۱۳ راه برای کاهش اضطراب در تصمیم گیری

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

“در لحظه های تصمیم گیری ست که سرنوشت شما رقم می خورد.” تونی رابینز

آیا برای تصمیم گیری با خود کلنجار می روید؟

شاید نگران این باشید که تصمیم اشتباهی بگیرید و به همین دلیل اصلا تصمیمی نگیرید. من عمیقا معتقدم که با انجام این کار شما در واقع یک تصمیم گرفته اید: تصمیم گرفته اید که هیچ راه یا مسیری را انتخاب نکنید! تصمیم نگرفتن خودش یک تصمیم است.

یک راه معمولی برای رسیدن به یک تصمیم، مقایسه ی آینده و عواقب هر کدام از تصمیم‌ها با یکدیگر است. ولی شما چطور از آینده خبر داشته باشید؟ چگونه باید تصمیمی واقع بینانه بر اساس نتایج “احتمالی” اتخاذ کنید؟

اولین نکته، تلاش برای پیشگویی آینده است که حدس زدن دقیق آن بسیار سخت است. دومین نکته این است که هر چه آن مسئله به نظرمان جدی‌تر و مهم‌تر باشد، احتمال عجز و ناتوانی‌مان در تصمیم گیری بیشتر می‌شود. هرچند، مسائل بزرگ نیازمند تصمیم گیری و انتخاب یک جهت و مسیر هستند. در نهایت به این شکل تصمیم گیری می‌تواند دشوار شود. دودلی و تصمیم نگرفتن هم از سوی دیگر کار را سخت می‌کند.

آیا راه بهتری وجود دارد؟

این راهکار را امتحان کنید و تفاوت آن را با روش قبلی احساس کنید. در تصمیم گیری به جای اینکه به دنبال دیدن آینده‌ی بلند مدت باشید، سعی کنید تأثیر آن تصمیم روی احوال کنونی‌تان و در زمان حال را در نظر بگیرید.

دو سوال ساده که باید از خود بپرسید:

  1. اگر من این گزینه و این راه را انتخاب کنم، چه تأثیری روی زندگی کنونی من خواهد گذاشت؟
  2. با چه تغییراتی سریعا روبرو خواهم شد؟

یک مثال:

فرض کنید شما جایی کار می‌کنید که زیاد اهمیت خاصی برایتان ندارد، ولی حقوق خوبی دارد و نیاز نیست برای این پول خیلی زحمت بکشید. ولی شما خیلی دلتان می‌خواهد که معلم شوید. فکر تدریس زبان متوسطه همیشه شما را به خودش جذب می‌کند، و همیشه دلتان می‌خواسته که تابستان‌ها آزاد باشید و کارهای دیگری غیر از کار خودتان انجام دهید.

بیایید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم:

اگر این گزینه را انتخاب کنم چه تأثیری روی زندگی کنونی من خواهد گذاشت؟ با چه تغییراتی سریعا روبرو خواهم شد؟

  • ماندن سر کار قدیمی: احساس اسیر بودن می‌کنم. امید کمی دارم که بتوانم در آینده شغل مفرح و لذت بخشی داشته باشم.
  • معلم شدن: به آینده امیدوار خواهم شد و از فکر به اینکه می توانم روزهایم را با لذت بیشتری بگذرانم هیجان زده می‌شوم.

اکنون خیلی راحت‌تر می‌توانید راهی که احساس بهتری به شما می‌دهد، زندگی‌تان را ارتقاء می‌بخشد و رضایت شخصی بیشتری برایتان به همراه دارد را انتخاب کنید.

تأثیر در لحظه‌ی حال

وقتی فقط به تأثیر تصمیم‌تان در زمان حال فکر می‌کنید، خیلی سریع اصل قضیه را متوجه می‌شوید. وقتی قضیه ای وجود دارد که در آن گیر کرده‌اید و نمی‌توانید تصمیم گیری کنید نشان دهنده‌ی این است که انتخاب بین آن و دیگر راهکارها برایتان مشکل است. در این صورت گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه شما را راضی و خوشحال می‌کند.

با خارج کردن “آینده” از معادله و بعد از آن تصمیم گرفتن، می‌توانید به پیش بروید و انرژی‌تان را روی این بگذارید که تصمیم‌تان بهترین نتیجه‌ی ممکن را داشته باشد. این راهِ مؤثرتر و مفرح تری برای زندگی کردن است.

راهکارهای بیشتر برای کاهش اضطراب تصمیم گیری

  1. ۱٫ کمی ساده بگیرید. شما قرار نیست بهترین باشید و یا همیشه فوق العاده باشید.
  2. کلی تر نگاه کنید. خیلی اوقات ما آنقدر غرق جزئیات می‌شویم که اصل مطلب و تصویر کلی را فراموش می‌کنیم.
  3. استراحت کنید. یک کلاس یوگا بروید، بدوید یا مدیتیشن کنید. اجازه دهید که ذهنتان آرام شود و ضمیر ناخودآگاهتان کارها را انجام دهد.
  4. شهود. به سادگی به احساس درونی‌تان اطمینان کنید. بعضی اوقات سرشت و ذات شما همان چیزی ست که راه درست را نشان‌تان می‌دهد.
  5. غیر دائمی. به یاد داشته باشید که خیلی از تصمیم های شما دائمی نیستند بلکه فقط فازها و مراحلی از زندگی‌تان هستند و تغییر خواهند کرد.
  6. انتخاب کنید که راه قلبتان را دنبال کنید. اینکه اجازه دهید قلبتان راه درست را نشانتان دهد باعث می‌شود به بهترین حالت خودتان تبدیل شوید.

اقدامات بیشتر برای اینکه بتوانید راحت‌تر از پس تصمیم گیری برآیید

چک لیست هایی برای رهاسازی ذهنتان طراحی کنید

ایجاد چک لیست برای انجام وظایف و کارهای روزانه می‌تواند ذهنتان را آزاد کند و اضطرابتان را کاهش دهد. من اغلب از چک لیست استفاده می‌کنم، چون کارها را برایم راحت‌تر می‌کند و هیچ وقت اضطراب این را نمی‌گیرم که نکند کاری را فراموش کرده‌ام. زمانی که چک لیست تان آماده شد دیگر نیازی نیست تصمیم بگیرید که کار “الف” را انجام دهید یا “ب” را، بلکه می دانید که بعد از اینکه کار “الف” را به انجام رساندید کار “ب” را باید انجام دهید.

زمان‌تان را محدود کنید

زمان مشخصی را به تصمیم گیری‌تان اختصاص دهید. مکانی را انتخاب کنید که کسی مزاحمتان نشود یا حواستان پرت نشود. زمانی تعیین کنید. به خودتان به اندازه ی کافی زمان بدهید ولی مراقب اختصاص زمانِ بیش از حد به یک تصمیم باشید که این کار باعث می‌شود کارآیی کم شده و کارها به تعویق بیفتند.

انتخاب هایتان را محدود کنید

انتخاب هایی که صحیح و مناسب نیستند را سریع از دور خارج کنید. دو الی سه انتخابی که جالب هستند و قسمتی از برنامه یا هدفتان برای آینده هستند را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود اطلاعات غیر ضروری که بار اضافی برایتان هستند را حذف کرده و انتخاب ها را سریعتر تجزیه و تحلیل کنید.

میزان درست، انتخاب درست

تلاش به اندازه ی کافی و درست باعث می‌شود سریعتر تصمیم بگیرید و اضطرابتان کمتر شود. تصمیم گیری در مورد اینکه “شام چه چیزی درست کنم؟” و “کدام دانشگاه بروم؟” هر کدام نیازمند میزان زمان و تلاش کافی به نسبت خودشان هستند. این نکته را درک کنید که نیازی نیست تصمیم های کوچکتر به دلیل اینکه شما احساس می‌کنید گیر کرده اید، به تصمیم های بزرگ تبدیل شوند.

یک تیم حمایتی تشکیل دهید

گروهی از دوستان و خانواده‌تان که می توانند برای تصمیم گیری های بزرگ به شما کمک کنند را کنار هم جمع کنید. همچنین می‌توانید به یک گروه بپیوندید، گروهی از همسالان خودتان که می‌توانند دیدگاهی جدید در مورد تصمیم هایتان به شما نشان دهند.

کارهای کوچک را به دیگران واگذار کنید

چه در خانه و چه در سرِ کار، کارهایی هستند که می‌توانید آنها را به دیگران واگذار کنید. به چیزهایی فکر کنید که به راحتی می توانید به اعضای خانواده یا همکارانتان محول کنید. اجازه دهید این افراد هنر تصمیم گیری برای خودشان را یاد بگیرند و کمکشان کنید برای تصمیم های بزرگتر آماده شوند.

تعدادی از این راهکارها یا تمام آنها را برای مبارزه با اضطراب تمرین کنید و با این کار در تمام جنبه های زندگیتان تغییر واقعی را مشاهده خواهید کرد. اضطرابتان کاهش می یابد و هر دفعه تصمیم گیری برایتان راحت و راحتتر می شود.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :