معجزه ای به نام شکست!

29 جولای 2020 ۲ دیدگاه

مقدمه

اشتباه کردن و شکست خوردن، همواره بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد موفق بوده است. بر خلاف تصور عموم، شکست نه تنها مانع رشد افراد نیست، بلکه لازمه رشد افراد و حرکت آنان به سمت اهداف بزرگتر است.
رابرت کیوساکی نویسنده کتاب فوق العاده «پدر پولدار، پدر فقیر» در بخشی از کتاب خود چنین میگویید:

«زمانی که بعد از یک سال کار مداوم در بخش فروش شرکت زیراکس، حتی یک فروش موفق هم نداشتم، نزد پدر پولدارم رفتم تا راهنمایی ام کند. او فقط به من گفت «سریع تر شکست بخور!» وقتی پرسیدم چرا؟ گفت: «هرچقدر سریع تر شکست بخوری، راه های موفقیت را سریع تر پیدا می کنی.»

تمام افراد موفق دنیا بر این موضوع تاکید دارند که هرچه بیشتر و سریعتر شکست بخورید، سریعتر میتوانید به موفقیت دست یابید. البته بدیهی است که اقدامات و تلاشهای فرد باید کاملا حساب شده و با رعایت اصول و بررسی شرایط موجود صورت پذیرد.

شکست زمانی میتواند به شما آسیب بزند که شما عکس العمل مناسبی در مقابل آن نداشته باشید. در درون هر شکست، درسی نهفته است که میتواند همچون کلیدی، گشایشگر درهای بسته ای باشد که در آینده با آن ها مواجه خواهید شد.

 

ریشه ترس از شکست

ترس از شکست، بذری است که از دوران کودکی توسط خانواده، مدرسه و اجتماع در درون تمام افراد کاشته شده است. در کودکی بارها توسط پدر و مادر از انجام کارهای مختلف منع شده ایم. بارها ما را از نتیجه کارهایی که قصد انجامشان را داشته ایم، ترسانده اند. در مدرسه به ما آموخته اند که اگر به معدل مشخصی نرسید، در آینده بیکار و ناموفق خواهید بود. در اجتماع، افراد مختلف از تجربه های تلخ خود داستانها سرهم کرده و در بسیاری از موارد بی کفایتی خود را با بهانه هایی همچون شرایط سخت زندگی، سختی کارها و عوامل خارجی مزاحم لاپوشانی نموده اند.

با گذشت زمان و بدلیل برخورد نامناسب پدر و مادر، معلمان و افراد جامعه، بذر شکست در درون فرد ریشه کرده و رشد خود را آغاز میکند. هرچه این ترس بیشتر رشد میکند و تنومند تر می شود، سایه آن بر زندگی فرد گسترده تر خواهد شد.

در نهایت ترس از شکست خوردن و سرزنش شدن، سبب میشود که فرد حتی در کوچکترین تصمیمات و اهداف خود، دچار شک و تردید شود.

بسیاری از افراد بدلیل ترس از شکست همواره کارها و اقدامات خود را به تأخیر می اندازند. این افراد به خیال خود منتظر زمان مناسب هستند. زمانی که تمام شرایط برای موفقیت مهیا گردد. این در حالیست که زمان ایده آل هیچگاه فرا نخواهد رسید. هیچگاه نمیتوان بطور کامل از آینده و سرانجام کارهای خود مطمئن بود. منتظر ماندن برای زمان مناسب نتیجه جز از دست رفتن شانس موفقیت نخواهد داشت. باید پذیرفت که رشد و موفقیت، در در درون تردیدها و ابهامات نهفته هستند.

قطعا شما هم در زندگی خود تجاربی از این دست دارید. بدون تردید شما نیز زمانی قصد شروع انجام کاری را داشته اید. احتمالا همواره منتظر فرا رسیدن زمان مناسب برای شروع انجام آن کار بوده اید.

استراتژی شما برای رهایی از ترس آزار دهنده شکست، بهانه ای به نام “فرا رسیدن زمان مناسب” است.

شما از طریق به تعویق انداختن زمان شروع کارتان، از رویارویی با “ترس از شکست خوردن” طفره میروید.

واقعیت تلخ زندگی این است که: ناآگاهی انسان نسبت به جهان؛ همواره ممکن است او را دچار خطا و اشتباه کند.

نوع نگاه و طرز فکر ما به اتفاقات و افراد ممکن است در مدت زمان کوتاهی کاملا تغییر کند. بسیار پیش آمده که به عقاید و باورهای گذشته خود بخندیم و از طرز فکر گذشته خود در موضوع خاصی شگفت زده شویم. باید بدانیم که این روند برای افراد در حال رشد، همواره ادامه خواهد داشت.

با پذیرفتن این واقعیت که انسان همواره در معرض اشتباه و شکست قرار دارد و این اشتباه و شکستها هستند که سبب رشد فرد میشوند، به سطح بالاتری از آگاهی میرسیم.در ادامه راهکارهایی به شما ارائه میشود تا به کمک آن ها بتوانید نوع نگرش خود به اشتباهات و شکست هایتان را تغییر دهید.

 

راهکارهایی برای تبدیل شکست به برگ برنده موفقیت

با توجه به این چند نکته ساده، شانس موفقیت خود را چندید برابر خواهید کرد:

۱) بجای استفاده از واژه شکست که به اشتباه در ذهن افراد بار معنایی منفی دارد، از واژه “تجربه” استفاده کنید. به اشتباهات و شکست های خود بعنوان تجارب ارزشمند زندگی خود نگاه کنید. فراموش نکنید که همین اشتباهات و شکستها، روزی میتوانند به عنوان برگ برنده شما سبب موفقیتتان شوند.

۲) یاد بگیرید که بازنده خوبی باشید! نوع عکس العمل شما در مواجه با یک شکست، مشخص میکنید که آیا این شکست میتواند به پله ای برای رشد شما تبدیل شود و یا سنگی که شما را از پای در می آورد. طبیعی است که بعد از هر شکست ممکن است مقداری دچار ناامیدی شوید و یا اعتماد بنفستان کاهش یابد. این اتفاق برای تمام افراد موفق دنیا افتاده است و شما هم از این قاعده مستثنی نیستید. در این شرایط سعی کنید جمله پدر پولدار را به یاد بیاورید: “هرچقدر سریع تر شکست بخوری، راه های موفقیت را سریع تر پیدا میکنی!”

۳) از اشتباهات خود درس بگیرید. هر اشتباه و شکستی را به منزله هدیه ای ارزشمند در نظر بگیرید. در دلچسب نبودن ظاهر این هدیه با شما هم عقیده ام، اما پس از باز کردن آن، به ماهیت ارزشمند و گرانبهای آن پی خواهید برد. در یابید که در درون هر شکست چه هدیه ای برای شما نهفته است.

 

۱ ۲ ۳
ارسال این مطلب به تلگرام

telegram

  • س

  • ترمه

    عالی بود