۵تکنیک برای افزایش سرعت در تصمیم گیری

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

زندگی ما بر مبنای تواناییمان در تصمیم گیری تعریف شده است.  مشاغل، ارتباطاتمان، سلامتی و هر چیزی که در رابطه با اکنونِ ماست ، وابسته به تصمیم گیری هاییست که در گذشته اتخاذ کرده ایم. هنوز هم بسیاری از ما،در تصمیم گیری های خود ، موفق نیستیم. ممکن است به تمامی اطلاعات، گزینه های متنوع و هر آنچه که برای ما مفید است دسترسی داشته باشیم اما اگر زمان دوباره تکرار شود، باز هم نقایصی در تصمیم گیری ما وجود خواهد داشت. ما نمیتوانیم یک تعهد محکمی نسبت به تصمیم گیریهای خود داشته باشیم.

در زیر مواردی گفته شده که ممکن است شما از انجام آنها طفره بروید:

  • کندی در انجام کارها، تفکر بیش از حد، کمال گرایی، تعویق در کارها

آیا تا بحال برایتان پیش امده که شما را با یکی از ویژگی های فوق بشناسند؟اگر پاسختان مثبت است بدانید که شما تنها نیستید.همه ما در حیطه وسیعی از تصمیم گیری ها قرار داریم، وقت بسیار زیادی را صرف گرفتن تصمیمات می کنیم اما زمان کافی برای اعمال آنها نداریم.افرادی مانند ما، نیازمند برقرار کردن تعادل در تصمیم گیری ها همراه با مقدااری تندی و سخت گیری می باشند.ما نیازمند فنون و روشهایی هستیم که بتوانیم به وسیله آنها، بدون هیچ نگرانی، در تصمیم گیری های خود به اصطلاح با سر شیرجه بزنیم. در زیر به ۵ تکنیک که در فرایند تصمیم گیری ایجاد توازن و تعادل میکند، اشاره شده است:

  • قانون دو دقیقه

ایده ای که در پشت این نکته نهفته است اینست که: برای فعالیت های خود زمان و فرستی ساختگی را تعیین کرده و خود را ملزم به انجام آن در مدت زمان تعیین شده کنید.شما به سادگی میتوانید در زمان گرفتن تصمیم، زمان سنجی را مقابل خود گذاشته و فرایند تصمیم گیری را آغاز کنید.محدودیت زمانی شما را مجبور به گرفت تصمیم در کوتاه ترین زمان ممکن میکند. سادگی ای که در این نکته نهفته است، به کار گیری آن را راحت تر میکند. اگر در تصمیم گیری های خود بسیار کند هستید، این نکته زندگی شما را نجات خواهد داد. لزوما نبایستی زمان دو دقیقه در نظر گرفته شود بلکه بازه بین ۱ تا ۵ دقیقه نیز مفید و سودمند خواهد بود.

  • تفکر سیاه و سفید

در بسیاری از مواقع گزینه های انتخابی زیادی پیش روی خود داریم.که اکثر آنها مناسب هستند. در این مواقع بهتر است که آنها را با دو خصوصیت خوب و بد طبقه بندی کنیم تا بتوانیم روند تصمیم گیری بهینه خود را سرعت ببخشیم. این رویکرد محدود شده برای افرادی نکته سنج و تحلیگری که تا لحظه مرگ، بر پرسش در خصوص هر تغییری اصرار می ورزند بسیار کاربردی می باشد.

اگر همه گزینه های پیش رو، ار ارزش و اعتبار یکسانی برخوردار هستند، گزینه های که به نظر خودتان از اهمیت بیشتری برخوردار هست و یا به عبارتی گزینه بهتری می باشد را بر روی کاغذی جدا نوشته و آن را در یک کلاه یا کیف قرار دهید. سپس به صورت تصادفی یکی از آنها را بردارید، گزینه ای که انتخاب میگردد تصمیم شما خواهد بود. این نکته زمانی که شما یک سری وظایفی را بر دوش دارید و مورد علاقه تان نیست نیز کاربرد دارد، بدین صورت که پاداشی را برای انجام آن کار برای خود در نظر بگیرید سپس زمانی که آن را انجام میدهید جایزه ای را درون کلاه بیندازید. آنگاه، به صورت رندم جایزه خود را از کلاه دیگر بیرون بکشید.این کار ، انجام کارهای تحمل ناپذیر را ممکن می سازد.

  • بر روی زمان حال تمرکز کنید

ما میتوانیم در یک تصویر غرق شویم واز تاثیر تصمیمات خود در آینده آگاه شویم. این موضوع یه فرایند تخلیه ذهنیست چرا که شما هر مرحله را با تصور بازدهی آن، به خوبی تجسم میکنید. بهتر است که انرژی خود را برای کارها و فعالیت های در حال اقدام ذخیره کنید و به اسانی بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید. در لحظه حال زندگی کنید، تصمیماتی بگیرید که برداشتن گام بعدی را برای شما آسانتر کند.انجام این روش برای کسانی که در انتخاب تصمیم مناسب دچار مشکل هستند، بسیار موثر است

  • تفکر شکست را بپذیرید

احتمالا بدترین چیزی که برای افرادِ کند در تصمیم گیری وجود دارد، ترس از کسب نتایج ناخوشایند است. این موضوع با اندیشیدن زیاد در خصوص موقعیت ها، به ما کمک میکند که درخصوص هر نکته ای که در تصمیم ما وجود دارد از خود سوالاتی بپرسیم. نهایتا نه تنها تصمیمی اتخاذ نمیکنیم بلکه وقت و انرژی زیادی را نیز هدر داده ایم. این روش فکری می بایست بازبینی و اصلاح گردد.به جای آن، ممکن است در فرآیند تصمیمی گیری تاخیر داشته باشیم تا اینکه اصلا تصمیمی نگیریم. تصمیمات نادرست، اغلب قابل اصلاح و بازیابی هستند اما نگرفتن هیچ تصمیمی بدین معناست که علاقه ای به شناختن و آگاهی از راز زندگی خویش نداریم. پذیرفتن شکست بدان معنیست که آن تصمیم را شخص و یا چیز دیگری برای شما خواهد گرفت.

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :