چگونه خیال پردازی را متوقف کنید و زندگی را که واقعا می خواهید شروع کنید

19 مارس 2017 ۱۲ دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

“فاصله مهم نیست، فقط گام اول مشکل است.” مادام ماری دفاند

شاید رایج ترین مسئله‌ای که مردم با توسعه فردی و ایجاد تغییر مثبت دارند، این است که آن تغییرات و افکار در حد خیال‌پردازی می‌مانند. اولش آنها هیجان زده می‌شوند و از اتفاقات اطرافشان الهام می‌گیرند ولی بعد از اینکه این احساسات مثبت محو می‌شود هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و همان زندگی معمولی ادامه پیدا می‌کند. سلامتی، اوضاع اقتصادی و ارتباطاتشان به همان شکلی که بود باقی می ماند. این بسیار نا امیدکننده است.

من در مورد رشد و توسعه‌ی فردی در تقریبا تمام جنبه‌های مهم زندگی مطالعه کرده‌ام، اما ماه‌ها یا سالها زمان برده تا بتوانم حتی یکی از آن تغییرات مثبت را در خودم ایجاد کنم. چرا؟ چون این کار ناخوشایند بود. تغییر کردن به اندازه‌ای بزرگ و سخت به نظر می‌رسید که رویاپردازی راجع به آنها آسانتر از انجام دادنشان بود و همزمان با این رویاپردازی احساس ناامیدی هم بیشتر و بیشتر می شد.

بنابراین اگر درگیر خیال پردازی شوید چه می‌کنید؟ بهترین راه حلی که برای تبدیل رویاها به واقعیت پیدا کرده‌ام، این است که گام‌های کوچک بردارید.

بیشتر بخونید: اثر مرکب، پله پله تا موفقیت

 

تغییرات بزرگ و آرزوهای دور و دراز، الهام بخش و انگیزه بخش به نظر می رسند، اما ترسناک نیز هستند. بنابراین مهم ترین گام برای شروع کردن یک مسیر و ادامه دادن آن، مخصوصا وقتی که تازه دارید رشد و توسعه فردی را تجربه می‌کنید، این است که فشار را از روی خودتان بردارید و توقعات را به حداقل برسانید. در این مقاله در مورد اینکه چگونه این کار را در دو روش ساده انجام دهید، صحبت می کنیم.

  1. فقط یک گام کوچک را انجام دهید.

این یکی از موثرترین روش ها برای کاهش فشارها و کم کردن انتظارات شما از خودتان است و باعث می‌شود به جای دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن یا به تعویق انداختن کارها، حداقل قدمی مثبت بردارید. اکنون فقط یک گام کوچک بردارید و روی آنچه که واقعا مهم است تمرکز کنید تا در کار یا تحصیلتان کارایی بیشتری داشته باشید. البته از این راهکار در تمام جنبه های زندگی می‌توان استفاده کرد. برای مثال اگر می خواهید:

مهربانتر باشید و ارتباطاتتان را بهبود دهید


 فقط با تعریف کردن (صادقانه) از یک فرد گامی کوچک بردارید.

شنونده بهتری باشید

پس امروز فقط روی یک گفت و گو تمرکز کنید و سعی کنید در مورد شخصی که روبه رویتان است بیشتر بفهمید. در واقع فقط آنجا باشید و به چیز دیگری فکر نکنید.

اگر این کار را دوست داشتید، می‌توانید فردا هم دوباره همین قدم کوچک را بردارید و فقط روی همان تمرکز کنید. اگر می خواهید اولین گام را بردارید و این کار را شروع کنید، از همین امروز شروع کنید. اگر بگویید یک روز انجامش می‌دهم یا از فلان روز شروع می‌کنم ممکن است انجام آن ماهها یا سالها به تعویق بیفتد یا کلا انجامش ندهید.این اشتباه را انجام ندهید.

اگر اولین گامی که می خواهید بردارید بسیار بزرگ به نظر می رسد آن را به قدم های کوچکتر تبدیل کنید. با خود مهربان باشید، به خودتان ساده بگیرید و با گام آسان تری شروع کنید که بتوانید آن را انجام دهید.

بیتشر بخونید: روابط سالم (کلیدهای مدیریت زندگی)

 

  1. فقط به امروز فکر کنید.

وقتی احساس ضعف و خستگی می کنید و دلتان می‌خواهد کنار بکشید و به عادات منفی و قدیمی خودتان برگردید، برای یک دقیقه بنشینید، نفس بکشید و متمرکز شوید. به آینده فکر نکنید زیرا همه چیزهایی که باید برای رسیدن به هدفتان انجام دهید، یا عادات جدیدی که باید ایجاد کنید را می بینید. به جای آن فقط روی امروزتان تمرکز کنید؛ نه کمتر و نه بیشتر. فردا در زمان خودش خواهد آمد و در زمان خودش به آن فکر خواهید کرد.

من به شدت توصیه می کنم که تمرکز خود را روی همان روزی که هستید محدود کنید. مطمئنا، مجبور می‌شوید یکسری برنامه ریزی‌ها انجام دهید. این کار را در شروع هفته یا اول روز انجام دهید. سپس توجه‌تان را دوباره روی کار و زندگی سبک تر و بی دردسرتر، متمرکز کنید. فقط روی گام های کوچک و امروزتان تمرکز کنید و به زودی یک مسیر طولانی را طی خواهید کرد.

 بیشتر بخونید: تقویت و تمرکز فکر

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :

  • ناشناس غریبه

    خوب بود

    • سها سهیلی

      آره موافقم

  • علیرضا

    ممنون مفید بود

  • n

    بسیار متشکرم خیلی مفید بود

  • تیمور

    سلام مدتی است که ذهنم درگیر دختری شده که در دوره کارشناسی باهاش حرف زدم متاسفانه هر کاری میکنم از یادم نمیره طوری که نمیتونم روی کارهایی که باید انجام بدم تمرکز داشته باشم. میتونید در این مورد کمکم کنید ممنون میشم

    • دکتر احمدی

      ببین دوستم من فک نمیکنم تو بتونی اونو فراموش کنی چون عاشق شدی برو پیداش کنه خاستگاری کنن

  • شیدا

    عالی ممنون من واقعا نیاز داشتم دارم دیونه میشم هر چند شیرین هست ولی بعضی جاها ترسناک هم میشود

    • علیرضا

      مثل عسله اگه یکم بخوری خوش مزه است
      اما اگه زیاد بخوریش از بس که که شیرینیش زیاد شده دیگه خوشمزه نیست

  • علی

    وای من دارم ازخیال پزدازی دیوونه میشم میخوام خودم بکشم نمیتونم توواقعیت زندگی کنم لطفاکمک کنیدرویاپردازی ترک کنم اگه راه کاری داریدبگید

  • ALIREZA

    ساده و مفید
    ممنون

  • ALIREZA

    ساده و مفید
    ممنونم

  • دهه شصتی سوخته

    بیکاری و موسیقی در ایجاد توهم خیلی موثر هستند