چگونه ۹۰ % از مطالبی که یاد میگیرید را به خاطر بسپارید

19 مارس 2017 بدون دیدگاه

مترجم و نویسنده مقالات آموزشی کارنیل

دوست دارید که مطالب را سریع تر یاد بگیرید؟

همه‌ی ما می‌توانیم از تکنیک های یادگیری شتابان سود و منفعت ببریم. مثلا برای آموختن زبانی دیگر، نواختن یک ساز، یا یک ورزش جدید. ولی مسئله کمبود زمان است.

نکنه ی طلایی در یادگیری شتابان این است که برای یادگیری کیفیت از کمیت مهم‌تر است. هدف ما افزایش کارآیی یادگیری ست نه افزایش ساعات یادگیری.

بیایید فرض کنیم که شما می‌خواهید یک سطل را پر از آب کنید. سطل آب هنگامی که آب به لبه ی آن رسید، پر می‌شود و اگر آب بیشتر باشد از آن سرازیر می‌شود.

ولی عملکرد ذهن ما به این صورت نیست. در واقع، اکثر اطلاعاتی که وارد ذهن ما می‌شود از ذهنمان بیرون می‌رود. در واقع ذهن ما بیشتر جای اینکه شبیه سطلی باشد که آب را در خودش نگه می‌دارد، شبیه سطلی پر از سوراخ است که آب از آن نشت می‌کند.

درست است که به کار بردن عبارت “سطل آبی که چکه می‌کند” برای ذهن، یک عبارت منفی به نظر می‌آید ولی کاملا طبیعی است. ذهن ما همه ی اطلاعات، حقیقت ها، یا تجربیاتی که در زندگی داریم را به خاطر نمی‌سپارد، مگر اینکه با حافظه‌ی فوتوگرافیک (حافظه ی تصویری) به دنیا آمده باشیم.

چگونه ۹۰% از مطالبی که یاد میگیرید را به خاطر بسپارید

پیشرفت هرم یادگیری در سال ۱۹۶۰ میلادی که ( به موسسه یNTL  در  بتل ایالت مین نسبت داده شده) نحوه یادگیری انسان ها را معین کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که انسان ها:

۵% از صحبت هایی که در یک سخنرانی یا کنفرانس می‌آموزند (مثلا در دانشگاه) را به خاطر می‌سپارند، و به همین ترتیب

۱۰% از اطلاعاتی که از خواندن می‌آموزند. (مانند کتاب، مقاله)

۲۰% از اطلاعاتی که آنها را صوتی-تصویری می‌آموزند. (مانند برنامه و فیلم)

۳۰% از مطالبی که اثبات آن را می بینند.

۵۰% از مباحثی که هنگام شرکت در یک بحث گروهی یاد می‌گیرند.

۷۵% از مطالبی که بعد از آموختن آنها را تمرین می‌کنند.

و ۹۰% از اطلاعاتی که پس از آموختن به سرعت و در لحظه از آن استفاده می‌کنند ( یا به دیگران یاد می‌دهند) را به خاطر می سپارند.

اکثر ما چگونه یاد می‌گیریم؟

هنگام یادگیری با کتاب، کنفرانس، فیلم (و از این قبایل وسایل آموزشی غیر تعاملی) ۸۰% الی۹۵% از اطلاعات دریافتی از یک گوش وارد می‌شود و از گوش دیگر بیرون می رود.

نکته این است که به جای فشار آوردن به ذهنمان برای به خاطر سپردن اطلاعات به روش های غیر تعاملی، باید زمان و انرژی و منابع مان را روش های آموزشی مشارکتی متمرکز کنیم، زیرا این روش ها کارآیی و تاثیر بیشتری دارند و سریع ترند. این به این معنی است که:

اگر می‌خواهید زبان جدیدی را بیاموزید، باید تمرکزتان را روی صحبت با افرادی که زبان مادری شان آن است بگذارید، و اینگونه بازخورد سریعی می‌گیرید. (به جای استفاده از اپلیکیشن های آموزش زبان)

اگر می‌خواهید به وزن مورد علاقه‌تان برسید، باید با یک مربی شخصی بدنسازی کار کنید. (به جای مشاهده‌ی فیلم تمرینات و ورزش‌ها)

اگر می خواهید یک ساز جدید بنوازید، پیش یک مدرس موسیقی در شهرتان بروید.

زمان یا پول؟

تاکنون چند بار این جمله را شنیده اید که: «وقت انجام فلان کار را ندارم.» شاید چندین و چند بار برای کارهای مختلف این بهانه را آورده باشید.

زمان تنها چیزی ست که بین همه ی ما برابر است. بدون توجه به اینکه چه کسی هستیم، کجای جهان هستیم یا چقدر تلاش می‌کنیم، همه ی ما ۲۴ ساعت در هر شبانه روز زمان داریم. هر دقیقه مهم و با ارزش است و وقتی بگذرد دیگر باز نمی گردد، درست برخلاف پول.

“شما ممکن است تاخیر کنید، ولی زمان تاخیر نمی کند.” بنجامین فرانکلین

پس اگر همه ی ما ۲۴ ساعت در شبانه روز وقت داریم، پس داستان موفقیت میلیونرهای جوانی که از صفر شروع کردند، یا دانش آموزی که در ۳٫۵ ماه بعد از آغاز به یادگیری اسپانیایی سطح زبانش از مقدماتی به پیشرفته رسیده را چگونه توضیح دهیم؟ آنها آموخته اند که تمرکزشان را به جای میزان ساعات روی میزان تاثیر مفید یادگیری بگذارند.

بر فرض مثال فرد A یک ساعت از زمانش را روی یادگیری زبان گذاشته و۹۰% از چیزی که آموخته را به ذهن سپرده است. و فرد B نه ساعت برای یادگیری زبان زمان گذاشته و ۱۰% از آن را به خاطر سپرده است. با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم که فرد B برای آموختن میزان مطالب برابر با فرد A ، نه برابر بیشتر از او زمان گذاشته است. (A:1*0.9=B:9*0.1).

نکته این است که راهِ داشتن وقت و زمان بیشتر، کم کردن ساعات یادگیری نیست. (مانند اینکه به جای پانزده دقیقه، پنج دقیقه فیلم آموزشی اینترنت ببینیم). بلکه راهش این است که از ابتدای کار مؤثرترین شیوه و متد آموزشی را انتخاب کنیم و اینکار باعث ماه ها و حتی سال ها جلو افتادن ما می شود، هم چنین موجب صرفه جویی در زمان و کاهش اشتباه ها و منازعات می شود.

و به این صورت با تمرکز روی بهترین روش، و انجام آن بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن خواهیم داشت.

قابلیت به خاطر سپاری اطلاعات بیشتر، در عصری که اطلاعات قابل دسترس بی کران و نا محدود و اطلاعات مزاحم نیز غیر قابل شمارش است، یک توانایی پر کاربرد و ممتاز است که با استفاده از آن می‌توان سریع‌تر به اهداف رسید.

با آموختن اینکه چگونه اطلاعات بیشتری را هر روز به خاطر بسپاریم، می توانیم زمان کمتری را به باز آموزی آموخته های قدیمی‌مان اختصاص دهیم و روی یادگیری های جدید تمرکز کنیم.

همه‌ی ما در حال از دست دادن زمان مان هستیم، و امروز اولین روز از بقیه ی عمر شماست. سوال این است که: چگونه بهترین استفاده را از آن می‌کنید؟

 

ارسال این مطلب به تلگرام

telegram
برچسب ها :