سعی کنید در حالتی قرار بگیرید که پاهایتان به اندازه ی عرض باسن یا مقدار کمی با فاصله‌تر(ولی نه خیلی زیاد) قرار بگیرد.

بخش سوم: وارد اتاق شدن

لحظه ای که شما وارد اتاق می شوید، همان لحظه ای ست که شما خودتان را در معرض قضاوت افراد حاضر در اتاق قرار می دهید. می توانید از این قضیه نهایت استفاده را بکنید. بعضی افراد استفاده از تکنیک های افراطی‌تر را پیشنهاد می کنند، ولی آنها شامل تمام موقعیت ها نمی شود.

بخندید گویی که از اینکه در آن مکان هستید خوشحالید

صرف نظر از حالتان، موقع وارد شدن به اتاق لبخند بزنید. لبخند بزنید گویی از آنچه که دارید می بینید خوشتان آمده است. در انجام این کار افراط نکنید، بلند بلند نخندید. جوری لبخند بزنید انگار که بیرون رفته و خورشید را دیده اید که در حال درخشیدن است.

به پیشواز جمعیت بروید و با آنها سلام و احوالپرسی کنید

داد نزنید “هی!” یا به خاطر صراحت‌تان توجه بقیه را به خودتان جلب نکنید، مردم معمولا از این رفتار خوششان نمی آید. چند دقیقه صبر کنید و یا در حالی که به افراد درون اتاق نگاه می کنید به آرامی به سمت جلو قدم بردارید.

  • تماس چشمی برقرار کنید

جوری جمعیت را برانداز نکنید گویی که شئ هستند. به چشم آنها نگاه کنید و اگر کسی به شما خیره شد، به او لبخند بزنید. کاری کنید که افراد موجود در اتاق حس کنند که یک انرژی مثبت وارد اتاق شده است.

  • هر چقدر که نیاز است زمان بگذارید

این کار نه تنها نشان دهنده ی اعتماد به نفس است، بلکه نشان دهنده ی روشنفکری نیز هست.

برای دوستانتان (دوستان خیالی) دست تکان بدهید

انسان ها از افرادی که دارای دوست هستند، خوششان می آید یا به آنها احترام می گذارند. وقتی در یک اتاق قدم می زنید و در حال سلام و احوالپرسی کردن هستید، برای دوستانتان دست تکان دهید و چیزی شبیه “الآن می آیم” را بگویید.

این کار را با فرض کردن دوستان خیالی تمرین کنید. من همیشه این کار را در رویدادهای بزرگ انجام می دهم. یادتان باشد که مردم ۳۶۰  درجه دورشان را نمی بینند. اگر برای یک فرد خیالی پشت سرشان دست تکان دهید آنها نمی دانند که دارید برای هوای خالی دست تکان می دهید.

این کار تأثیرات زیر را در پی دارد:

  • مردم فکر می کنند که شما دیگران را می شناسید
  • شما فرصت بیشتری دارید تا با آرامش اطراف را بررسی کنید
  • احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنید

نکته اینجاست که باید با اعتماد به نفس کامل این کار را انجام دهید، با ترس و لرز دست تکان ندهید. فکر کنید که بهترین دوستتان آن طرف اتاق ایستاده و می خواهید به او بگویید که الآن به او ملحق خواهید شد.

بخش چهارم: دست دادن

سفت و محکم ولی با ملایمت دست بدهید

مردان، به نحوه ی دست دادن شما حساس هستند. دست دادن ضعیف یا مثل ماهی مرده (یک نوع دست دادن، که با گرفتن دست طرف مقابل احساس می کنید ماهی مرده را در دست گرفته اید) باعث کاهش محبوبیت‌تان خواهد شد.

  • دست دادن مثل یک کار گروهی است، دستتان را تقدیم طرف مقابل نکنید
  • به اندازه ای فشار وارد کنید که انگار یک مداد سنگین را در دست گرفته اید
  • اگر فردی مانند ماهی مرده به شما دست می دهد، زیاد محکم دستش را نفشارید

در هنگام دست دادن تماس چشمی برقرار کنید

نگاه کردن به دور و اطراف نشان دهنده ی علائم منفیِ زیر است:

  • به طرف مقابل تان توجه نمی کنید یا برای او احترام قائل نیستید
  • دارید چیزی را مخفی می کنید

به قدری به چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید که رنگ چشمان او در خاطرتان بماند. زل نزنید، فقط برای لحظه‌ای او را مشاهده کنید.

جوری لبخند بزنید انگار آنها روز شما را ساخته اند

وقتی در هنگام دست دادن به چشمان کسی نگاه می کنید، لبخند بزنید به گونه ای که انگار چیزی در چشمان آنها دیده اید که باعث خوشحالی‌تان شده است. بلند بلند نخندید، فقط لبخند بزنید.

بخش پنجم: محل و نوع قرارگیری

اینکه چگونه و کجا قرار می‌گیرید در اینکه چگونه درک شوید تفاوت ایجاد می کند. محل قرارگیری شما به همراه حالت بدنتان یک ابزار قدرتمند برای شماست.

حالت پذیرا داشته باشید

وقتی با فردی حرف می زنید، بدن تان را در حالتی قرار دهید که انگار پذیرای آنها هستید. ترجیحا بدنتان را در یک حالت آسیب پذیر قرار دهید. دست به سینه نایستید، خمیده و دولا نایستید. انجام دادن این کارها حس اعتماد و اطمینان را در شما نشان می دهد.

به طرف فردی که دارید با او صحبت می کنید، بچرخید

این یک تغییر ریز است ولی تفاوت زیادی ایجاد می کند. توجه داشته باشید که بدنتان هنگام مکالمه باید روبروی طرف مقابلتان باشد و به سمت او اشاره کند. چرخیدن به طرف دیگر می تواند نشان دهنده‌ی ترس، احساس عدم امنیت و بدگمانی باشد.

هرگز به چیزی یا در کنار چیزی تکیه ندهید

تکیه دادن به اشیاء (مثلا دیوار) نشان دهنده‌ی انفعال و بی اراده بودن و در مواردی عدم امنیت است. تا جایی که می توانید با یک حالت مناسب بایستید. از بخش دوم کمک بگیرید و سعی کنید یا یک حالت مناسب، راحت و طبیعی بایستید.

وقتی تکیه می دهید، حالت مناسبی داشته باشید

اگر مجبورید که به دلایلی به چیزی تکیه دهید، حالت مناسبی به بدنتان بدهید. خمیده و شل و ول نباشید.

بخش ششم: چهره ی شما

چهره ی شما ناحیه ای ست که علامت ها و سیگنال های زیادی تولید می کند. در واقع مطالعات زیادی در مورد حالات ریز صورت افراد که به طور ناخودآگاه انجام می دهند، انجام گرفته است. مردم با این حالتها، بدون اینکه بدانند اطلاعات زیادی در مورد خودشان می دهند. شما می توانید از چهره‌تان برای انتقال اطلاعات در مورد خودتان به دیگران استفاده کنید.

چهره ی شادی داشته باشید

بعضی افراد با چهره ای دلخور یا عصبانی به دیگران نگاه می کنند که باعث می شود مردم به آنها به چشم یک خطر (اجتماعی) نگاه کنند. شما به احتمال زیاد با فردی که حالت چهره‌اش این گونه است صحبت نخواهید کرد.

این حالت در مورد آن فرد چیز خاصی به ما نمی گوید ولی باعث می شود از آنها دوری کنیم. سعی کنید چهره‌تان در حالت عادی (مثلا وقتی که با لپ تاپ کار می کنید) اگر هم شاد به نظر نمی رسد، به نظر راحت و آسوده بیاید. یک شگرد ساده این است که چهره ای به خودتان بگیرید که گویی چیزی به نظرتان سرگرم کننده رسیده است.

تماس چشمی‌تان را فورا قطع نکنید

مردم عادت دارند وقتی نگاهشان با فردی برخورد می کند، به طرفی دیگر نگاه کنند. سعی کنید که این کار را نکنید. تماس چشمی‌تان را ادامه دهید و لبخند بزنید. غالبا مردم در این حالت به سمت دیگری نگاه خواهند کرد، هرچند بعضی از آنها به شما خیره می شوند.

انجام این کار تأثیراتی دارد از جمله:

  • مردم شما را به عنوان یک فرد پذیرا و خونگرم می شناسند
  • احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد

به این نکته توجه کنید که اگر به کسی خیره می شوید، حتما لبخند بزنید. در غیر این صورت شاید فردی بی‌احساس به نظر برسید.

چگونه لبخند بزنیم

این یک شگرد بسیار ساده برای لبخند زدن است: تصور کنید در حال دیدن چیزی هستید که واقعا آن را دوست دارید.

لبخند زدن فقط تکان دادن لبتان نیست، بلکه در واقع به این معنی ست که احساس خوبی دارید و به صورتتان اجازه می دهید که آن را نمایش دهد.

بخش هفتم: تکنیک ها و عادات

در اینجا مطالبی را برایتان آورده ام که می توانید آنها را انجام دهید و انجام آنها نیازمند داشتن تعامل با داده های ارتباطی شماست.

طرز ایستادن و حالت بدن را تقلید کنید

یک تکنیک بسیار قوی که در مورد آن تحقیقات زیادی صورت گرفته، تقلید کردن است. به این معنی که مردم احساس راحتی بیشتری در کنار شما می کنند و شما را بیشتر دوست دارند اگر همان گونه که آنها ایستاده اند، بایستید. برای مثال:

  • اگر دست به سینه ایستاده اند، دست به سینه بایستید
  • اگر به پای راستشان تکیه داده اند به پای راستتان تکیه دهید
  • اگر نوشیدنی به دست دارند شما هم نوشیدنی به دست بگیرید

کلید انجام این کار این است که خیلی واضح این کار را انجام ندهید. لحظه ای که آنها آگاه شوند و بفهمند که شما دارید چه می کنید، این تکنیک قدرتش را از دست می دهد.

حرکات را تقلید کنید

درست مثل نکته ی بالا، شما نباید به وضوح این کار را انجام دهید. کارهای کوچکی مانند:

  • در حال قهوه خوردن با یکدیگر هستید، او فنجانش را برمی دارد تا قهوه بنوشد، شما هم همین کار را بکنید
  • اگر لبخند زد، شما هم با لبخند جوابش را بدهید (این کار ساده‌ای است)
  • اگر به شما نزدیک تر می شود، شما هم همین کار را بکنید

دوباره می‌گویم که این کار را خیلی واضح انجام ندهید تا عجیب به نظر نرسید. این کار باید بدون جلب توجه انجام گیرد.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :

  • نونا

    عالی بود ♥♥

  • محسن محمدی

    عالییییی به توان بی نهایت

  • سامان

    مرسی از کارنیل

  • Mzzzm7790@gmail.com

    ممنون از شما.واقعا کاربردی بود.