تفاوت بین مدیر و رهبر چیست؟

5 دسامبر 2017 یک دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

آیا مدیر و رهبر با هم فرق دارند؟ تفاوت آنها در چیست؟

فرقی نمی‌کند چه شغلی داشته باشید. در همه‌ی مشاغل از شما انتظار می‌رود که کارتان را به نحو احسن انجام دهید، ریسک‌های موجود را کاهش دهید، سودآوری داشته باشید و یک مدیر و رهبر برای هر تیمی که بخشی از آن هستید باشید.

شاید فکر کنید که مدیر بودن با رهبر بودن یکی است اما بین این دو مورد تفاوت‌های اساسی وجود دارد که تعدادی از آنها را در زیر می‌آوریم:

  1. مدیر واکنش گراست، رهبر خلاق است

به عنوان یک مدیر، دستورالعمل‌ها از قبل به شما داده می‌شود و در هنگام اتفاقات بد یا خوب، بر حسب همان برنامه پیشین عمل می‌شود؛ اما رهبر از اینها فراتر می‌رود. اگر یک رهبر قدرتمند باشید تغییرات را از قبل پیش بینی می‌کنید و برای آن آماده می‌شوید، تیمتان را به سوی امنیت هدایت می‌کنید و سودتان نیز در این جهت بیشتر می‌شود. رهبران خلاق معمولا رفتار آرامی دارند و خودشان را با شرایط منطبق می‌کنند. آنها همچنین به تیمشان اعتماد دارند که می‌تواند از پس هر چالشی بربیاید. این موضوع باعث می‌شود که تنش گروه کم شود و اضطراب کمتری داشته باشند و بدانند که در مواقعی که همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود یک راه جایگزین وجود دارد. البته با این وجود، رهبران خوب باید نقش‌های مدیریتی و رهبری را با هم داشته باشند.

بیشتر بخونید: راز (آنچه رهبران بزرگ می دانند و انجام می دهند)

  1. مدیر کارمند دارد، رهبر پیرو دارد

در یک شرکت کوچک، یک مدیر خوب گروهی بین پنج الی ده نفر را مدیریت می‌کند. تیم شما ثابت است، شما به موقعیت‌ها واکنش نشان می‌دهید و تیمتان به شما گزارش می‌دهند. اما به عنوان یک رهبر، هم تیم خودتان هم اعضای تیم‌های دیگر برای درخواست کمک نزد شما می‌آیند. ایده پردازی و تصمیم گیری قاطع یکی از راه‌های رهبری‌ست و افزایش چندین برابری ارزش کسب و کارتان می‌گردد.

رهبران، تیمشان را نیز برای رهبر شدن پرورش می‌دهند. آنها  با بررسی اینکه هر کدام از کارکنانش با آموزش و منابع صحیح به چه جایگاهی می‌توانند برسند، این کار را انجام می‌دهند و زیاد نگران این نیستند که کارکنانشان در حال حاضر در چه جایگاهی هستند. رهبران علاوه بر این رهبر نیز پرورش می‌دهند. آنها می‌دانند که رهبر شدن زمان می‌برد و به کارکنانشان اجازه‌ی اشتباه کردن و آموختن از اشتباهاتشان را می‌دهند.

  1. مدیر گروه را مدیریت می‌کند، رهبر تیم ایجاد می‌کند

این مورد کمی مشابه مورد قبل است. مدیر کارکنانش را مدیریت می‌کند ولی یک رهبر خودش را به عنوان کارگردان می‌بیند. از نظر او هر فرد، فقط عضوی از یک گروه نیست بلکه مثل جزئی از یک چرخ دنده برای حرکت و ادامه راه کل مجموعه لازم و ضروری است. این یک تغییر نگرش اساسی است که باعث می‌شود کارکنان بهترین عملکرد را داشته باشند.

بیشتر بخونید: رئیسان،رهبران،شما کدامید؟ 

  1. مدیر مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند، رهبر مسئولیت‌ها را می‌پذیرد

مدیران وظایفشان را به دیگران محول می‌کنند. آنها همچنین تقصیرها را نیز به گردن دیگران می‌اندازند. شاید ما هم با مدیرانی برخورد کرده باشیم که می‌خواهند ایده‌ی جدیدشان را به اجرا بگذارند اما با این حال وقتی رئیسشان از آنها می‌پرسد که قضیه چیست و چه اتفاقی افتاده او اظهار بی اطلاعی می‌کند. اگر می‌خواهید که به عنوان یک رهبر مورد احترام قرار بگیرید، نباید این رفتار را انجام دهید زیرا رهبرها مسئولیت اعمالشان را بر عهده می‌گیرند.

  1. رهبران قد علم می‌کنند

یک مدیر دهانش را بسته نگه می‌دارد، همه جیز را به آرامی پیش می‌برد و سپس وقتی کارش تمام شد به خانه‌اش می‌رود. اما یک رهبر این گونه نیست. رهبر مدام در تلاطم است  و پیوسته در حال انجام کاری مفید است. همیشه کارها را بالا و پایین می‌کند تا بتواند بهترین نتیجه را بگیرد.

بیشتر بخونید: رهبر ۳۶۰ درجه

 

  1. رهبران کاری که باید انجام شود را انجام می‌دهند

مواقعی پیش می‌آید که شرایط واقعا سخت می‌شود. ممکن است مجبور شوید افراد تیمتان را بیرون کنید، یا اینکه به آنها بگویید که حقوقشان کاهش می‌یابد یا باید اضافه کاری داشته باشند. نکته اصلی در مورد یک رهبر قدرتمند این است که در این مواقع کاری که لازم است را انجام می‌دهند.

اینها فقط چند تفاوت بین رهبران و مدیران است. سوال اصلی این است که ما باید در کسب و کار خودمان رهبر باشیم یا مدیر؟ باید بگوییم که هر دوی این مهارت ها لازم است ولی معمولا و در اکثر مواقع، مهارت های رهبری به کلی نادیده گرفته می شود و مدیریت صرف به کار می رود که نتیجه نامطلوبی در پی دارد.

برای آشنایی بیشتر با خصوصیات رهبران مطالعه کتاب های زیر پیشنهاد می شود:

صفات بایسته ی یک رهبر

 

رئیسان،رهبران،شما کدامید؟

در حال بارگذاری ...
00:00/00:00
ارسال این مطلب به تلگرام

telegram

  • فاطیما

    سلام وقت بخیر این تصویر تفاوت رهبر و مدیر بدون بگ گراند کارنیل، امکان دسترسی هست؟