چگونه همیشه روحیه‌ ی خوبی داشته باشیم ؟

3 آوریل 2017 ۵ دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

عجز و ناامیدی اجتناب ناپذیرند، ولی نباید اجازه بدید که روحیه‌تون رو خراب کنند. با چند تا تغییر رفتاری، می‌تونید تجربیات زندگی‌تون رو دگرگون کنید. با تمرکز روی خوب بودن و انجام کارهای خوب، احساس خوبی هم پیدا می‌کنید. شادی و خوشبختی یه انتخابه. توی این مطلب یاد میگیریم که چطور روحیه ی خوبی داشته باشیم.

راهکار اول: داشتن یه سبک زندگی سالم

 

برای داشتن روحیه‌ی خوب ورزش کنید

ورزش باعث آزاد سازی مواد شیمیایی نظیر اندورفین و نورفینفرین میشه. اندورفین میزان احساس درد رو کم می‌کنه و نورفینفرین منجر به تنظیم خلق و خو میشه. علاوه بر اثرات شیمیایی، تمرین و ورزش مداوم باعث میشه احساس خوبی به خودتون داشته باشید.

  • حداقل نیم ساعت ورزش روزانه، پنج روز در هفته برای تنظیم خلق و خو و تقویت روحیه‌تون مناسبه.
  • احتیاجی نیست که به باشگاه برید یا مربی شخصی داشته باشید. یه پیاده روی سریع هم کافیه.

 

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

 

در کل رژیم غذایی سالم منجر به احساس تندرستی میشه ولی بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور ویژه‌ای به تقویت روحیه کمک می‌کنند. ویتامین B یکی از اوناست پس از سبزیجاتی مثل مارچوبه استفاده کنید. چربی‌های اسید امگا-۳ که در ماهی و تخم مرغ یافت میشه جلوی تأثیرات اضطراب و استرس رو می‌گیره.

  • می‌تونید روزانه دو انس (حدود ۵۰ گرم) شکلات تلخ استفاده کنید. ثابت شده که شکلات با حداقل ۷۰% کاکائو میزان کورتیسول بدن که یک هورمون اضطرابه رو کاهش میده.

 

ورزش و تغذیه ی خوب اونقدر مهمن که دو مورد اول از لیستمون رو تشکیل دادن. کانال پویاک (زیرنظر کارنیل) به شما کمک میکنه که با ورزش و تغذیه درست هم بدن سالمی داشته باشین و هم روحیه تون مثبت و پر انرژی باشه.

 

خوب بخوابید

 

کمبود خواب منجر به زود رنجی و تضعیف روحیه میشه. خواب خوب و با کیفیت انرژیتون رو زیاد می‌کنه و کمکتون می‌کنه اضطراب هاتون رو مدیریت کنید. میزان خواب مساعد برای هر شخص متفاوت است ولی برای اکثر بزرگسالان بین هفت الی نه ساعت است.

  • خواب بیش از این مقدار به طور کلی روحیه تون رو تقویت نمی‌کنه و در واقع ممکنه باعث ناراحتی و خستگی تون بشه

 

یاد بگیرید افکار منفی تون رو به شکل مثبت بازسازی کنید

 

وقتی افکار درونیتون بدبینانه، تند، آزار دهنده یا منفی میشن به طور آگاهانه اون افکار منفی رو به شیوه ای مثبت بازسازی کنید. این کار باعث میشه تفکر غلط و ناصحیح اصلاح بشه و بهتون شانس بهتری برای شادی و موفق شدن میده.

  • اگه دیدید دارید فکرای منفی می‌کنید مثلا “این پروژه خیلی سنگینه، امکان نداره سر موقع تمومش کنم.” سعی کنید طرز فکر موفقیت آمیز و مثبت رو جایگزینش کنید. به جاش بگید “این برای من یه چالشه، ولی اگه این پروژه رو به بخش های کوچک‌تر تبدیل کنم و زمانم رو مدیریت کنم، حتما می‌تونم انجامش بدم.”
  • اگه دوستتون به شما پرید و شما همون لحظه به این فکر کردید که “اون ازم بدش میاد.” تو فکرتون تجدید نظر کنید. فکرتون رو با چیزی مثل این جمله جایگزین کنید “میدونم که اون داره شرایط بدی رو پشت سر میگذاره و احتمالا حواسش به رفتار و کاراش نیست. این کارش ارتباطی با من نداره.”
  • بازسازی افکار و جایگزین کردنشون احتیاج به تلاش آگاهانه داره که می‌تونه کمکتون کنه افکار درونیتون مثبت، حمایت کننده و محبت آمیز باشه.

خوندن کتاب “مثبت باش:روانشناسی مثبت نگر (از منفی به مثبت)” رو در این زمینه بهتون توصیه میکنیم.

 

راهکار دوم: شادی رو به یه عادت تبدیل کنید

 

لبخند بزنید، حتی اگه حسش رو ندارید

 

حالت چهره روی خلق و خوی شما تأثیر داره، هر چند دانشمندان دلیل اونو کاملا متوجه نشده‌اند. لبخند زدن موجب ایجاد حس شادی میشه پس لبخند بزنید.

  • هرچی بیشتر لبخند بزنید، اطرافیانتون هم بیشتر به شما لبخند می‌زنند. علاوه بر این، این کار باعث دلپذیر شدن تعامل‌ها و ارتباطات اجتماعی میشه.

 

به آهنگ های شاد، سرزنده و الهام بخش گوش بدید

آهنگ های شاد می‌تونند سریعا روحیه‌ی شما رو عوض کنند و ویژگی‌های مثبت بقیه و محیط اطرافتون رو به چشم شما بزرگ‌تر جلوه بدهند. سعی کنید هر روز رو با یه آهنگ شاد شروع کنید همون وقتی که دارید لباس‌هاتون رو می پوشید و آماده میشید.

  • هدفون‌تون رو دنبالتون داشته باشید تا در طول روز بتونید هر چند وقت یه بار با آهنگ های شاد روحیه‌تون رو عوض کنید.

کارنیل روزانه توی کانالش تعدادی آهنگ مثبت منتشر میکنه تا روزتون رو باانرژی به پیش ببرین.

 

سرگرمی که دوست دارید رو پیدا کنید

روزانه میزانی زمان صرف کارهایی کنید که از اونها لذت می برید. این کار باعث میشه منتظر انجام اون کار باشید و راه فراری برای اضطراب پیدا کنید.

  • سعی کنید سرگرمی هایی رو انجام بدید که احتیاج به بیرون رفتن داشته باشه. گذراندن زمان توی طبیعت منجر به تقویت روحیه‌تون میشه.

 

به طور منظم مدیتیشن کنید

مدیتیشن و تفکر و تعمق کمکتون می‌کنه اضطرابتون رو مدیریت کنید و روحیه‌تون رو تقویت کنید. روزانه ۲۰ دقیقه رو زمان بندی کنید و به تفکر، تعمق و عبادت اختصاص بدید و در مواقعی که اضطراب دارید زمان بیشتری رو به این کار اختصاص بدید.

  • مدیتیشن احتیاج به تمرین داره، پس صبور باشید.
  • مکانی آروم پیدا کنید تا اونو تمرین کنید.
  • چشماتون رو ببندید یا یک شئ رو مرکز دیدتون قرار بدید و روی اون تمرکز کنید، تا حواستون پرت نشه.
  • روی نفس کشیدنتون تمرکز کنید. اگه ذهنتون درگیره، این کار رو همزمان با دم و بازدم‌تون ادامه بدید.
  • می‌تونید در کلاس هایی برای تقویت مهارت مدیتیشون شرکت کنید. باشگاه‌های یوگا احتمالا دارای این کلاس ها هستند.

کتاب “آموزش یوگا و مدیتیشن در ۳۰ روز” میتونه مدیتیشن رو به شکلی ساده به شما آموزش بده.

 

دفترچه شکرگزاری داشته باشید

روزانه زمانی رو به این کار اختصاص بدید که تمام چیزهایی که باید به خاطر داشتن‌شون شکرگزار و قدردان باشید رو به خاطر بیارید و یادداشت کنید. این کار باعث میشه نگرش مثبت و روحیه‌ی خوبی پیدا کنید.

  • می‌تونید با به اشتراک گذاشتن این دفترچه با کسانی که اسمشون داخل دفترچه هست، حال خوبتون رو دو برابر کنید.

اگه دوس دارین یه دفترچه ای داشته باشین که با دیدنش هم روحیه و انگیزه بگیرین و هم در کنارش یه ماگ ست داشته باشین، ست ماگ و دفترچه های کارنیل رو از دست ندین.

 

راهکار سوم: درگیر شوید

 

ارتباطات اجتماعی‌تون رو گسترش بدید

 

ارتباط با بقیه عزت نفستون رو زیاد می‌کنه و به شما احساس تعلق میده و منجر به بهبود حال عمومی‌تون میشه. بنابراین با تماس و ارتباط مداوم با دوستان و خونواده ارتباطاتتون رو تقویت کنید. هر هفته زمانی رو برای تماس تلفنی و ملاقات اونها اختصاص بدید.

  • با دوستانتون قرار پیاده روی بگذارید تا هم بیرون از خونه ورزش کرده باشید و هم تعامل اجتماعی داشته باشید.

 

به دیگران خدمت کنید

کمک داوطلبانه به دیگران باعث میشه عزت نفستون بیشتر بشه و کمکتون می‌کنه دیدگاهتون بازتر و وسیع‌تر بشه. درک این نکته که شما در موقعیتی هستید که به دیگران پیشنهاد کمک بدید و درخواستشون رو اجابت کنید کمکتون می‌کنه روی نقاط قوت‌تون بیشتر تمرکز کنید و روحیه‌تون به این ترتیب تقویت میشه.

  • با فرهنگسرا یا انجمن محله‌تون تماس بگیرید یا به صورت آنلاین فرصت های داوطلبانه رو جستجو کنید.

 

به یک باشگاه یا گروه ملحق بشید


یک سرگرمی یا ورزش رو انتخاب کنید و به اون باشگاه یا اون انجمن ورزشی در محله‌تون بپیوندید. این کار با پرورش احساسِ تعلق‌تون روحیه‌تون رو تقویت می‌کنه، به علاوه باعث میشه زمانتون رو صرف انجام کاری کنید که از اون لذت می‌برید.

  • می‌تونید لیستی از باشگاه ها یا انجمن ها به همراه کلاس ها و موعدشون رو به صورت آنلاین پیدا کنید.

 

اعمال محبت آمیز انجام بدید

 

اعمال محبت آمیز راهی فوق العاده برای تقویت سریع روحیه تونه. لزومی نداره که این کارها حتما بزرگ یا خیلی مجلل باشه. کارهای کوچکی مثل خریدن قهوه برای نفر پشت سرتون در صف کافی شاپ یا دادن ناهارتون به یه فرد بی خانمان هم بسیار مؤثره.

  • به خودتون تعهد بدید که روزانه یا هفتگی تعداد مشخصی از این کارهای کوچک رو انجام بدید.
  • هر کدوم از این کارها و این که چه جوری انجامش دادید رو بنویسید تا حالتون بهتر هم بشه.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram

  • Neginmofidi98@gmail.com

    عالی بود .خداقوت

  • hami.saeidian@gmail.com

    تمام تلاشم رو میکنم که شادی وارد زندگیم بشه، وقتی این مطالب رو می‌خوندم باورم نمیشد که واقعا با همین کارها هم میشه شاد بود ولی توی فکر مریض من چی می‌گذشت درباره شادی

  • نازی موسوی

    ای کاش می شود این روش هارو انجام داد که روحیه ی خوبی داشته باشم از نظر من روش های خوبی ولی نمیشه انجامش داد

  • فرشاد

    عالی دمتون گرم.
    مهم ترین نکته فراموش شده روحیه دادن و وسوسه کردن آدما به سمت مطالب

  • خلیل الله

    عالی بود ممنون